شناسهٔ خبر: 158632 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اعتبار۲۰۰ میلیاردی برای پژوهشهای شهرداری/لزوم متمرکز کردن پژوهشها

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که در شهرداری تهران ۲۰۰ میلیارد تومان صرف انجام پژوهشها می‌شود گفت: شهردار تهران باید فکری برای متمرکز کردن پژوهشها کند تا نتایج بهتری بگیرد.

به گزارش «نماینده»، محسن هاشمی  رئیس شورای اسلامی شهر تهران در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی که پیش از ظهر امروز برگزار شد گفت: بحث پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری ما را به یاد انواع تحقیقات می اندازد.

وی ادامه داد: تحقیقات دو نوع است یکی بنیادی (تجربی و مبانی) که بیشتر برای کشف پدیده ها و افزودن مرز توسعه و دانش است و با این نوع از پژوهش و تحقیق قوانین اولیه کشف می شود.

رئیس شورای  شهر تهران گفت: در شهرداری تهران و در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران عمدتا این نوع تحقیقات را مد نظر قرار نمی‌دهیم زیرا این نوع تحقیق توسط دانشگاه ها انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: نوع دوم تحقیقات تحقیقات کاربردی است که برای رفع مشکل و برای رفع نیازهای بشر انجام میشود و برای بهبود اوضاع و حتی بهبود ابزارها انجام می شود.

 هاشمی خاطرنشان کرد: این نوع تحقیق منجر به بهبود کیفیت زندگی بشری می شود و ما در شهرداری تهران از این نوع تحقیقات بیشتر داریم که هم درآمدزا بوده و هم زودتر به نتیجه می رسد.

رئیس شورای  شهر تهران ادامه داد: این نوع تحقیقات ر بین پژوهشگران هم بیشتر علاقه مند دارد.

وی افزود: در کل شهرداری تهران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تحقیقات صرف می شود اما تنها ده درصد آن در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مصرف شده است.

هاشمی گفت: یکی از مشکلات ما این است که ۹۰ درصد بودجه مربوط به پژوهش به صورت پراکنده در سایر بخش ها و معاونت های شهرداری تهران مصرف می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بهتر است که شهردار تهران فکری کنند و به جای انجام تحقیقات و پژوهش به صورت پراکنده همه این پژوهشها را در مرکز مطالعات متمرکز کند.

وی ادامه داد: در طول برگزاری این یازده دوره جشنواره ۴۰ هزار پژوهش به مرکز مطالعات رسیده است اما باید یک فرکی کنیم که چرا این تعداد پژوهش تا به حال منجر به افزایش و بهبود کیفیت عملکردمان در شهرداری تهران منجر نشده است.

محسن هاشمی خاطرنشان کرد: ما نباید تحقیق کنیم برای تحقیق. نباید پژوهش کنیم برای پژوهش. بلکه باید پژوهش کنیم برای آنکه از نتیجه آن پژوهش در عملکرد و وظیفه مان استفاده کنیم.

رئیس شورای  شهر تهران ادامه داد: ما ۶۷ هزار نفر نیرو در شهرداری تهران داریم که حدود ۹ هزار نفر آنها تحصیلات کارشناسی ارشد دارند و بیش از ۴۰۰ نفر هم مدرک دکتری دارند در حالی که اثر بخشی خاصی از این نیروی انسانی دانشمند نمی بینیم.

وی افزود: اگر پژوشها درست انجام نشود و تحقیقات ما اثر بخش نباشد کشور پیشرفتی نخواهد داشت و راه پیشرفت ما یا کند می شود یا به طور کلی بسته می شود.

هاشمی گفت: متاسفانه وقتی نگاه میکنیم به تعداد تحقیقات انجام شده در یک موضوع خاص میبینیم تعداد تحقیقات زیاد است اما خروجی درستی از آن نگرفته ایم و این موضوع می طلبد که یک تصمیم جدی در این حوزه بگیریم.

رئیس شورای  شهر تهران تصریح کرد: باید از پژوهش ها و نتایج آن قبل از تصمیم گیری های مان استفاده کنیم و اینگونه نباشد که پژوهش ها بعد از انجام کارها تازه انجام شود.

نظر شما