شناسهٔ خبر: 158599 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس: واردات اتوبوس خارجی در شان کشور نیست

اتوبوس نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه واردات اتوبوس دست دوم خارجی در شأن کشور نیست گفت: تولیدکنندگان اتوبوس برای کشور ارزآوری می‌کنند، زیرا کیفیت اتوبوس‌های ایرانی زبانزد منطقه است.

به گزارش «نماینده»،  سیداحسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره بنای دولت برای ورود به اتوبوس‌های دسته دوم خارجی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، گفت: این سیاست به هیچ وجه صحیح نیست.

وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به کشور چین در زمان ریاست جمهوری‌اش، گفت: یک اتوبوس به چینی‌ها هدیه دادم و چینی‌ها اعلام کردند که ما تلاش می‌کنیم یک اتوبوس شبیه اتوبوس ساخت ایران بسازیم. 

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: متأسفانه به دلیل اجرای برخی سیاست‌های غلط چینی‌ها در صنعت خودرو از ما پیش افتاده‌اند اما ما در حال درجا زدن هستیم. 

علوی خاطرنشان کرد: اگر شرایط مطلوب بود ما باید کل درخواست‌های اتوبوس‌های منطقه غرب آسیا را تأمین می‌کردیم و حجم عمده تولیداتمان به سمت صادرات سوق پیدا می‌کرد و نباید اصلاً به فکر واردات اتوبوس‌های دسته دوم بیفتیم.

وی گفت: واردات اتوبوس‌های دسته دوم خارجی در شأن ملت ایران نبوده و به شدت زننده است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید اتوبوس در بخش دولتی و خصوصی در کشور بسیار خوب است و تا به حال هم هیچ مشکلی در این زمینه نداشتیم ضمن اینکه تکنولوژی که بخش خصوصی برای تولید اتوبوس به کار می‌گیرد کاملاً به روز بوده و بسیار با کیفیت و زبانزد منطقه است. 

علوی گفت: باید در شرایط فعلی که اتکایی به نفت در بودجه نداریم به فکر صادرات باشیم و می‌توانیم از ظرفیت و پتانسیل تولید اتوبوس در کشور نهایت استفاده را ببریم.

وی بیان داشت: دلیلی برای واردات اتوبوس‌های دسته دوم خارجی وجود ندارد چرا که زیرساخت‌های لازم در کشورمان برای تولید اتوبوس آنقدر زیاد است که باید به فکر صادرات باشیم. 

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: دولت باید با حمایت جدی از شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس در کشور برای ارزآوری کمک حال باشد. 

علوی گفت: به نظر می‌رسد که افراد و یا سازمان‌هایی که بنای واردات اتوبوس‌های دسته دوم خارجی به کشورمان را دارند با رانت به دنبال سوءاستفاده از چنین وضعیتی هستند.

وی افزود: در سال رونق تولید باید دولت به سمت حمایت از تولید ملی حرکت کند نه اینکه به فکر واردات اتوبوس دسته دوم خارجی باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما