شناسهٔ خبر: 158566 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مجلس به شوراهای شهر مجوز دریافت عوارض برای ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک داد

طرح ترافیک نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) به شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها مجوز وضع عوارض برای ورود خودروها به محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد را دادند.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه 18 آذر) و در جریان بررسی لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها، ماده ۸ این لایحه را به تصویب رساندند.

از 214 نماینده حاضر در صحن، 156 نماینده به این ماده رای موافق دادند و 13 نماینده هم رای مخالف و 6 نماینده هم رای ممتنع دادند. 

براساس این مصوبه، ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی با اصلاحات و الحاقات بعدی و تبصره ۲ آن به شرح زیر اصلاح می شود و یک تبصره به عنوان تبصره ۳ به آن الحاق می گردد:

ماده ۱۵- شهرداری ها می توانند به منظور استفاده صحیح از عرض مجاز شهری با تعیین توقفگاه حاشیه معابر مجاز با هماهنگی پلیس راهور، از ابزارهای لازم از قبیل ایست سنج و یا کارت پارک استفاده کرده و مبلغ مناسبی که میزان و محدوده زمانی آن توسط شوراهای اسلامی شهر تعیین می شود، از شهروندان اخذ و صرف توسعه حمل و نقل عمومی کند. توقف بدون مجوز به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع است.

مطابق با تبصره ۲ اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند نسبت به ثبت بارنامه و پرداخت هزینه صدور آن به میزان ۲۰ هزار ریال اقدام کند. صد درصد درآمد فوق به حساب شهرداری محل واریز می گردد تا صرف توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت های شهری شود.

مبلغ مذکور هر سه سال یکبار به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران قابل اصلاح است. وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) موظف است نسبت به راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات بارنامه ظرف مدت ۶ ماه اقدام کند.

براساس تبصره ۳ شوراهای اسلامی کلان شهرها می توانند در چارچوب ضوابط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و با رعایت مصوبات شورای ترافیک استانها، (در تهران شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران)، نسبت به وضع عوارض صدور مجوز ورود به محدوده های طرح ترافیک و زوج و فرد مطابق با قوانین مربوطه اقدام کنند.

نظر شما