شناسهٔ خبر: 158552 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

۱۵۶۱۸نفر برای مجلس نام نویسی کردند/ثبت‌نام قالیباف بدون نوبت نبود

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند.

به گزارش«نماینده»، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور صبح امروز(یکشنبه) در نشست خبری با اهالی رسانه پیرامون اعلام گزارش ثبت‌نام داوطلبین یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همانطور که در شنبه گذشته پیش‌بینی اولیه از تعداد ثبت‌نام کنندگان صورت گرفت، تقریبا همان پیش‌بینی محقق شد. ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر آمار کل ثبت نامی‌ها است. 

وی عنوان کرد: با توجه به ازدحام جمعیت و به دلیل اینکه از لحاظ قانونی با مشکل مواجه بودیم، فرم ها به شکل دستی پر شد و اگر در سامانه ثبت شود این رقم به ۱۶ هزار و ۱۴۵ نفر خواهد رسید.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: از این تعداد به لحاظ ترکیب جمعیتی حدود ۸۸ درصد آقایان و ۱۲ درصد خانم‌ها هستند. به لحاظ میانگین سنی، سن ۳۶ تا ۴۰ سال ۳ هزار و ۲۰۹ نفر ثبت‌نام کردند و نوعی جوانگرایی صورت گرفته و بعد از آن ۴۱ تا  ۴۵ سال با ۲۸۳۷ نفر ثبت نام کردند و کمترین میانگین سنی ۷۱ تا ۷۵ سال است که ۶۱ نفر ثبت نام کردند.

وی افزود: بیشترین گروه شغلی کارمندان با ۵ هزار و ۴۶۴ نفر و کمترین گروه شغلی، نظامیان با ۹۰ نفر بوده است. ایثارگران ۲۶ درصد از کل ثبت‌نام‌ها را با ۴ هزار و ۱۰۱ نفر به خود اختصاص دادند.

عرف افزود: داوطلبان ادوار گذشته ۴ درصد برابر با ۶۳۳ نفر ثبت نام کردند. داوطلبانی که قبلا در مجلس داوطلب بودند ۲۳ درصد بودند یعنی ۳ هزار و ۵۳۳ نفر. ثبت نام قطعی نمایندگان کنونی مجلس ۲ درصد از کل است یعنی ۲۴۸ نفر که البته امکان دارد تغییر کند. به لحاظ تحصیلات هم بیشترین رنج تحصیلات کارشناسی ارشد با ۱۲ هزار و ۴ نفر است. ۶۸۰ نفر نیز با تحصیلات حوزوی ثبت نام کردند که ۲۹ درصد نسبت به گذشته افزایش مشارکت داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: همه روزهای ثبت نام به جز روز جمعه روند افزایشی ثبت نام نسبت به دوره گذشته داشتیم و روز جمعه روند ثبت نام کاهش داشت. در مجلس خبرگان نیز تا این لحظه ۸۱ نفر ثبت نام کرده اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در رابطه با میزان انصرافی‌ها از ثبت نام شدگان گفت: به شکل قطعی آماری نداریم اما به شکل موردی که نامه ارسال کردند و درخواست انصراف داشتند مواردی بوده است.

عرف در رابطه با نحوه فعالیت هیئت‌های اجرایی در ایام ثبت‌نام خاطرنشان کرد: همکاران ما در این روزها تحت فشار بودند. هیئت‌های اجرایی نیز در قریب به اتفاق همه حوزه‌ها تشکیل شده و استعلامات از مراجع چهارگانه اخذ می‌شود و در روند رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با اینکه ستاد انتخابات چه پیش‌بینی برای انتخابات پویا داشته است، گفت: ما به عنوان مجری انتخابات تمام هم و غم‌مان برگزاری انتخابات است. ما تقریبا در ابتدای کار هستیم و زمینه سازی برای اجرای قانون به عنوان مجری انتخابات یعنی وزارت کشور و ناظر یعنی شورای نگهبان است. ان شاءالله افراد کارآمد و در تراز انقلاب برای انتخابات مجلس انتخاب شوند.

عرف در پاسخ به سوال  در رابطه با اینکه در جریان ثبت نام‌ها شاهد این بودیم که برخی نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار شهرستانها با تغییر حوزه‌های انتخابیه خود، از حوزه تهران ثبت نام کردند؛ آیا میزان اقبال برای ثبت‌نام در شهرهای کوچک کاهش پیدا کرده است؟ تاکید کرد: براساس آمار، تمام حوزه‌های ما بیش از ظرفیت صندلی‌ها داوطلب دارد.

وی افزود: در خود تهران برای صندلی‌های ۳۰ گانه بالغ بر حدود ۵ هزار نفر ثبت‌نام کردند و سایر حوزه‌ها نیز همین گونه است لذا از این حیث مشکلی نیست و در مرحله صلاحیت‌ها این بحث‌ها بیشتر گفته خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر، در رابطه با اینکه آیا آماری از ترکیب سیاسی ثبت نام کنندگان دارید و چه تغییراتی نسبت به دوره قبل در نام نویسی سیاسیون دو جناح داشتیم؟ گفت: الان خیلی زود است در این خصوص آماری بدهیم؛ در حال حاضر آنالیزی از ۱۶ هزار ثبت‌نام کننده اتفاق نیفتاده است، از سوی دیگر تمام کسانی که ثبت‌نام کردند وارد گردونه رقابت نمی شوند. باید اجازه دهید تا در مراحل بعد به این سوالات راحت‌تر پاسخ بدهیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سوال که آیا ستاد انتخابات کشور بر رفتار انتخاباتی صدا و سیما نظارت دارد، عنوان کرد: قاعدتا ارزیابی تبلیغات قبل از زمان برگزاری انتخابات در دستور کار ماست و دستگاه های ناظر هم جهت پیشگیری در قوه قضاییه هستند و بررسی خواهند کرد، اگر با مواردی برخورد شود ابتدا تذکر می‌دهیم و اگر به لحاظ قانونی جواب ندهند به مراکز قضایی معرفی خواهند شد.

وی در رابطه با آماری افرادی که از ثبت نام جامانده‌اند، گفت: طوماری ۲۰ نفره نوشته شده بود که پشت در بودند و یکی از معاونین وزیر با من تماس گرفتند که اگر امکان دارد داخل بیایند و این زمانی بود که حدود ۳۰۰ نفر جمعیت هم در داخل باقی مانده بودند و به دلیل اینکه اعلام کرده بودیم ساعت ۶ ثبت نام اتمام پیدا می‌کند این امکان وجود نداشت، بنابراین گفتم باید بررسی شود. لذا حدود حداکثر ۳۰ نفر پشت در ماندند که ۱۰ برابر آنها در سالن‌ها بودند و اگر موافقت می‌شد، تعدادی می‌گفتند مگر اینها با شما نسبتی دارند؟

عرف افزود: این آمارهای دوگانه‌ای که گفته شد، حدود ۵۲۰ نفر هستند که مربوط به همان‌هایی بودند که ما عرض کردیم و به شیوه دستی فرآیند ثبت‌نامشان انجام شد. دیدیم افراد با انگیزه‌ای هستند بنابراین کارهایشان انجام شد.

وی در رابطه با حضور یکی از نامزدها[قالیباف] که بدون نوبت آمده بود و اعتراض‌هایی به نحوه ثبت نام او مطرح شد، گفت: آن فرد، شخصی را از قبل فرستاده بود و مدارک داده شده و بخشی از کار انجام شده بود. این نکته هم نکته واردی بود چون برخی افراد هم آمده بودند و مانند سایرین نشسته بودند بنابراین این مورد سوال قرار گرفت.

رئیس ستاد انتخابات کشور در مورد احراز صلاحیت داوطلبان خاطرنشان کرد: از امروز احراز صلاحیت‌ها پس از استعلام نهادهای چهارگانه به هیئت‌های اجرایی مشتمل بر ۸ نفر از معتمدین، فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال به عنوان هیئت اصلی ارسال می‌شود و آنها حدود ۱۰ روز براساس ماده ۵۰ فرصت اعلام دارند.

وی در پایان تصریح کرد: در مورد اعتراض‌ها و کسانی که به بررسی صلاحیت‌ها اعتراض دارند هیئت های نظارت شکل می‌گیرد و در دو دوره ۲۰ روزه بررسی‌ها انجام می‌شود که در مجوع حدود ۵۰ روز طول خواهد کشید.

نظر شما