شناسهٔ خبر: 158496 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

یارانه ۹۸ هزار میلیارد تومانی دولت به ارز در سال ۹۷

حسن نژاد2 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت پارسال ۹۸هزار میلیارد تومان یارانه ارزی پرداخت کرده است، گفت: تداوم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاها اشتباه بوده و نباید ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، محمد حسن نژاد با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با ارائه آمار رسمی تورم در آخر بهمن سال ۱۳۹۷ و مقایسه آن با بهمن سال ۱۳۹۶ گفت: در این مدت، تورم برنج تایلندی که با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شده است، ۸۳ درصد بوده در حالی که تورم برنج طارم تولید داخل که با بسیاری از هزینه‌ها مانند تراکتور، کارگر، سم، کود در داخل کشور تولید می‌شود، ۱۷ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت، تورم تخم مرغ ۱۲۱ درصد، جوی خارجی ۴۰۰ و ذرت خارجی ۵۴.۲ درصد، روغن نباتی جامد ۵۷.۸ درصد، کنجاله سویای وارداتی ۷۰.۸ درصد، گوشت گوساله ۸۵ درصد، گوشت گوسفند ۱۰۰ درصد و گوشت مرغ ۸۸ درصد تورم داشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس آمار آخرین تورم اعلامی، آخر آبان امسال نسبت به آبان سال ۱۳۹۷، کل تورم ۴۱.۴ درصد، خوراکی ۵۸.۵ درصد، گوشت ۸۰ درصد، شیر و پنیر و تخم مرغ۴۳.۹ درصد، شکر ۵۶.۴ درصد است در حالی که در همین مدت تورم پوشاک که ارز وارداتی دریافت نکرده, ۵۰ درصد است.

حسن نژاد گفت: پارسال ۱۴ میلیارد دلار ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص داده شد در حالی که کف قیمت دلار در بازار آزاد ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است بنابراین اگر ۱۴ میلیارد دلار را در ۷ هزار تومان ضرب کنیم،  ۹۸ هزار میلیارد تومان یارانه ارزی پرداخت شده است در حالی که کل بودجه عمرانی ما کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است و این سود به دلالان رسیده است.

وی، علت منتشر نشدن اسامی شرکت‌های دریافت کننده ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را قدرت فاسدان بیان و اضافه کرد: در این باره دو تن از معاونان وزارت جهاد کشاورزی و معاون بانک مرکزی و برخی از آقازاده‌ها بازداشت و رئیس بانک مرکزی ممنوع الخروج شدند که این نشان می‌دهد قدرت‌های فاسد نمی‌گذارند رانت ۴ هزارو ۲۰۰ متوقف شود.

نظر شما