شناسهٔ خبر: 158449 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مجلس آثار ناشی از افزایش قیمت بنزین را در بودجه ۹۹ ببیند/ مطالبه مردم نظارت موثر دولت بر بازار است

کوهکن عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه باید از ظرفیت تشکل‌ها یا صنفوف بازرگانی و تولیدی برای کنترل بر واحدهای تجاری زیرمجموعه‌شان حداکثر استفاده را کرد گفت: مطالبه مردم نظارت موثر دولت بر بازار است.

به گزارش «نماینده» محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی درباره افزایش نرخ بنزین و افزایش نرخ کالا و اجناس گفت: با اجرای طرحی که به موجب آن قیمت بنزین آزاد ۳ هزار تومان شد، طبیعی است که افزایش قیمت‌هایی را در جامعه دیده و گرانی را شاهد باشیم.  

وی افزود: اگر فردی ادعا کند که افزایش قیمت بنزین هیچ اثری روی قیمت‌ها نمی‌گذارد، مشخص است که وی با وضعیت بازار، هزینه حمل و نقل و قیمت تمام شده و ... آشنا نیست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: اولین مطالبه مردم از دولت بعد از مشاهده گرانی‌های اخیر، ایفای وظایف نسبت به نظارت بر بازار است؛ بر همین اساس هم آنها باید بر نرخ اجناس و کالا کنترل داشته و به هیچ وجه اجازه افزایش بی‌رویه را ندهد و در صورتی که چنین اتفاقی رخ داد با متخلفین برخورد قاطعانه و بدون اغماض صورت گیرد.

کوهکن افزود: تا زمانی که لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس ارائه شود نمایندگان می‌توانند اقداماتی را در مورد نظارت بر اقدامات دولت در رصد بازار انجام دهند همچنین مجلس می‌تواند یکسری آثار ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در بودجه سال آتی ببیند.

وی افزود: وقتی طرح جدید دولت بر اساس قانون هدفمندکردن یارانه و اصلاح نرخ بنزین اجرایی شد باید حمل‌ونقل عمومی هم در جامعه گسترش یابد؛ این در حالی است که بخشی از جامعه به درستی از خودروی خود استفاده کرده و در همان چارچوب تعیین شده سهمیه بنزین مشکلی ندارند. ضمن اینکه باید در جاهایی که امکانات لازم فراهم نیست با ارائه تسهیلات و اعطای کمک‌های بلاعوض، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی را توسعه و رونق دهیم.  

عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: هر چند که بنزین ۳ هزار تومانی در جامعه تبعاتی دارد اما خانوارها باید کاهش این آثار محدودیتی را بپذیرند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند ولی در مجموع باید تلاش شود تا آثار منفی و قابل توجه افزایش قیمت بر زندگی‌ها کمتر شود.   

وی افزود: باید بکوشیم در قالب کمک‌های معیشتی و یا پرداخت تسهیلات و یا هر اسم دیگری، از خانوارهای فقیر و مستضعف و دهک‌های ضعیف جامعه حمایت کنیم تا آثار فزاینده گرانی‌ها کمتر شود.  

کوهکن گفت: باید از ظرفیت تشکل‌ها یا صنفوف بازرگانی و تولیدی برای کنترل بر واحدهای تجاری زیرمجموعه‌شان حداکثر استفاده را کرد و اگر هم که قرار است قیمت‌ها افزایش پیدا کند باید معقول و منطقی باشد.  

وی درباره لزوم نظارت مستمر و مؤثر سازمان‌های نظارتی بر قیمت‌ها نیز عنوان کرد:‌ نظارت از وظایف ذاتی این سازمان‌ها است که باید این کار را به صورت دائم انجام بدهد و هم اکنون هم به خاطر آثار مترتب افزایش نرخ بنزین این نظارت باید بیشتر شده و تشدید شود.  

کوهکن افزود:‌ هم اکنون به دلیل فشاری که بر خانوارها در تحولات اخیر آمده است باید حمایت از خانوارهای متوسط هم در دستور کار قرار گیرد.  

نظر شما