شناسهٔ خبر: 158416 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

علت حمایت رهبر معظم انقلاب از تصمیم سران سه قوه چیست؟

رهبرانقلاب سیدمهدی موسوی‌نژاد، علت حمایت رهبر معظم انقلاب از تصمیم سران سه قوه درباره طرح سهمیه‌بندی بنزین را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حمایت رهبر معظم انقلاب از تصمیم سران سه قوه برای افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین گفت: بعد از بیانات حضرت آقا در درس خارج فقه دوستان زیادی تماس گرفتند و بعضاً گلایه از مواضع حضرت آقا داشتند و می گفتند جوابی برای مردم نداریم.

وی افزود: باید بگویم ولایتمداری دقیقا در این مواقع معنا پیدا می‌کند. ولایتمداری به این نیست هرجایی که مواضع ولی فقیه مطابق با سلیقه و میل ما باشد قابل قبول باشد، ولی هرجا که مطابق با سلیقه ما نباشد شروع کنیم به «اما و اگر» کردن. 

نماینده دشستان در دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی اعتماد قلبی به ولی فقیه پیدا کردیم و می‌دانیم که رهبری هیچ وقت برای خود منافعی نمی‌خواهد و همیشه در راستای مصالح مسلمین و مردم قدم برمی‌دارد و هیچگاه بی عدالتی  نمیکند و در مقابل حقوق محرومین کوتاه نمی‌آید پس  نگرانی ها و یا اما و اگرها در مورد تصمیم رهبری بسیار بی جهت است.

انقلابیون و مردم در مقاطع سخت، محک میخورند

موسوی‌نژاد ادامه داد: فلذا انقلابیون و مردم در این مقاطع سخت، محک میخورند وگرنه در شرایط عادی و مناسب هیچکسی مخالفتی و زاویه‌ ای با ولی پیدا نمیکند. پس مواظب و مراقب باشیم که وساوس شیطانی فریبمان ندهد و محکم و مستحکم با ولی زمان بمانیم و اعتماد کنیم به تصمیمات رهبری نظام و پابرجا بمانیم و نباید اجازه بدهیم ذره ای خلل در مسیرمان ایجاد شود. 

وی افزود: کسانی که با ‌نوع مدیریت و رفتارهای حضرت آقا اشنایی دارند می‌دانند که ایشان نسبت به امورات و سرنوشت و معیشت مردم نه تنها بی تفاوت نیستند بلکه به شدت در این زمینه پیگیری‌ های لازم را داشته و دارند. حال اینکه چرا در چنین موقعی تصریحا حضرت آقا درباره گرانی بنزین مخالفت نکردند نیاز به بررسی دلایل این طرح همچنین فوائد و مضرات آن است که البته لزوما باید به حقیقت های تلخ کشور که توسط مسئولین گفته نمی‌شود توجه جدی داشت.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معتقدم که مسئولین باید این موارد را به مردم بگویند؛ هرچند دلیل  نگفتن واقعیت ها به مردم را سوء استفاده دشمنان از این اطلاعات بیان می‌کنند، لیکن مسئولین باید بدانند وقتی نفوذی‌ها و جاسوس‌های دشمن در تیم مذاکرات هسته ای ورود میکنند آیا در سازمان برنامه بودجه و وزارت نفت و بانک مرکزی نفوذ ندارند؟ و آیا فکر میکنند اطلاعاتی چون کاهش فروش نفت از دو میلیون و نیم بشکه در روز به دویست هزار بشکه را نمی‌دانند؟ ‌و یا نمی‌دانند که صندوق ذخیره ارزی کشور با کاهش جدی روبرو شده است؟ یا نمی‌دانند که کسری بودجه کشور بسیار بالاست؟

موسوی‌نژاد ادامه داد: به هر حال اگر واقعیت ها را با مردم در میان بگذارند مردم قطعا همکاری میکنند ولی وقتی رئیس بانک مرکزی اعلام میکند که ذخایر ارزی کشور بالاست، مردم نخواهند گفت مگر دولت مریض است در این شرایط گرانی و تورم  چرا بنزین را سه برابر کرده است؟ بهانه مضحک اجرای عدالت را چرایی گران شدن سوخت میگویند که هرکسی می‌شنود می‌خندد اصولا رابطه  این دولت با عدالت بسان رابطه گرگ و میش است.

باید منابع جایگزین نفت ایجاد شود

وی تصریح کرد: واقعیت این است که تحریم خرید نفت ایران باعث شده است  اولا در تامین نیازهای ارزی کشور و ثانیاً در تامین منابع درآمدی بودجه از محل فروش نفت با مشکل جدی روبرو شویم به گونه ای که حضرت آقا در طلیعه سال فرمودند ساختار برنامه و بودجه کشور تغییر و بدون اتکا به نفت ایجاد شود که دولت و مجلس الزام پیدا کردند در بودجه سال ۹۹ منابع درآمدی نفت خام را حذف نمایند.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در همین زمینه اظهار داشت: برای این امر لازم است که منابع جایگزین نفت ایجاد شود و یا اینکه  بودجه جایگزین نفت مورد نیاز کشور از طریق افزایش مالیات تامین شود که این موضوع در زمان رکود اقتصادی عملا امکان پذیر نیست. فلذا دولت راه دیگری را که فروش و صادرات محصولات پایین دستی نفت و مشتقات نفت را در دستور کار خود گذاشت.

موسوی‌نژاد افزود: کشورهای غیر نفتی و حتی بعضا نفتی دنیا به شدت به دنبال خرید بنزین هستند و این تقاضا در رتبه دوم کشورها بعداز نفت خام  است.

وی خاطرنشان کرد: امروز کشور ما با راه اندازی هلدینگ ستاره خلیج فارس موفق به تولید روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین شده که تقریبا ۶۰ میلیون لیتر از آن ( یورو ۴) است. مصرف روزانه کشور میانگین ۹۵میلیون در روز است اخیرا بعضی از کشورها تقاضای خرید بنزین از کشور ما نموده‌اند که اگر با قیمت فوب خلیج فارس بتوان بنزین را به این کشور ها فروخت به ازای هر ۱۰میلیون لیتر ۲۸هزار میلیارد تومان درآمد سالانه کشور از محل فروش بنزین است.کافیست که کشور ما موفق به فروش سی میلیون لیتر بنزین به این کشورهای متقاضی شود یعنی سالیانه ۸۴ هزار میلیارد تومان درآمد کشور و دقیقا جایگزین منابع درآمدی از فروش نفت در لایحه بودجه که کمتر از این مقدار هست خواهد بود.

افزایش قیمت بنزین فاصله طبقاتی بیشتری در جامعه ایجاد می‌کند

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دیگر اینکه نیازهای ارزی کشور هم تامین می‌شود لازمه رسیدن به این فرصت پایین آوردن مصرف بنزین کشور از ۹۵ میلیون به ۷۵ میلیون لیتر در  روز است و این کاهش الزاما باید در صرفه‌جویی و جلوگیری از قاچاق صورت گیرد. 

موسوی‌نژاد با اشاره به مضرات افزایش قیمت بنزین خاطرنشان کرد: تورم و گرانی به واسطه شوک‌های دلاری و ارزی به روی دوش مردم بود و این افزایش قیمت، شوک دیگری برای تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی و رفاهی مردم ایجاد میکند.

وی افزود:‌علاوه بر این افزایش قیمت بنزین فاصله طبقاتی بیشتری در جامعه ایجاد می‌کند و نیز این اقدام باعث می‌شود تا خناسان و دشمنان نظام و ملت از این نگرانی مردم سو استفاده کنند و با تحریک احساسات مردم و موج سواری از نارضایتی و نگرانی عمومی مردم اغتشاشات و ناامنی در کشور را ایجاد کنند.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فلسفه عدم دخالت صریح حضرت آقا در نفی یا اثبات این طرح که یکی از طرح های مهم کشور است و واگذاری اجرا یا عدم اجرا به سران  و حمایت از هر تصمیم توسط سران قوا به این دلیل است که سران قوا اگر در خود این توانمندی را می‌بینند که  طرح را به خوبی اجرا کنند و توان پیشگیری از مضرات طرح را دارند پس تصمیم به اجرا گرفته شود و اگر امکان پیشگیری از مضرات طرح را ندارند اجرا نکنند.

موسوی‌نژاد خاطرنشان کرد: به هر حال با اجرای این طرح سران قوا مسئولیت پیشگیری از این مضرات را دارند به اعتقاد اینجانب اگر دولت و مجلس و قوه قضاییه در یک اقدام مشترک هم افزایی کنند و در جهت اقداماتی مثل حمایت از اقشار کم درامد با بالابردن یارانه های نقدی و جلوگیری از تورم و افزایش قیمت کالاها و همچنین توسعه زیر ساخت‌های ناوگان حمل و نقل عمومی، تخصیص اعتبارات معیشتی برای محرومین و نیازمندان و ... تلاش کنند این طرح می‌تواند به نفع کشور و در راستای مصالح عمومی کشور باشد.

مردم به سران قوا اعتماد کنند

وی ادامه داد: ولی اگر این موارد اجرایی نشود بی شک این طرح به شدت به حال کشور مضر بوده و در این راستا محرومین و اقشار کم درآمد به شدت در زیر این بی‌عدالتی له خواهند شد. فلذا همانطوری که حضرت آقا به سران قوا اعتماد کردند و با خوشبینی به این موضوع سفارش کرده اند مردم هم یکبار دیگر به سران قوا اعتماد کرده و منتظر اقدامات جدی سران بمانند.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هرچند انتقاد جدی بر چگونگی و شیوه اجرای این طرح بر دولت  وارد است و این موضوع می‌توانست با به مشورت گرفتن مردم و توضیحات و بیان دلایل قانع کننده و همچنین اقدامات اعتمادآور قبل از اجرای طرح مثل واریز کردن مابه‌التفاوت افزایش قیمت بنزین در همان شب اجرا و تشریح طرح بصورت شفاف برای مردم ،افزایش سهمیه بنزین می‌توانست کاملا از مشکلات فعلی کشور که به وجود آمد پیشگیری کند.

موسوی‌نژاد خاطرنشان کرد: موارد ذیل که توسط بعضی از آزاد اندیشان انقلابی هم بیان شده است لازم است مورد توجه جدی هم تصمیم سازان و هم مسئولین تصمیم گیر قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: اول اینکه، ایجاد امنیت را نباید فقط در برخورد با ناامنی‌ها خلاصه کرد، بلکه قبل از آن باید عوامل ایجاد ناامنی‌ها شناسائی و ریشه‌کن شوند؛ دوم، مسئولان نظام بدانند که شجاعت پذیرش اشتباه و تصحیح و جبران بموقع آن، بزرگ‌ترین هنر مدیریتی است و ارزش کار آنها را بالا می‌برد.

لزوم توجه به نارضایتی‌های معیشتی اقشار ضعیف

موسوی‌نژاد گفت: همچنین قیمت بنزین را باید با افزایش تدریجی و تدابیر کارشناسانه و پرهیز از اقدامات فسادآوری از قبیل دونرخی‌کردن تغییر دهند؛ به‌علاوه مسئولان بدانند با این مدیران و مشاوران اقتصادی نمی‌توانند بحران اقتصادی کشور را برطرف نمایند. باید شجاعت به خرج دهند و صاحبنظران اقتصادی واقع‌بین را به جای این مدیران بگمارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم در پایان خطاب به مسئولان گفت: نارضایتی‌های معیشتی مربوط به اقشار ضعیف است، همانها که انقلاب کردند و امام خمینی آنها را صاحبان انقلاب و ولی‌نعمت‌های مسئولین می‌دانستند. راضی نشوید مستضعفان در اثر فشارهای معیشتی به صحنه بیایند. این، یک پدیده خطرناک است؛ مسئولان  باید هم حق مشارکت مردم را لحاظ کنند و هم به مشارکت آنها در تصمیم‌گیری‌های خود توجه نمایند. یعنی مشارکت مردم فعال و مؤثر باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما