شناسهٔ خبر: 158400 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دولت و مجلس با سیاسی‌کاری۹۰ هزار میلیارد یارانه پنهان ایجادکردند

حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت و مجلس موضوعات سیاسی را به روند اقتصادی گِره زده‌اند، گفت: این رفتارهای سیاسی موجب ایجاد ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور شد.

به گزارش «نماینده»، محمد حسینی، درباره افزایش قیمت بنزین، گفت : مجلس در ماده ۳۹ برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده بود تا پایان سال ۱۴۰۰ قیمت بنزین را به قیمت فوب خلیج‌فارس نزدیک کند اما دولت در این زمینه کم‌کاری کرد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه سه‌بار پیشنهاد افزایش قیمت بنزین از سوی دولت به مجلس ارائه شد، دوبار این پیشنهاد توسط مجلس منتفی شد و یکبار هم به دلیل انتخابات ریاست جمهوری، دولت افزایش قیمت بنزین را معطل گذاشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه متأسفانه دولت و مجلس موضوعات سیاسی را به روند اقتصادی کشور گِره زده‌اند، تاکید کرد: هزینه‌ای که امروز برای افزایش قیمت بنزین پرداختیم، نتیجه تصمیم‌گیری‌های غیرعقلایی دولت و مجلس بود.

حسینی گفت: اگر امروز مقام معظم رهبری از افزایش قیمت بنزین حمایت می‌کنند، به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که نمایندگان به دلیل انتخابات مجلس، مجدداً این روند اصلاح قیمتی را متوقف کنند؛ این رفتارهای سیاسی و غیرعقلایی موجب ایجاد ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور و کوچک‌تر شدن سفره فقرا شده است.

وی تصریح کرد: رفتار غیرعقلایی دولت و مجلس موجب تحمیل چنین شوک قیمتی به کشور شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: دولت باید از سال ۹۲ به صورت پلکانی قیمت بنزین را افزایش می‌داد، در چنین شرایطی مردم به راحتی این موضوع را می‌پذیرفتند، دهک‌های پایین‌ درآمدی شناخته می‌شدند و شیوه پرداخت یارانه به آنها مشخص بود.

حسینی گفت: در صورتی که شیوه پلکانی همچنان اجرا می‌شد، سازوکارهای کاهش مصرف و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی نیز اعمال می‌شد.

نظر شما