شناسهٔ خبر: 158383 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

امیرآبادی فراهانی: امروز آخرین مهلت ثبت لیست اموال نمایندگان مجلس در سامانه ثنا است

امیرآبادی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: امروز (سه شنبه) آخرین مهلت ثبت لیست اموال نمایندگان مجلس در سامانه ثنا است.

به گزارش «نماینده»، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره آخرین وضعیت اعلام لیست اموال و دارایی نمانیدگان مجلس گفت: امروز آخرین مهلت ثبت لیست اموال نمایندگان در سامانه ثنا است. 

وی افزود: در فرصت باقی مانده نمایندگان مجلس باید در این سامانه لیست دارایی های خود را ثبت کنند. 

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: کارشناسان قوه قضائیه در محل هیات رئیسه جهت ثبت و ضبط و راهنمایی نمایندگان مجلس حاضر بوده و برای اعلام وضعیت اموال و دارایی نمایندگان کمک خواهند کرد. 

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس علاوه بر اعلام لیست اموال خود باید دارایی های خانواده را نیز اعلام و ثبت کنند. 

بر اساس اصل ۱۴۲ قانون اساسی، دارایی رهبر، رئیس جمهور، وزیران و معاونان قبل و بعد از خدمت توسط رئیس قوه قضائیه و یک ماه بعد از اتمام مأموریت اموال باید اعلام شود.

همچنین بر اساس این قانون، مسؤولان باید تعهد بدهند که لیست اموال خود را اعلام کنند و این شرط تصدی‌هاست و به غیر از اصل ۱۴۴ قانون اساسی و فهرست مربوطه، ۲۴ عنوان و مسؤولیت شامل این قانون می‌شود که باید این متصدیان، اموال خود و خانواده شان را ثبت کنند.

در این فهرست، نمایندگان مجلس، اعضای مجمع تشخیص نظام و شورای نگهبان، تا رده مدیر کلی در سازمان‌ها قرار دارند و در واقع حدود ۲۵۰ هزار نفر شامل این قانون می‌شوند که باید اموال خود را لیست و اعلام کنند.

صورت دارایی‌ها، ۷ مورد شامل کلیه اموال غیرمنقول که شامل ملک و املاک است، حقوق دارای ارزش مالی، سرمایه‌گذاری‌ها و حق انتقال آنها، اوراق بهادر، موجودی حسابها در بانکها و صندوق ها، مطالبات، دیون و هرگونه منبع درآمدی مستمر از دیگر این موارد است.

اگر مسؤولان لیست اموال خود را اعلام نکنند یا اطلاعات ناقص باشد و کتمان کنند مشمول مجازات تعزیری درجه 6 می‌شوند که محرومیت از حقوق اجتماعی است.

سامانه اعلام اموال و دارایی مدیران و مسئولان از اول آبان ماه ۹۸ مسؤولان آغاز به کار کرده و این دسته از افراد باید بعد از پایان دوره مسؤولیتشان اموالشان را هم اعلام کنند.

آنها باید بعد از دریافت حساب کاربری «ثنا» از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تا پایان آبان ماه دارایی‎ها و اموال خود را در سامانه مذکور به آدرس https://residegi.adliran.ir اظهار کنند.

از مجموع 290 نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی یک نماینده (صفاری نطنزی) فوت کرده و محمد دهقان هم عضو حقوقدان شورای نگهبان شده است لذا 288 نماینده فعلی مجلس باید لیست اموال خود و خانواده را به قوه قضائیه اعلام کنند. 

نظر شما