شناسهٔ خبر: 158329 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

خودروسازان روس و ترک به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران/ عدم توانایی بانک‌ها برای همکاری مشترک

رضیان2 عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه خودروسازان روسیه و ترکیه به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران بودند، اما بانک‌های ۲ کشور نتوانستند با هم کار کنند، گفت: اصلاحات در صنعت خودرو بدون رقیب خصوصی فایده ندارد.

به گزارش «نماینده» عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، درباره تاثیرات گرانی بنزین بر بازار خودرو گفت: وضعیت خودرو در کشورمان بسیار پیچیده است.

وی افزود: به نظرم با گران شدن بنزین و سهمیه‌بندی که صورت گرفته است، می‌توانیم امیدوار به مدیریت بازار خودرو شویم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: معتقدم که تقاضا برای خودرو به ویژه خودروهای پرمصرف در شرایط فعلی کاهش پیدا خواهد کرد.

رضیان گفت: باید در فضای آرام به خودرو نگاه کرد و در بلندمدت اقدامات مطلوب برای بهبود وضعیت آن انجام داد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا شرایط حضور بخش خصوصی به عنوان رقیب اصلی خودروسازی دولتی برای ورود به بازار خودروی کشورمان فراهم شود و بدانیم که تا زمانی که خودروسازی کشورمان در اختیار دو شرکت دولتی (ایران‌خودرو و سایپا) است و بدون رقیب در حال فعالیت هستند، نمی‌توان امیدوار به اجرای اصلاحات اساسی در این صنعت بود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت و بخش‌های مختلف مرتب در حال تزریق منابع مالی و اعتبارات بانکی به صنعت خودروسازی کشورمان هستند، در حالی که دو شرکت بزرگ خودروسازی کشورمان با سوءمدیریت موجود در آنجا در حال از جیب خوردن هستند.

رضیان تصریح کرد: اگر رقیب خودروسازی‌های بخش خصوصی شکل بگیرد و فعالیت بدون دغدغه داشته باشند، در آن صورت صنعت خودرو ایران بهبود پیدا کرده و آنها متوجه خواهند شد که تزریق منابع مالی دولتی راهگشا نیست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: ساختار حاکمیت کشورمان باید فکری اساسی برای خودروسازی ایران انجام دهد.

وی با بیان اینکه برای حضور سرمایه‌گذار خارجی در صنعت خودروی کشورمان گام‌هایی برداشته شده بود اما تحریم‌های اخیر مانع از عملیاتی شدن آن شد، افزود: صنعت خودروسازی روسیه و ترکیه به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران بودند، اما سیستم‌های بانکی دو کشور نتوانستند با یکدیگر کار کنند و ما هم نتوانستیم عملا این وضعیت را مدیریت کنیم؛ چراکه مشکل اساسی جابجایی منابع مالی است.

رضیان گفت:‌ اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری و قرارداد مشترک بین صنایع خودروسازی خارجی با ایرانی محقق شود، باید بانک‌ها با یکدیگر در ارتباط بوده و بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

نظر شما