شناسهٔ خبر: 158325 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس کمیسیون عمران مجلس: دولت از ظرفیت کریدورها برای درآمدزایی استفاده نکرد

 رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از اینکه دولت نتوانست از کریدورهای کشور برای مبادلات کالا بین شرق آسیا و اروپا استفاده کند، گفت: با بی‌تدبیری‌های صورت گرفته نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

به گزارش «نماینده» محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی ایران بهترین مسیر برای انتقال اجناس و کالا از هند و چین به سمت اروپا است.

وی افزود: ما به لحاظ ژئوپلتیکی بهترین مسیر و ارزان‌ترین و امن‌ترین منطقه برای جابه‌جایی کالاها از شرق آسیا به اروپا هستیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از اینکه متأسفانه دولت نتوانست از کریدورهای کشور و ظرفیت و پتانسیل‌ ویژه‌ای زمین، هوایی و ریلی برای مبادلات اجناس و کالا بین شرق آسیا و اروپا استفاده کنیم، تصریح کرد: متأسفانه با بی‌تدبیری‌های صورت گرفته نتوانسته‌ایم از نعمتی که خداوند در اختیار کشورمان قرار داده استفاده کنیم.

رضایی‌کوچی با بیان اینکه عدم بالفعل شدن ظرفیت‌های سیاسی کشور و همچنین عدم بکارگیری دیپلماسی اقتصادی منجر به روابط نامطلوب با دنیا شده است، ‌گفت: باید تلاش می‌کردیم مسیر ترکیبی کالا بین ریل و دریا و زمین را برقرار می‌کردیم که از این فرصت استثنایی نتوانستیم استفاده بهینه را ببریم.

وی گفت: اگر بتوانیم نفت را حرفی و عملی از کشور و بودجه و برنامه‌ریزی‌هایمان حذف کنیم عملاً ظرفیت‌های دیگر را بالفعل کرده و از مسیرهای مختلف درآمدزایی خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: استفاده حداکثری از کریدورهای زمینی، هوایی و دریایی صدها برابر درآمد نفتی‌مان می‌تواند اعتبار برایمان کسب کند به شرطی که بتوانیم با رایزنی صورت گرفته با دنیا و برقراری ارتباط تجاری و بازرگانی نقطه جابه‌جایی اجناس و کالاها از آسیای میانه به خلیج‌فارس و دریای عمان و همچنین شرق آسیا به اروپا خواهیم بود.

نظر شما