شناسهٔ خبر: 158300 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پور ابراهیمی: دولت برنامه‌ی مدونی برای جایگزینِ نفت در بودجه سال ۹۹ ندارد

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید اگرچه پیشنهادات مناسبی برای مستقل شدن بودجه از درآمدهای نفتی مطرح شده اما دولت تاکنون برنامه مدونی برای اجرایی کردن این تصمیمات ارائه نکرده است.

به گزارش «نماینده» محمد رضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای ارائه لایحه بودجه دو سالانه به مجلس و مستقل شدن بودجه از درآمدهای نفتی، گفت: اگرچه حذف درآمدهای نفتی از بودجه سنواتی توفیق اجباری برای دولت است اما بهتر بود دولت زمانی که می توانست نفت بفروشد، بودجه را با تکیه بر سایر منابع تنظیم می‌کرد تا در سال ۹۹ تجربه کافی برای اجرای آن را داشته باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف درآمدهای نفتی از بودجه براساس واقعیت‌های میدانی است نه تصمیم دولت، در واقع اجبار است نه اختیار، افزود: اگرچه پیشنهادات مناسبی برای حذف درآمدهای نفتی در بودجه مطرح شده اما تاکنون برنامه مدونی برای اجرایی کردن این تصمیم ارائه نشده است.

اقدامات دولت در بودجه ۹۸ اصلاح ساختار بودجه نبود

وی اظهار کرد:مقرر شد ساختار بودجه اصلاح شود اما دولت این اصلاح را به برداشت ۴۵۰ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی، استفاده از ۱۲ درصد از مانده فریز شده صندوق توسعه ملی، برداشت از بانک مرکزی و انتشار اوراق محدود کرد در حالی که این اقدامات اصلاح ساختار بودجه نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه دولت باید از سال گذشته اصلاح ساختار را مبنا قرار می داد، اضافه کرد: در حال حاضر دولت چه برنامه مشخصی برای بازنگری در نظام مالیاتی در نظر گرفته است؟ کدام پایه مالیاتی در سال ۹۹ افزایش پیدا می کند که جایگزین نفت شود؟

چرا دولت برنامه‌ای برای جلوگیری از فرار مالیات‌ها ارائه نکرده است؟

پور ابراهیمی با طرح این سوال که چرا دولت برنامه‌ای برای جلوگیری از فرار مالیات‌ها ارائه نکرده است؟ ادامه داد: دولت حرف های مناسبی می زند اما برنامه ای برای اجرایی کردن آن ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برنامه دولت برای مولدسازی دارایی های دولت چیست؟ تصریح کرد: دولت باید به جای تبیین واژه اصلاح ساختار، برنامه عملیاتی برای تحقق آن ارائه دهد و منابع جایگزین نفت را در بودجه مشخص شود.

نظر شما