شناسهٔ خبر: 158210 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عدم شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی مسئله ایجاد کرده/ مشکل اقتصادمان بنگاه‌داری بانکهاست

جمالی نوبندگانی/2 نماینده فسا در مجلس با بیان اینکه متأسفانه سیستم دیوان‌سالاری بسیار گسترده‌ای در کشور وجود دارد که توانسته‌ بودجه را ببلعد، گفت: دولت ما سنگین بوده و چابک‌سازی در آن انجام نشده است.

به گزارش «نماینده»، محمد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، درباره لزوم حمایت بیشتر از اقشار ضعیف جامعه در بودجه سال آینده، گفت: مشکل اصلی مربوط به بودجه کشور است به طوری که ما وابستگی قابل توجهی به نفت داریم.

وی افزود: با آنکه بارها مقام معظم رهبری به همه دولت‌ها تأکید کردند که باید اتکای بودجه کشور به نفت را کاهش دهید اما در مقام عمل ما شاهد آن هستیم که اولین جایی که آمریکایی‌ها ما را تحریم می‌کنند نفت ایران است.

نماینده مردم فسا در مجلس، گفت: اتکای بیش از اندازه بودجه کشور و اداره مملکت با نفت تبدیل به پاشنه آشیل ما شده است. 

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: متأسفانه سیستم دیوان‌سالاری بسیار گسترده‌ای در کشور وجود دارد و حقوق‌بگیران بسیاری در کشور توانسته‌اند بودجه کشور را ببلعند. این در حالی است که دولت ما سنگین بوده و چابک‌سازی در دولت‌ها انجام نشده است.

وی گفت: عدم شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی مشکلاتی را ایجاد کرده است ضمن اینکه فرار مالیاتی گسترده در سیستم اقتصادی کشورمان هم توانسته مشکلاتی را برای ما ایجاد کند. این در حالی است که اقشار خاصی در جامعه با گردش مالی فراوان وجود دارند که باید مالیات کسب و کار خود را پرداخت کنند اما از طریق راه‌های گوناگون از این موضوع فرار می‌کنند.

نماینده مردم فسا در مجلس گفت: بانک‌ها باید کمک حال اقتصاد کشورمان باشند اما آنها بیشتر به سمت بنگاه‌داری رفته و در حقیقت در مسیر بهبود و رونق تولید در کشورمان مانع ایجاد می‌کنند و در حقیقت آنها در افزایش تورم و قیمت‌های سکه و مسکن دست دارند. 

جمالی نوبندگانی گفت: متأسفانه مجلس در بودجه‌نویسی ضعف داشته و بخش‌ها و ردیف‌های مختلف بودجه را تکه تکه می‌کند و ممکن است طرحی که از ابتدا آغاز شده و ممکن است 20 سال طول بکشد تا به مرحله بهره‌برداری برسد در بودجه سالیانه اعتبارات کمی برای آن در نظر گرفته شده و عملاً زمان مناسب برای بهره‌برداری از آن پروژه وجود نداشته باشد.

نماینده مردم فسا در مجلس افزود: با عدم برنامه‌ریزی لازم بسیاری از ارقام بودجه در کشور حیف می‌شود. این در حالی است که واژه میل شدن را به کار نمی‌برم. 

جمالی نوبندگانی گفت: دولت و مجلس تعریف دقیقی از مناطق ویژه اقتصادی و یا مناطق آزاد ندارند و وقتی دولت 4 شهرستان را به عنوان مناطق ویژه در قالب لایحه به مجلس ارائه می‌کند وقتی به کمیسیون‌ها ارجاع داده می‌شود تعداد آنها به بیش از 20 شهرستان می‌رسد و ما عملاً شاهد آن هستیم که در برخی بیابان‌ها تابلوی منطقه ویژه اقتصادی نصب کردند و به نظر می‌رسد که این اقدامات فقط در راستای اهداف سیاسی نمایندگان مجلس تعریف می‌شود.

وی گفت: متأسفانه در اجرا و احداث برخی پروژه‌ها در برخی مناطق دچار اشکالات هستیم به طوری که ممکن است  اجرای پروژه‌ای در جنوب ایران مضر تلقی شده و در مناطق کویری که نیازمند آب هستند پتروشیمی احداث می‌کنیم.

نظر شما