شناسهٔ خبر: 158187 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: جام جم

لطفا از رئیس‌جمهور تقدیر کنید

عرفاتی فصل دعواهای انتخاباتی گذشته و تند کردن فضای سیاسی - اجتماعی حواس مردم را از اولویت‌ها پرت نمی‌کند.

«نماینده» /مهدی عرفاتی *: رئیس جمهور روز گذشته در جمع مردم یزد با برشمردن اعداد و ارقامی پیرامون برخی «پرونده‌های مفاسد اقتصادی» گفت که از دستگاه‌های دولتی مسئول در این زمینه خواهد خواست تا اطلاعات این پرونده‌ها را در اختیار مردم قرار دهند. درباره این مواضع رئیس‌جمهور چند نکته قابل طرح است:
- مطالبه مردم برای برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی، امروز به یک «خواست اجتماعی» تبدیل شده  تا جایی که حتی جریان‌های مدافع تساهل و تسامح در این زمینه هم ناگزیر به همراهی با موج مطالبه برخورد با مفسدان شده‌اند. این اتفاق فارغ از هر نیت و انگیزه ای  میمون و مبارک است.
- همین چند روز پیش بود که رئیس دستگاه قضا از بعضی برخوردها با «افشاگران فساد» انتقاد کرد و خواستار حمایت و حتی تقدیر از فعالان این حوزه شد. حالا رئیس‌جمهور مملکت و بالاترین مقام اجرایی کشور در قامت یک گزارشگر فساد، آماری قابل توجه از تخلف‌های دلاری ارائه کرده است. این‌که جای طرح این آمار در تریبون عمومی بوده یا نه، یا انگیزه و نیت آقای روحانی از ارائه این اطلاعات چه بوده است تغییری در صورت مساله ایجاد نمی‌کند. قوه قضائیه باید از گزارشگران فساد حمایت کند.
- از نحوه بیان رئیس‌جمهور این‌گونه استنباط می‌شود که ایشان برخوردهای اخیر با مفاسد اقتصادی و برگزاری دادگاه‌های علنی در این زمینه را به نوعی سلیقه ای دانسته و قائل به این هستند که مردم به این رویه‌روی خوش نشان نداده و نمی‌دهند. خوب است دستگاه‌های دولتی که متولی افکارسنجی و نظرسنجی هستند، اطلاعات دقیقی از نگاه و ارزیابی مردم به مقوله فوق‌الذکر و میزان رضایت اجتماعی از رویه جدید دستگاه قضایی در اختیار آقای رئیس‌جمهور قرار دهند.
- به قوه قضائیه پیشنهاد می‌شود دادگاه یا کمیته ویژه ای با حضور یک قاضی و تیمی امتحان پس داده برای بررسی اطلاعات ارائه شده توسط رئیس جمهور مهیا کند و نتایج بررسی ها را – هرچه که باشد -  در کوتاه‌ترین زمان در اختیار مردم قرار دهد.
-چندی پیش در خبرها آمده بود که پس از گلایه های رئیس‌جمهور از برخی برخوردهای قضایی با دستگاه‌ها و مقامات دولتی، اقای رئیسی در جلسه شوراهای هماهنگی اقتصادی از رئیس‌جمهور خواسته است که مصادیق این برخوردها را ذکر کند تا دستور رسیدگی فوری صادر شود. خوب است سخنگوی محترم قوه قضائیه در نشست این هفته خود، فهرستی از موارد مطرح شده توسط دولت و دولتمردان و بویژه رئیس‌جمهور - چه در زمینه مصادیق برخوردهای سلیقه‌ای و چه مصادیق فساد -  را در اختیار افکارعمومی قرار دهد.
مردم در سال‌های پایانی دولت از دولتمردان گزارش عملکرد می‌خواهند. فصل دعواهای انتخاباتی گذشته و تند کردن فضای سیاسی - اجتماعی حواس مردم را از اولویت‌ها پرت نمی‌کند. دوران «بگم بگم» هم خیلی وقت است تمام شده است.
و همان‌طور که آقای روحانی تاکید کرده در شرایط کنونی بیش از هر زمان به وحدت و انسجام ملی نیاز داریم.

*مدیر مسئول جام جم

نظر شما