شناسهٔ خبر: 158175 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

راهکارهای افزایش تامین سرمایه بانک ها چیست؟

علی قربانی 1 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: فروش اوراق مشارکت و جمع آوری نقدینگی روشی دیگر برای افزایش سرمایه بانکهاست که با انجام این مهم، صورت قدرت وام دهی بانک ها به مردم افزایش پیدا می کند.

به گزارش «نماینده» علی قربانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در خصوص راهکارهای افزایش سرمایه بانک ها گفت: یکی از راهکارها برای افزایش سرمایه بانک ها ادغام بانکها با یکدیگر است که خوشبختانه طی چند سال اخیر این کار در کشور در حال انجام است.

وی ادامه داد: روش دیگر، تجدید ارزیابی دارایی بانک هاست که در این روش املاکی که در اختیار بانک هاست تجدید ارزیابی میشود به طور مثال املاکی که بانکها در گذشته خریداری کرده اند را اگر به روز رسانی کنند دارایی و ارزش سرمایه شان افزایش پیدا می کند.

افزایش سرمایه بانکها با فروش اموال  مازادشان

قربانی تصریح کرد: فروش اموال مازاد بانک ها که جزو سیاستهای  وزارت اقتصاد و دارایی نیز هست که از این طریق بانکها می توانند برای افزایش سرمایه شان این اموال را بفروش برسانند. بانک ها می توانند تعداد مطالبات غیرجاری خود را کاهش داده و بدهی ها و معوقات سررسید شده را وصول کنند به ویژه برای افرادی که وام های با رقم بالا دریافت کرده اند زیرا کسانی که وام با مبلغ کم دریافت می کنند اکثرا پرداختشان به روز است ولی کسانی که صدها میلیارد وام گرفته اند عمدتا بازپرداختشان معوق شده و یا مشکوک الوصول است که این روش نیز می تواند در افزایش سرمایه بانک ها موثر باشد.

فروش اوراق مشارکت؛ روشی دیگر برای افزایش سرمایه بانکها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فروش اوراق مشارکت و جمع آوری نقدینگی روشی دیگر برای افزایش سرمایه بانکهاست که بدین صورت قدرت وام دهی بانک ها به مردم افرایش پیدا می کند.قربانی خاطرنشان کرد: مهم ترین روش دیگر، بدهکاری دولت به بانک هاست که دولت می تواند با پرداخت بدهی های خود به بانک ها و بانک مرکزی، میزان سرمایه آنها را بالا ببرد

نظر شما