شناسهٔ خبر: 158156 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

شیران نماینده مشهد و کلات در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»:

«تمرکزگرایی» بزرگ‌ترین عامل ورود خسارت به کشور/ مجلس در حالی برای همه نقاط کشور تصمیم می‌گیرد که فرصت‌ها، نیروی انسانی و ظرفیت خدادادی هر منطقه متفاوت است/ قوانین اقتصادی کشور برگرفته از مبانی مکتبی متفاوتی است و با پیوند زدن قوانین شرقی و غربی نباید انتظار رونق تولید داشته باشیم/ تمرکزگرایی باعث می‌شود هر جا قدرت باشد ثروت هم به آنجا برود و وقتی ثروت جایی رفت، رانت هم آنجا شکل می‌گیرد

شیران شیران گفت: تمام این مشکلاتی که برای کشور ایجادشده است نشان‌دهنده آن است که شناخت کافی از سرزمین ایران نداشتیم و فقط آمدیم تمرکزگرایی کرده و دیگر بخش‌های کشور را به فراموشی سپرده‌ایم.

رضا شیران نماینده مشهد و کلات و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» ، با اشاره به اینکه «اگر بخواهیم کشور و نظامات اداری را ارزیابی کنیم باید به ساختارها نگاهی بیندازیم.» اظهار داشت: بدون نگاه کردن به ساختارها شاید ارزیابی که صورت می‌گیرد یک ارزیابی منطقی نباشد اما متأسفانه هر وقت از ناکارآمدی دولت و مجلس یا حتی اشخاص حرف می‌زنیم کمتر به ساختارها می‌پردازیم.

وی با اشاره به این‌که «نقص در ساختار باعث ناکارآمدی می‌شود»، یکی از مشکلات کشور را همین ساختارها توصیف کرده و با طرح این پرسش که «اصلاً فلسفه انقلاب چه بود؟» ادامه داد: فلسفه انقلاب این بود که دین توانایی اداره جامعه را دارد پس دین می‌تواند در حوزه اجتماعی حرفی برای گفتن داشته باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان داشت: دین در حوزه اجتماعی بدین معناست که برای تک‌تک مسائل اجتماعی برنامه دارد؛ به‌گونه‌ای که انسان‌ها را می‌تواند هم در این دنیا و هم در آخرت عاقبت‌به‌خیر کند، پس پی‌ریزی انقلاب با هدف به‌کارگیری دستورات دینی در جامعه بود تا اول جامعه را بتوانیم درست کنیم.

وی با بیان اینکه هدف انقلاب این بود که دین از سیاست جدا نیست تأکید کرد: اگر جامعه را بتوانیم در حوزه‌های معنوی و مادی با فضایل اخلاقی و دینی رشد و شکوفایی دهیم، هم این دنیا و هم آخرتشان را برای انسان‌ها ساخته‌ایم در غیر این‌صورت یک ساختار سیاسی قبل از انقلاب در کشور بود که کشور را اداره می‌کرد.

نماینده مردم مشهد ادامه داد: در همه ساختارهای سیاسی دنیا دین از سیاست جداست اما از همان روز اول فریاد زدیم که انقلاب ما یک انقلاب دینی است و حرف انقلاب در قدرت سیاسی و نظم جهانی این بود که «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» انقلاب ایران با این جمله استراتژی خود را در حوزه بین‌المللی مشخص کرده است.

شیران گفت: بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل تشکیل شد و در ساختار شورای امنیت دو قطب حضور داشتند یعنی شرق و غرب و در دنیا هر اتفاقی که می‌افتاد پشت آن‌ها یکی از قدرت‌های شرق یا غرب بود. مثلاً اگر کوبا انقلاب کرد شرق پشتیبان فیدل کاسترو بود یا در جنگ ویتنام هم همین‌طور بلوک شرق به این کشور در برابر آمریکا کمک می‌کرد یا در مسئله عمان جنگجویانی که با دولت آن کشور می‌جنگیدند بلوک غرب پشتیبان دولت عمان بود و حتی از ایران هم در دوران پهلوی دوم برای دولت مذکور نیرو اعزام شد؛ پس جهان درگیر این دو قطب در جهان بود.

وی بیان داشت: انقلاب ایران آمد و این دوقطبی را از بین برد و اعلام کرد که می‌خواهیم در حوزه جهانی بر اساس دین راه برویم و حرکت کنیم که همان جمله معروف «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» است یعنی ما معتقد بودیم در هر جا و هر کاری دین منطبق بود حضور داریم و در هر جایی که دین نبود نیستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه پیام و هدف انقلاب مردم بود گفت: اگر دوباره قانون اساسی کشور را یک‌بار دیگر مرور کنیم مشاهده می‌کنیم طبق اصل سوم قانون اساسی باید مسئولین به‌گونه‌ای رفتار بکنند که هم حوزه مادی و هم حوزه معنوی مردم درست بشود پس این کشور نیاز به یک ساختاری داشت که همه این موارد را درون خود داشته باشد.

شیران ادامه داد: بنابراین در خصوص اینکه یک ساختار باید ایجاد شود که مجلس را بتوانیم مورد نقد و بررسی قرار بدهیم اما متأسفانه نتوانسته‌ایم ساختاری ایجاد کنیم هرچند کوچک تا بشود مجلس را مورد نقد و بررسی قرار بدهیم.

نماینده مشهد و کلات تصریح کرد: بزرگ‌ترین اتفاقی که کشور را در همه زمینه‌ها دچار خسارت کرده است مسئله تمرکزگرایی است یعنی عادت به تمرکزگرایی کردیم که مثال عینی آن می‌شود مجلس که ۲۹۰ نفر نماینده در درونش هستند که برای همه نقاط کشور تصمیم‌گیری می‌کنند؛ درصورتی‌که در هر اقلیم یا منطقه فرصت‌ها، نیروی انسانی و ظرفیت خدادادی هر منطقه متفاوت است. مثلاً به‌یک‌باره مشاهده می‌کنیم به مجوز دیوارکشی به زمین‌های با مساحت دو هزار متر می‌دهند که در مصوبه فرقی ندارد این زمین در رامسر است یا در کویر لوت!

وی ادامه داد: مثلاً به‌کل کشور بخشنامه می‌زنیم که باید همه گندم بکارند و مسئولان استانی را ترغیب می‌کنیم که هر که گندم بیشتر بدهد مدیر خوبی است؛ اما هیچ‌گاه بررسی نکردیم که خاک بخشی از کشور اصلاً برای کشت گندم مناسب نیست! این مسئله به این خاطر است که تمام تصمیمات در مرکز گرفته می‌شود و افراد مرکزنشین اطلاع درستی از آن استان ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اکنون اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد صحبت کنیم باید این مورد را بدانیم که قانون اقتصادی که روبه‌روی ما هست چه قانون کار، قانون گمرک، قانون بیمه، قانون تجارت، قانون بانکداری و قانون مالیات‌ها تمام این مبانی قوانین مذکور مبانی مکتبی است که با هم متفاوت هستند.

وی اضافه کرد: علت این تفاوت این است که قانون کار کشور از کشورهای شرقی گرفته‌شده است که این قانون در شورای نگهبان رد شد اما در مجمع تصویب شد؛ یا قانون گمرکی کشور طبق قانون گمرکی بلژیک است که از کاپیتالیسم گرفته‌شده و مبنایش بانک است و تبدیل کردن به یک بنگاه اقتصادی است.

شیران تصریح کرد: حال با این قوانین برگرفته از شرق و غرب و پیوند زدن آن‌ها باهم نباید انتظار داشت که رونق تولیدی در کشور داشته باشیم.

نماینده مشهد در مجلس بیان داشت: تمام این مشکلاتی که برای کشور ایجادشده است نشان‌دهنده آن است که شناخت کافی از سرزمین ایران نداشتیم و فقط تمرکزگرایی کرده و دیگر بخش‌های کشور را به فراموشی سپرده‌ایم.

 وی ادامه داد: چرا می‌گویم ساختار را باید تغییر داد؛ به خاطر این است که مثلاً در قوه مجریه ساختار از بالا به پایین و عمودی است. یعنی رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور، وزیر، استاندار، فرماندار، بخشدار و دهدار است که سالیان سال است این موارد در دنیامنسوق شده است و توانسته اند مدیریت ها را فلج و ساختار را افقی سازند.

شیران با اشاره به وجود ۳۱ استان در ایران گفت: من معتقدم ایران توان و کشش ۴۵ استان شدن را دارد زیرا با این مدل قدرت به‌صورت مساوی بین تمام ایران تقسیم می‌شود و دسترسی‌ها راحت‌تر و توزیع قدرت عادلانه صورت می‌گیرد.

این نماینده مشهد بیان کرد: من شمارا دعوت می‌کنم حدود ۱۳۰ کیلومتر از تهران دور بشوید و مشاهده کنید که کسانی که از مرکز دور هستند تا چه اندازه با عدم توسعه مواجه‌اند. من نماینده مشهد هستم که دومین کلان‌شهر کشور است. شما را می‌برم به فاصله ۲۰ کیلومتری مشهد؛ باورتان نمی‌شود که چقدر از توسعه به دور است.

شیران گفت: مدل تمرکزگرایی باعث شده هر جا قدرت باشد ثروت هم به آنجا برود و وقتی ثروت جایی رفت، رانت هم در آنجا شکل می‌گیرد و این مشکل اساسی تمرکزگرایی است که متأسفانه در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: اکنون بیش از ۳۱ درصد جمعیت کشور در ۱۰ شهر حضور دارند و حدود ۱۲۶۰ یا ۱۲۷۰ شهر هم ۶۹ درصد جمعیت را دارد؛ اما توسعه کجاست؟ در همان ۱۰ شهر که حدود ۳۱ درصد جمعیت را در خود دارد.

نماینده مشهد گفت: تا زمانی که در روی یک پاشنه بچرخد همین وضعیت در کشور خواهد ماند و باید در کشور قبول کنیم که توزیع قدرت صورت بگیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که به‌جای تمرکززدایی تراکم‌زدایی کرده‌ایم، بیان داشت: هیچ‌گاه به نخبگان محلی شهرها و استان اجازه نداده‌ایم برای شهر خود تصمیم‌گیری کنند؛ یعنی اگر می‌خواهیم شایسته‌سالاری روی دهد باید کار را به نخبگان محلی بسپاریم تا آن‌ها بتوانند شهر و استان خود را آباد کنند.

شیران در پایان گفت: اگر توزیع قدرت در کشور صورت بگیرد نخبگان واقعی و دلسوز محلی بر سر کار می‌آیند و مشکلات همان منطقه به دست خودشان برطرف می‌شود و مردم راحت‌تر می‌توانند دغدغه‌شان را به گوش مسئولین برسانند؛ ولی اگر بدین‌صورت کنونی باشد و مسئول از مرکز برای سایر نقاط تصمیم‌گیری کند هیچ اتفاقی برای کشور نخواهد افتاد.

نظر شما