شناسهٔ خبر: 158110 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

روحانی آغاز گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای را اعلام کرد

روحانی رئیس‌جمهور آغاز گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی، گفت: ما از اردیبهشت امسال گام‌های کاهش تعهدات برجامی را شروع کردیم. یک سال هم به آن‌ها مهلت داده بودیم که با هم صحبت کنیم و مسائل را حل کنیم، ولی اگر نشد ما قدم به قدم تعهداتمان را کم ‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما سه قدم را تاکنون برای کاهش تعهدات برداشتیم، در تعهدات برجامی توافق کرده بودیم که همه قطعنامه‌ها و تحریم‌ها برداشته شود؛ در مقدار ذخیره کردن اورانیومی که غنی‌سازی می‌کردیم و در مقدار ذخیره محدودیتی را در آن توافق بود این محدودیت را در قدم اول کنار گذاشتیم.

روحانی با اشاره به اینکه تعهدات برجامی هشت ساله بوده که نصف آن سپری شده است، تاکید کرد: ما قبلاً بیش از ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده را می فروختیم، اما قرار شد، هر چقدر ذخیره می‌کنیم را نگه داریم. این تعهد را کنار گذاشتیم و در مرحله بعدی تعهد ما این بود که ما غنی‌سازی‌مان ۳.۶۷ بالاتر نرود، لذا در قدم دوم این تعهد را برداشتیم و گفتیم هر مقدار نیاز کشور باشد غنی سازی انجام می‌دهیم.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: در گام سوم در زمینه تحقیق و توسعه چارچوب‌هایی را پذیرفته بودیم که مثلاً فلان سانتریفیوژ تا چه سالی باشد؛ این محدودیت را کنار گذاشتیم و گفتیم هر سانتریفیوژ و تحولات علمی و هر نوع سانتریفیوژ و هر تعداد  زنجیره که نیاز است انجام شود و این گام سوم بود که تقریباً دو ماه پیش اعلام کردیم.

امروز برای من خوشحال‌کننده است که در فعالیت صنعتی و خدماتی از حالت سنتی خارج می‌شویم.

وی ادامه داد: معمولا کارخانه‌هایی که افتتاح می‌کنیم یا کارخانه فولاد است یا مس، گاز و نفت و از این قبیل. امّا ما امروز وارد فازی نو و جدیدی شده‌ایم. این کارخانه با همه آن کارخانه‌هایی که قبلا افتتاح می‌کردیم کاملاً‌ متفاوت است و این کارخانه، کارخانه نوآوری است و این خیلی مهم است، چون این کارخانه، نوآوری‌های قبلی را عمل و اجرا می‌کند.  

روحانی با بیان اینکه کارخانه نوآوری، گام‌ها گذشته و نتیجه فعالیت‌های قبلی را به مرحله عمل در می‌آورد، گفت: اینجا جایی است که ایده‌های نو، عملی می‌شود و امتیاز آن این است که نوآفرین و شرکت استارت آپ و یک گروه شتاب‌دهنده هم به این کارخانه کمک می‌کنند و این دو با هم کار را پیش می‌برند که در پیچ و خم‌های اداری نمانند یا کم‌تر بمانند.

وی بیان داشت: اینجا گام‌های گذشته را به مرحله عمل در ‌می‌آورد. اینجا جایی است که ایده های نو کار و فعالیت می کند خوبی اینجا این است که شرکت استارت آپ اما در کنارش یک گروه هم هستند که به نام شتاب دهنده یاری و کمک می کند و این دو با هم کار را پیش می برند برای اینکه در پیچ و خم های اداری نمانند یا کمتر بمانند.

روحانی افزود: افتخار دولت یازدهم و دوازدهم این است که در این راستا گام‌های خوبی برداشته است؛ ممکن است گام‌ها کامل نباشد و کمتر از انتظار باشد اما در عین حال یک حرکت بزرگی است که انجام گرفته؛ شما اگر پهنای باند نداشتید این کار امکان‌پذیر نبود همه چیزهایی که ما امروز مورد بازجویی قرار دادیم به نحوی متکی بود به پیشرفت آی سی تی و پهنای باند.

وی تاکید کرد: خیلی فشارها دیدیم و تحت فشار هستیم که توانستیم آنها را در اختیار شما قرار دهیم هر کار خوبی که ما انجام دهیم ممکن است نقطه ضعف داشته باشد.

وی با اشاره به انتقاد برخی مبنی بر اینکه برخی وزارتخانه ها هنوز در سنت به سر می برند گفت: شناخت شرایط جدید بسیار مهم است. اینترنت شرایط جدیدی به وجود می‌آورد که به این مرحله وارد شدیم و به تدریج گام‌ها را برمی‌داریم. اصلاً دنیای آینده با دنیای امروزی ما کاملاً متفاوت است سبک زندگی ما هم فرق خواهد کرد.

رییس جمهور گفت: روز اولی که موبایل در داخل ایران آمده بود دوستی داشتیم به من می‌گفت که این موبایل نمی‌صرفد و چند نفر موبایل می خواهند؛ اصلاً فکر نمی‌کردند که موبایل تبدیل شود به یک تحول در زندگی؛ فکر می‌کردند هر کسی بیسیم دارد موبایل جایگزین آن می‌شود.

روحانی با تاکید بر اینکه همه وزرا باید از کارخانه نوآوری آزادی بازدید کنند اظهار داشت: یک تحول بزرگی دارد آغاز و شروع می‌شود و ممکن است که زندگی برخی هم لطمه بزنند؛ برخی با تریبون مخالف بودند فکر می کردند حتما پلکانی باید باشد به نام «منبر» و برای مردم صحبت کنیم و اگر پشت تریبون بیایند جرمی مرتکب شده است. سنت‌گراها سختشان هست با شرایط جدید تطبیق پیدا کنند، اما به هر حال زندگی جدید همه را می برد و می توان این رودخانه‌ای که ما را می برد هدایت کرد.

روحانی گفت: ۳۰۰ هزار اشتغال در حوزه دانش بنیان در این چند سال ایجاد شده و اگر اشتباه نکنم یک رقم ۴۵۵۰ شرکت ایجاد شده است. البته پیش از هر سخنرانی ارقام عوض می شود. درآمد ۸۰ هزار میلیاردی و در تابلو امروز ۹۰ هزار میلیاردی است اگر چند برابر شود می‌تواند به اندازه بودجه کشور پیش برود.

وی اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان است که به ما قدرت می‌دهد در زمینه نظامی، زندگی، صنعت و کشاورزی هم علم است که به ما قدرت می‌دهد. بسیاری از علوم ریشه‌اش از علوم نظامی شروع می شود. به خاطر قدرت علم پیشرفت کرده است؛ یک زمانی می گفتند انسان علمی یاد بگیرد و قلبش نورانی شود علم برای خود آدم هم مفید است.

رئیس جمهور گفت: خیلی مهم است که علم یاد بگیریم که سودش به کل جامعه برگردد من فکر می‌کنم در شرایطی که امروز هستیم و شرایط تحریم است. در این شرایط جایگاه شرکت های دانش بنیان ارزش از دیروز برای عزت ما و حیثیت ما و ایستادگی و مقاومت ما بیشتر می‌شود، تنها با شعار «مقاومت، مقاومت» درست نمی‌شود. مقاومت در سایه کار و تلاش و مذاکره ایجاد می شود اینها با هم منافات ندارد.

وی با تاکید بر اینکه مقاومت زمینه می سازد برای مذاکره و مذاکره بهره برداری می کند از مقاومت گفت: هشت سال در میدان جنگ مقاومت کردیم چند سال مذاکره کردیم؟ ۳۱ سال است در این مذاکره می‌کنیم. برای جنگ هنوز باید مذاکره کنیم.   عراق که رفتم داشتم با مقامات عراقی مذاکره می کردم برای یکی از آثار اختلاف و جنگی که سی و یک سال پیش تمام شده است.

روحانی افزود: نامه های مرحوم آیت الله هاشمی در پاسخ به نامه‌های صدام بود که منجر به آزادی اسرا شد. در انتهای این مسئله به توافق رسیدیم و با آن توافق بود که همه اسرای ما آزاد شدند. این توافق بود که بخشی از سرزمین ها مشکلش حل شد و به شرایطی رسیدیم که در سازمان ملل عراق را محکوم به جنگ کردیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید ذهنیتمان این باشد که برای حل این سوال تنها یک راه وجود دارد، گفت: امروز در شرایط تحریم ظالمانه و غلط و غیر قانونی هستیم. قبلا هم تحریم بودیم منتها دشمنان، کاری کرده بودند که ما می گفتیم تحریم ظالمانه است اما کسی دیگر این حرف نمی زد و می گفتند طبق قطعنامه سازمان ملل است و تنها بودیم. اما امروز جز چند کشور همه با ما هم آوا هستند.

وی تصریح کرد: امروز همه دنیا می‌گویند این تحریم‌ها ظالمانه است. یکی از افتخارات ما این است. دوم اینکه ما در این تحریم تسلیم نشدیم. تحریمی خطرناک است که ما را وادار به تسلیم کند، ما وادرا  به تسلیم نشدیم و نخواهیم شد. سخت ترین شرایط را در سال ۹۷ و ۹۸ داشتیم و توانستیم این مشکلات را مهار کنیم؛ از بین نبردیم بلکه کمی کاهش دهیم.

روحانی تاکید کرد: در کنار حرکت مذاکراتی و اقدامات سیاسی اقدامات عملی را شروع کردیم و گفتیم برجام یک توافق چند جانبه است اگر قرار است اجرا شود شما هم باید اجرا کنید اگر شما اجرا نمی کنید پس از ما هم توقع نداشته باشید به ۱۰۰ درصد تعهدات برجامی مان عمل کنیم.

وی با اشاره به برداشتن گام چهارم از سوی ایران گفت: امروز می خواهیم در خدمت شما فناوران عزیز و شرکت های فناوری و نوآوری گام چهارم را اعلام کنیم و امروز ابلاغ خواهم کرد که حتماً از فردا سازمان انرژی اتمی یک گام چهارم و جدید بر می‌دارد، البته پیشاپیش به همه چهار به اضافه یک و کشورهای دوستانمان در دنیا اعلام می‌کنیم فعالیت جدید ما هم با نظارت آژانس خواهد بود آژانس هم چنان نظارت خواهد کرد حتی فعالیتی را که از فردا آغاز خواهیم کرد.

روحانی گفت: مساله دیگر اینکه گام چهارم مثل گام دیگر قابل بازگشت است، یعنی هر زمانی آنها به تعهدات کاملشان برگشتند ما هم به تعهدات کاملاً بر می‌گردیم.

وی ادامه داد: در یک گفتگویی که انجام می‌دهیم؛ معیار را از اول ژانویه ۲۰۱۷ گذاشتیم گفتیم آنها به اول ژانویه ۲۰۱۷ برگردند؛ ما هم که از اول ژانویه ۲۰۱۷ برمی‌گردیم، بنابراین این گام هم گامی قابل بازگشت مثل گام های قبلی هست که آنها هم قابل بازگشت است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: گامی که از فردا آغاز می‌کنیم در فردو خواهد بود و می دانید که طبق برجام بیش از هزار سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند اما گاز به آنها تزریق نکنیم که بنده امروز در دستوری به سازمان انرژی اتمی می‌گویم که از فردا گازدهی را در فردو آغاز کنیم و این گام ممکن است سر و صدا کند؛ همه اینها را می دانیم حساسیت آنها را می‌دانیم و حساسیت آنها را نسبت به فوردو و سانتریفیوژها می‌دانیم.

روحانی بیان داشت: اما هر وقت آنها به تعهداتش عمل کردند ما دو مرتبه گاز را قطع می‌کنیم، پس قابل بازگشت است اما در عین حال نمی‌توانیم یک جانبه تحمل کنید که ما به تعهداتمان کامل عمل کنیم و آنها بخواهند به تعهداتش عمل نکند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: تمام مذاکراتی که پشت پرده با برخی کشورها داریم برای حل و فصل ادامه دارد به آن مذاکرات متعهد هستیم، آن مذاکرات را هم ادامه می‌دهیم و جلو می رویم البته آنها تلاش‌شان این بود که قبل از امروز ما به یک نتیجه برسیم؛ نشد.

وی بیان داشت: در هفته‌های اخیر یک مسائلی بود که به توافق نرسیدیم، بنابراین به ناچار گام چهارم را از فردا برمی‌داریم و ظرف دو ماه آینده فرصت مذاکره داریم و صحبت می‌کنیم و اگر راه‌حل درستی را یافتیم و پیدا کردیم و راه حل این است که تحریم‌ها برداشته شود و به راحتی بتوانیم نفتمان را بفروشیم و از پولهای بانک‌مان استفاده کنیم و سایر تحریم هایی که در فلزات و بیمه انجام دادند بردارند و ما هم به شرایط گذشته برمی گردیم.

وی بیان داشت: به اعتقاد من این کار راه صحیح و درستی است، دنیا باید بدانند که ملت بزرگ ایران هم مقاوم است و ایستادگی می‌کند و هم مذاکره می‌کند و حرف می‌زنند و هم در تبادل طرح و بحث با دیگران است.

رئیس‌جمهور در خاتمه اظهار داشت: به هر حال شما در علم شتاب‌دهنده دارید؛ ما هم در وزارت امور خارجه شتاب دهنده داریم شما نوآفرین هستید و طرح نو دارید؛ ما هم همینطور طرح‌نو داریم و مرتب این طرح های نو را باید اجرایی و عمل کنیم. نتیجه نهایی ان‌شاالله به نفع ملت خواهد بود.

نظر شما