شناسهٔ خبر: 158070 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

هشدار در مورد تبدیل شرکت‌های وابسته شهرداری به حیاط خلوت ارتباطات مالی

شورای شهر عضو شورای شهر تهران با اشاره به تصویب طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه در خصوص عرضه سهام شرکت‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه گفت: این شرکت‌ها سال‌ها به حیاط خلوت ارتباطات مالی تبدیل شده است.

به گزارش «نماینده»، در یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران، طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه در خصوص عرضه سهام شرکت‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و موافقین و مخالفین در میان اعضای شورای شهر نظراتشان را مطرح کردند. 

* هدف از اجرای طرح، شفافیت مالی است

بهاره آروین درباره این موضوع اظهار داشت: یک فوریت این طرح هفته‌های گذشته به تصویب رسید و ماده واحده طرح هر چند کوتاه است، ولی کار کارشناسی برای آن انجام گرفته و مطرح شده عرضه سهام در چه شرایطی و با چه ملاحظاتی انجام گیرد. 

وی گفت: با این حال این جزئیات را برای زمانی گذاشتیم که لایحه اصلی در شورای شهر مطرح شود. 

وی تصریح کرد: اینکه شهرداری را ملزم کنیم ولی وارد مرحله بوروکراسی و اداری پیچیده شویم درست نیست. هدف از اجرای طرح، شفافیت مالی است و باید صورت‌های مالی در دسترس عموم قرار گیرد. همچنین عرضه سهام برخی از شرکت‌ها به شفافیت و نظارت‌پذیری کمک می‌کند. 

* پیش‌بینی درآمد از ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه در بودجه 99 به مصلحت نیست

در ادامه، محمد علیخانی عضو دیگر شورای شهر به عنوان مخالف طرح نظرش را بیان کرد و گفت: عدم تحقق تمهیدات ورود به بازار سرمایه از جمله مشکلات این طرح است، اینکه پیش‌بینی درآمدی این طرح در بودجه 99 انجام گیرد به مصلحت نیست، چرا که سبب تسریع پنهان بودجه می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه تصویب این طرح سبب پیش‌بینی درآمد در بودجه‌ای خواهد شد که مطابق واقعیت نیست، گفت: اینکه شرایط ورود به بازار سرمایه پیش‌بینی نشده ولی در بودجه درآمد آن درنظر گرفته شود ساده‌انگاری است و به صلاح نیست. 

* شرکت‌های شهرداری حیاط خلوت ارتباطات  مالی

ناهید خداکرم عضو دیگر شورای شهر به عنوان موافق طرح نظرش را بیان کرد و اظهار داشت: شرکت‌های شهرداری سالها حیاط خلوت ارتباطات مالی شده است و سخت‌گیری‌هایی که در مناطق شهرداری بوده، برای شرکت‌ها درنظر گرفته نشده است، حالا اگر این شرکت‌ها زیرنظر بورس قرار گیرند، دقت و نظارت بر آنها بیشتر می‌شود و از طرفی، بار نظارت شهرداری را می‌کاهد و براساس استاندارد بورس عمل می‌کند، لذا اجرای این طرح و تصویب آن یک ضرورت است. 

* نگرانی در مورد تأمین نشدن منافع شهرداری

در ادامه، فراهانی عضو دیگر شورای شهر بیان داشت: هر چند اصل پیشنهاد در مورد طرح خوب است و در کمیسیون هم تأیید شده که شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری با استانداردهای بورس تطبیق شوند، تا ضامن رقابت و شفافیت باشند، ولی مشکلی که هست این بوده که با زمان اندکی مواجه هستیم و شرکت‌های آمادگی ورود به بورس را ندارند. 

وی بیان داشت: به طور مثال؛ اگر سه شرکت وارد بورس کنیم و درآمد آن را در بودجه لحاظ سازیم، منافع شهرداری تأمین نخواهد شد و انجام کاری بدون درنظر گرفتن تمهیدات کلاً منافع را به خطر می‌اندازد، لذا نباید عجله کرد و باید شهرداری برای این موضوع زمان‌بندی داشته باشد. 

* بسیاری از شرکت‌های شهرداری زیان‌ده هستند

صدراعظم نوری عضو دیگر شورای شهر درباره این لایحه گفت: مهمترین حسن لایحه شفافیت است، البته بسیاری از شرکت‌ها زیان‌ده شده و با کمک شهرداری فعالیت می‌کنند، لذا اگر همکاری شهرداری و سفارشات آنها نبود این شرکت‌ها ادامه نمی‌یافتند. 

وی افزود: اجرای لایحه سبب می‌شود که گزارشات مالی دقیق و شفاف شوند و همه باید کمک کنیم که برنامه‌ها رو به جلو رود و شهرداری وارد فاز جدیدی شود. 

در پایان، نماینده‌ای از معاونت مالی و اقتصادی شهرداری در مورد فعالیت شرکت‌ها صحبت کرد و خطاب به اعضای شورای شهر گفت: عمده شرکت‌ها فعالیت حاکمیتی انجام می‌دهند و  کار اقتصادی به مفهوم بنگاه ندارند، لذا اگر شرکت‌ها را به بورس ببریم کسی استقبال نمی‌کند. از طرفی نیز محدودیت زمانی و پروسه ورود به بورس نیز باید لحاظ شود. سرانجام طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه در خصوص عرضه سهام شرکت‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه با 11 رأی موافق در شورای شهر به تصویب رسید و پس از آن، پیشنهادات در مورد جزئیات مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. 

نظر شما