شناسهٔ خبر: 158032 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نماینده بیرجند در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»:

از نمایندگان صحبت‌هایی می‌شنویم که در شأن مجلس نیست/ تعداد زیادی از نمایندگان مجلس دهم طرفدار دولت هستند/ یقیناً در انتخابات شاهد خانه‌تکانی اساسی خواهیم بود/ مجلس آینده اصولگراست/ کسانی که برای ورود به مجلس هزینه‌های سنگین و سرسام‌آور می‌کنند درصدد ایجاد رانت برای خود و اطرافیان هستند/ تمام مشکلات کشور را به سیاست گره زده‌ایم

عبادی عبادی گفت: یکی دیگر از ناکارآمدی‌هایی که این مجلس با آن روبروست این است که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس دهم طرفدار دولت هستند یعنی به‌قول‌معروف می‌توان این نمایندگان را وکیل الدوله نام برد تا وکیل الرعیا.

سید محمدباقر عبادی، نماینده بیرجند و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بازدید از تحریریه «نماینده»، اظهار داشت: در مجلس دهم نه از عملکرد خود راضی هستم و نه از عملکرد مجلس زیرا مجلس نتوانست آن اقتدار لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: از این لحاظ این حرف را می‌زنم که من هم در مجلس نهم حضور داشتم و هم در مجلس دهم، اما زمانی که این دو مجلس را با هم مقایسه می‌کنم مشاهده می‌کنم که مجلس نهم از مجلس دهم بسیار قوی‌ و مقتدر بوده و عملکرد خوبی داشته است.

 نماینده بیرجند بابیان اینکه در مجلس نهم نمایندگانی حضورداشته‌اند که از هر لحاظ بسیار کار بلد بودند. گفت: بدون هیچ تعصبی می‌گویم در مجلس نهم نمایندگانی بودند بالأخص از تهران، افراد بسیار قوی و کار بلدی حضور داشتند که می‌توانستند بحران‌های کشور را به‌خوبی مدیریت کنند.

عبادی اضافه کرد: متأسفانه در مجلس دهم صحبت‌ها و حرف‌هایی می‌شنویم که در شأن یک‌نهاد قانون‌گذاری نیست و واقعاً جای تأسف دارد که این‌طور حرف‌ها از زبان کسانی بیرون می‌آید که نماینده یک ملت در مجلس هستند.

وی با اشاره به یکی دیگر از عملکردهای ضعیف مجلس گفت: یکی دیگر از ناکارآمدی‌هایی که این مجلس با آن روبروست این است که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس دهم طرفدار دولت هستند یعنی به‌قول‌معروف می‌توان این نمایندگان را وکیل الدوله نام برد تا وکیل الرعیا.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: این دست از نمایندگان از همان ابتدای حضورشان در مجلس عهد کرده‌اند که حامی و پشتیبان دولت باشند و هر از چند گاهی هم برای نمایش یک شوی تبلیغاتی در لباس یک منتقد دولت ظاهر می‌شوند ولی آن چیزی که خروجی مجلس دهم است در چارچوب حمایت از دولت است.

نماینده بیرجند ادامه داد: دیدگاه من این است که اول باید در مجلس نماینده مردم باشیم نه نماینده دولت، چرا چون دولت خود در مجلس نمایندگانی حاضر و ناظر دارد پس علت حضور نمایندگان در مجلس، این است که باید حرف‌های ملت را به گوش مسئولین و دولتمردان برسانند.

عبادی تصریح کرد: باید این موضوع را هم گفت که نماینده نباید به هر قیمتی هم که شده یقه دولت را بگیرد و چوب لای چرخ دولت بگذارد نماینده‌ای که در مجلس حضور دارد باید منصفانه برخورد کند یعنی هم باید جانب انصاف نسبت به مردم را رعایت کنند و هم جانب انصاف نسبت به دولتمردان و مسئولین اجرایی کشور را.

وی با اشاره به وکیل الدوله بودن برخی از نمایندگان مجلس گفت: این مورد اصلاً خوب نیست زیرا اگر نمایندگان بخواهند حامی دولت باشند قطعاً جایگاه و شأن مجلس را تنزل داده‌اند. خب! متأسفانه اکنون شاهد و ناظر این موضوع هستیم که جایگاه مجلس در دوره کنونی بسیار تنزل پیدا کرده است.

نماینده بیرجند در پاسخ به این سؤال که مجلس آینده را چطور ارزیابی می‌کند؟ بیان داشت: یقیناً در این دوره از انتخابات مجلس ما شاهد یک‌خانه تکانی اساسی هستیم یعنی به‌طورقطع می‌گویم که تعداد نمایندگانی که این دوره در مجلس حضور دارند در مجلس آینده در خانه ملت نیستند و این احتمال هم وجود دارد که یک رکورد در کشور شکسته بشود و ما مجلس آینده را با آدم‌های جدیدی مشاهده کنیم.

وی تأکید کرد: چرا این حرف را به‌طورقطع می‌زنم؛ چون مطمئن هستم که این اتفاق در انتخابات مجلس خواهد افتاد. زیرا مردم رضایت کافی و لازم را از نمایندگان خود در این دوره ندارند حال می‌خواهد این نارضایتی فقط معطوف به یک شخص باشد یا یک جناحی که اکثریت مجلس را در اختیار دارد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی تأکید کرد: به‌طورقطع خواهم گفت که مجلس آینده یک مجلس اصولگرا است و شکی در آن نیست.

عبادی در بخشی دیگر از این گفتگو به پول‌های کثیفی که در انتخابات مورداستفاده قرار می‌گیرند اشاره کرد و بیان داشت: گاهی می‌شنویم که یک نامزد برای حضور در مجلس مبالغی سنگین و سرسام‌آوری را استفاده می‌کند تا راهی مجلس بشود اولاً باید گفت مجلس چنان ارزش خاصی ندارد که یک شخص دست به هزینه‌های کلان بزند ثانیاً این‌که مجلس آورده‌ای برای شخص ندارد.

وی تأکید کرد: اما اگر از زاویه دیگر بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم درمی‌یابیم که کسانی که دست به چنین هزینه‌هایی می‌زنند درصدد ایجاد یک رانت برای خود و اطرافیان نزدیک خود هستند حال این رانت می‌تواند کسب مال و ثروت باشد و حال می‌خواهد اقدامات دیگر.

 نماینده بیرجند تصریح کرد: در آخر باید گفت که نمی‌توان نیت و هدف این اشخاص را دانست اما به‌طورقطع به‌یقین کسانی که دست به چنین هزینه‌هایی می‌زنند درصدد فساد در سیستم کشور هستند.

عبادی یادآور شد: این را باید گفت که جایگاه مجلس یک جایگاه سخت و سنگینی است یعنی مسئولیت آن بسیار کمرشکن و دشوار است و اگر کسی هدفش خدمتگزاری باشد این سختی‌ها را می‌توان تحمل کند اما اگر کسی قصد و نیت دیگری داشته باشد باید گفت که مجلس چنان ارزش خاصی ندارد و بیهوده دست به هزینه‌های کلان نزنند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: وظیفه نماینده مجلس فقط ختم به قانون‌گذاری و نظارت نیست بلکه باید کارهای اجرایی که مربوط به یک نماینده است را انجام بدهد یعنی اینکه باید فارغ از قانون‌گذاری و نظارت باید کارهای اجرای حوزه انتخابیه خود را انجام بدهد. ولی اجحافی که در خصوص نمایندگان شده این است که این فرد با یک دفتر کوچک و داشتن دو کارمند باید پاسخگوی یک جمعیت عظیم باشد اما سازمان‌ها و ادارات دولتی عریض و طویل از این پاسخگویی مستثنا هستند.

عبادی با اشاره به مورداستفاده قرار گرفتن پول‌های کثیف در انتخابات گفت: در مجلس لایحه‌ای مطرح شد که نامزدهایی انتخاباتی باید منابع مالی خود را به وزارت کشور اعلام کنند که این لایحه ازنظر من مردود است اولاً وزارت کشور یک وزارتخانه سیاسی دولت است پس برای منتقدین دولت این موضوع بد است چرا چون در آینده دولت می‌تواند منابع نماینده مخالف را مورد اذیت قرار بدهد که خوشبختانه این لایحه رأی نیاورد.

وی ادامه داد: این لایحه باید این‌طور نوشته می‌شد که نامزدهای انتخاباتی باید منابع مالی خود را به شورای نگهبان که ناظر بر این عرصه است اعلام بشود که در این نهاد دیگر کسی به دلیل مخالفت با دولت مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرد.

نماینده بیرجند در مجلس گفت: متأسفانه یکی از مشکلات مجلس ما این است که جناح‌های سیاسی موجود در کشور فاقد برنامه برای اداره کشور هستند؛ حال می‌خواهد جریان چپ باشد یا جریان راست یا جریان اعتدال و میانه‌رو یا هر جریان دیگر.

وی اضافه کرد: جریان‌های سیاسی ما فقط بلد هستند شعار بدهند اما در عمل هیچ‌چیز در چنته ندارند مثلاً برای رفع مشکلات اعم از اشتغال و بیکاری یا موضوعات مختلف دیگر مثل آب هیچ‌کدام از جریان‌ها برنامه خاصی ندارند.

عبادی تأکید کرد: متأسفانه تمام مشکلات کشور را به سیاست گره‌زده‌ایم یعنی هیچ‌گاه نیامدیم موضوعات مختلف کشور با نگاه برنامه‌ریزی‌شده و برنامه‌دار بررسی کنیم و متأسفانه همیشه در کشور تمام مسائل سیاسی نگاه شده است.

 وی ادامه داد: مثلاً در موضوعات فرهنگی فقط شعار می‌دهیم اما دریغ از یک کار فرهنگی و فقط تمام فکر و ذکرمان را معطوف به حجاب کرده‌ایم و مشکلات دیگر فرهنگی را فراموش کرده‌ایم که این کار بسیار بد و اشتباهی است. البته حجاب یک امر الهی است و برای اجرا کردن آن باید کوشید.

عبادی در پایان بیان داشت: کشورهایی که احزاب قدرتمند دارند مانند آلمان هر حزب برای اداره و بهبود آلمان برنامه دارد اما ما در کشور هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور نداریم که هیچ؛ برای رسیدن به قدرت دست به توهین و افترا و تخریب رقبایمان می‌زنیم و بسیار دروغ می‌گوییم تا به قدرت برسیم و جالب اینجا هست که هرچقدر دروغ بزرگ‌تر باشد درصد موفقیت بیشتر است.

نظر شما