شناسهٔ خبر: 158016 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

یک نماینده مجلس: دولت برای هدفمندی یارانه‌های پنهان لایحه بدهد

سیدعلی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه منابع یارانه‌های پنهان می‌تواند در بودجه‌های سالانه صرف طرح‌های عمرانی شود، گفت: دولت برای هدفمندی یارانه‌های پنهان به مجلس لایحه بدهد.

به گزارش «نماینده» علی ادیانی‌راد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر جدا شدن بودجه‌های سالانه کشور از درآمدهای نفتی، گفت: در شرایطی که سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ملت ایران از سوی آمریکا وضع شده، بیش از هر زمان دیگری نیازمند این هستیم که اتکای بودجه به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم.

وی، یکی از آسیب‌های جدی بودجه‌های سالانه‌های کشور را یارانه‌های پنهان عنوان و تأکید کرد:  در حال حاضر رقمی بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در اقتصاد کشور وجود دارد که باید منابع آن شفاف‌سازی شود،  گرچه این منابع می‌تواند به جای نفت در بودجه‌های سالانه به‌کارگیری و صرف طرح‌های عمرانی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین پیشنهاد کرد که بخشی از یارانه‌های پنهان صرف بهبود وضع معیشتی و اقتصادی مردم شود و اظهار داشت: این مسئله می‌تواند باعث رونق اقتصاد خانوارهای کم‌درآمد و نیز ضعیف و متوسط جامعه شود.

ادیانی‌راد اضافه کرد: دولت می‌بایست برای حذف و یا حتی ساماندهی یارانه‌های پنهان، لایحه‌ای به مجلس ارائه دهد،   زیرا ارائه طرح از سوی نمایندگان مجلس در این زمینه مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است و ممکن است برای دولت بار مالی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند با شناسایی دقیق دهک‌های جامعه نسبت به پرداخت یارانه به خانواده‌هایی که شرایط لازم را دارند، اقدام کند، اظهار داشت: در شرایط فعلی شاهد این هستیم که کشور با یارانه‌های پنهان اداره می‌شود، این مسئله با روحیه عدالت‌پذیری که در قانون اساسی به آن تأکید شده، مغایرت دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بحث پرداخت یارانه‌های پنهان در اقتصاد کشور،  جدی است که برای ساماندهی آن نیازمند عزمی جدی هستیم.

نظر شما