شناسهٔ خبر: 157973 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ورود ۱۳ تن «سنگ‌پا» با ارز دولتی/مردم کالای اساسی را گران می‌خرند

حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجایی که دولت ارز دولتی را به شیوه نادرستی توزیع می‌کند، مردم همچنان کالاهای اساسی مورد نیاز خود را گران می‌خرند.

به گزارش «نماینده»، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، با انتقاد از عملکرد دولت در نحوه توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی، اظهار داشت: دولت آنطور که باید و شاید ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی را تخصیص نداده و این نحوه توزیع دولت به گونه‌ای بوده که تأثیری در زندگی مردم نداشته است و آنان همچنان کالاهای اساسی مورد نیاز خود را گران خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت ارز دولتی را به شیوه نادرستی توزیع می‌کند،افزود: مجلس در بودجه سال ۹۸ اختیار توزیع ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی را به دولت داد اما دولت این قانون را به خوبی اجرایی نکرد و دیگر نمی‌تواند ادعا کند که اختیار و منابع لازم را نداشته است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد: همچنین قرار بود که دولت هر سه ماه یک بار گزارشی درباره نحوه توزیع ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی به مجلس ارائه کند اما متأسفانه هنوز این مسئله هم تحقق نیافته است.

حاجی دلیگانی بیان کرد: در بودجه آمده است که «۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی باید فقط صرف تأمین کالاهای اساسی شود»، اما متأسفانه این بودجه بیشتر به واردات و به ویژه واردات کالاهای غیرضروری اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه همچنین میزان اختصاص ارز دولتی به کالاهایی که وارد کشور می‌شوند مشخص نیست، گفت: علاوه بر اینکه نظارت درستی بر واردات این کالاها نمی‌شود، بر توزیع درست این کالاها هم نظارت دقیقی نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از افراد ارز دولتی را با رانت در اختیار گرفته‌اند و کالاهای غیرضروری وارد می‌کنند، اظهار داشت: بعضاً ارز دولتی برای واردات کالاهای غیرضروری چون سنگ‌پا اختصاص یافته و بنده اخیراً از وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره سؤال کردم که «چرا ۱۳ تن سنگ‌پا به کشور وارد شده است؟» که در پاسخ به بنده گفت «۸ تن سنگ‌پا به کشور وارد شده است» که به اعتقاد بنده حتی وارد کردن یک سنگ‌پا در این شرایط اقتصادی هم ضرورتی نداشت.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: سؤال ما این است که چرا با وجود آنکه مردم در تأمین بسیاری از کالاهای اساسی خود در مضیقه هستند، کالاهای غیرضروری چون سنگ‌پا با ارز دولتی وارد کشور می‌شود که قطعاً پشت این قضیه عده‌ای سودجو و رانت‌خوار وجود دارند.

نظر شما