شناسهٔ خبر: 157937 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آمریکا راهبرد پایداری در سیاست خارجی غرب آسیا ندارد

فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: راهبرد پایداری در سیاست خارجی غرب آسیا ندارد، به ویژه در یک سال پیش رو، دولت آمریکا وارد فضای انتخاباتی می‌شود و تصمیم‌گیری‌ها متاثر از این شرایط خواهد بود.

به گزارش «نماینده»، حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایالات متحده راهبرد پایداری در سیاست خارجی غرب آسیا ندارد، گفت: به ویژه در یک سال پیش رو، دولت آمریکا وارد فضای انتخاباتی می‌شود و تصمیم‌گیری‌ها متاثر از این شرایط خواهد بود.

او با یادآوری اینکه دولت آمریکا دچار چالش‌های درونی مانند مسائل اقتصادی شده است، ادامه داد: چالش استیضاح رئیس جمهور این کشور هم به عنوان موضوعی بی‌سابقه در طول سال‌های اخیر باعث شده تا تغییراتی در تحولات خارجی از نگاه دولت آمریکا رخ دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: شعار خروج نیروهای نظامی از دست اقدام‌های انتحاری از سوی دولت مستقر ایالات متحده درباره سیاست خارجی‌ این کشور است.

فلاحت‌پیشه افزود: آمریکا پس از انتشار آمار هزینه‌های جنگ در زمان بوش پسر و به ویژه از سال ۲۰۱۱ بعد از اجرای موافقت نامه خروج نظامیان آمریکا از عراق در زمان ریاست اوباما، دچار افت هژمونی شد؛ این موضوع که هزینه‌های نظامی ایالات متحده در طول ۱۰ سال حدود ۶ تریلیون دلار بوده است، مشکلات اساسی را در زمینه بودجه‌ای و نظامی آمریکا مطرح ساخت.

بیشتر بخوانید: ترامپ باز هم آل‌سعود را تحقیر کرد

او با بیان اینکه در طول یک دهه گذشته کشورهایی مانند چین توانستند خود را در زمینه نظامی و... به نزدیکی آمریکا برسانند و این کشور را به چالش بکشانند، ادامه داد: به علاوه موضوعی با عنوان کاهش تعهدات منطقه‌های ایالات متحده آمریکا چه در زمان اوباما و چه ترامپ بر سر زبان‌ها آمد، البته ترامپ به جای کاهش تعهدات منطقه‌ای موضوع خرید سلاح‌های آمریکایی‌ها را مطرح کرد؛ برای نمونه در اوکیناوای ژاپن نزدیک ۴۸ هزار نظامی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم حضور دارند و عملا مسئولیت‌های نظامی و امنیتی ژاپن را در اختیار گرفته‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: آمریکا با حضور در اوکیناوای ژاپن، پرداخت ۱۷ و نیم میلیارد دلار سهم خود را تحت عنوان ۵۰ درصد هزینه حضور نیروهای نظامی این کشور برای نگاه‌بانی نظامی به ژاپن تحمیل کرد.

فلاحت پیشه افزود: چنین مسائلی پس از ژاپن در کره جنوبی، منطقه غرب آسیا و هم منطقه همسایه ما یعنی ناتو صورت گرفته است؛ ترامپ در نشست سال گذشته ناتو به صورت رسمی مطرح کرد که آمریکا تعهداتش را در ناتو کاهش می‌دهد و در مقابل طرحی را پیشنهاد داد؛ بر اساس طرح مذکور، همه اعضای ناتو باید بودجه خود را افزایش دهند و به همان میزان بودجه نظامی آمریکا کاهش پیدا کند، این یعنی آمریکایی‌ها مسئولیت نگاه‌بانی خود را می‌فروشند تا هزینه نظامی کمتری پیدا کنند.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: ترامپ در غرب آسیا هم بیان کرد که کشورهای عربی و دوست آمریکا باید هزینه حضور نظامیان آمریکایی را پرداخت کنند و همچنین نظامیان یاد شده از منطقه تا جای ممکن خارج شوند؛ البته جایگزین این امر، استقرار تجهیزات و اسلحه آمریکایی است.

او گفت: به علاوه دولت آمریکا کمک‌های نظامی‌اش را به همه کشورهای منطقه به حالت تعلیق در می‌آورد و فقط این کمک‌ها به رژیم صهیونیستی پرداخت شود؛ اینگونه کشورهای کم توان مالی از کمک‌های نظامی محروم خواهند شد.

فلاحت پیشه تأکید کرد: آخرین بودجه نظامی پیش از انتخابات آمریکا نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم داشته است و به عبارتی سیاست تهاجمی آمریکا در قالب بودجه نویسی خود را نشان می‌دهد که شعارهای انتخاباتی ترامپ مانند اینکه «جان آمریکایی‌ها نباید فدای هیچ کشور دیگری شود» دوباره مطرح شده و او در نشست‌های مختلف به ویژه در انتخابات‌های میان دوره‌ای گذشته، با دعوت از بازماندگان کشته شدگان آمریکایی، کارهای تبلیغاتی را به نمایش گذاشت.

او ادامه داد: موضوع نظامی آمریکا در امسال حتما بخشی از تبلیغات انتخاباتی خواهد بود، ولی ترامپ در اصل به دنبال حفظ هژمونی ایالات متحده است و بخشی از هزینه این امر را بر عهده کشورهای دیگر از جمله متحدان منطقه‌ای خودش می‌گذارد.

نظر شما