شناسهٔ خبر: 157909 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دولت و مجلس رفتار معقولی با بودجه داشته باشند/ حذف یارانه‌بگیران ثروتمند صریح و دقیق باشد

نعمتی عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه دولت و مجلس باید رفتار معقولی با بودجه سال آینده داشته باشند، گفت: در بودجه آینده حذف یارانه‌بگیران ثروتمند صریح و دقیق دنبال شود.

به گزارش «نماینده»، بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موضوع اصلاح ساختار بودجه، گفت: دولت و مجلس باید رفتار معقولی با بودجه سال آینده داشته باشند.

وی افزود: اینکه دولت امروز می‌گوید ما می‌خواهیم صد درصد بودجه کشور را فارغ از درآمدهای نفتی ببندیم و تکیه به درآمدهای این حوزه نداشته باشیم، شدنی نیست. 

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: برای اجرای چنین ایده‌ای باید ابتدا وضعیت درآمدهای کشور مورد بررسی قرار بگیرد، آنچه که امروز ما با آن مواجه هستیم این است که ما در سال جاری حدود 120 هزار میلیارد تومان درآمد از حوزه مالیات‌ها داشته‌ایم و حدود 30 هزار میلیارد تومان هم از بخش‌های دیگر درآمد کسب کنیم که جمعاً حدود 150 هزار میلیارد تومان می‌شود که با این درآمد نمی‌شود کشور را اداره کرد.

نعمتی خاطرنشان کرد: همه درآمدهای دولت بدون محاسبه درآمدهای نفتی حدود 150 هزار میلیارد تومان بیشتر نیست و حدود 300 هزار میلیارد تومان باید در بودجه درآمد جدید ایجاد کنیم و من فکر می‌کنم که در این شرایط امکان قطع صد درصدی بودجه از درآمدهای نفتی میسر نیست. 

وی افزود: اینکه اتکای بودجه به نفت کم شود ممکن است و این گونه که ما وابستگی 40 درصدی بودجه به نفت را طی حدود 5 سال به 10 درصد وابستگی کاهش دهیم شدنی است اما اینکه یکباره وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی قطع شود بعید می‌دانم که امکان‌پذیر باشد. 

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر در این باره باید شرایط مردم هم مدنظر قرار گیرد و اینکه یکباره برای افزایش درآمدهای مالیاتی فشار زیادی به مردم وارد شود در فضای فعلی اقتصادی کشور پسندیده نیست و کسی آن را نمی‌پذیرد. 

نعمتی خاطرنشان کرد: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر عملیاتی شدن بودجه، این امر باید اجرایی شود اما اعداد و ارقام در بودجه نشان‌دهنده اجرای این امر نیست.

عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان با اشاره به موضوع حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه، گفت: دولت در رابطه با حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه کجدار و مریض رفتار می‌کند و این کار باید دقیق و صریح انجام شود تا همه چیز شفاف به پیش رود. 

برچسب‌ها:

نظر شما