شناسهٔ خبر: 157884 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لاریجانی دستاوردهای حضور ایران در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس را تشریح کرد

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسائل مختلف و به ویژه راهکارهای افزایش همکاری های اقتصادی با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان و وزیر امورخارجه صربستان مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

به گزارش «نماینده» علی لاریجانی پس از سفر ۴ روزه خود به صربستان به منظور حضور در صد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU)، چهارشنبه شب (۲۴ مهرماه) در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران، گفت: اجلاس IPU موضوعات مختلفی را در کمیته ها و محل اجلاس اصلی پیگیری می کرد که موضوع و شعار این اجلاسیه چگونگی عمل به تعهدات بین المللی و احترام به استقلال کشورها بود به ویژه آنکه بسیاری از کشورها نسبت به رفتارها و به هم ریختگی ای که آمریکا در نظامات جهانی ایجاد کرده انتقاد داشته و نظرات خوبی را در سخنرانی های خود مطرح می کردند.

وی افزود: از این جهت اجلاس امسال، اجلاس خوب و به روزی بود و موضوعات دیگری همچون مسئله محیط زیست در کمیته های دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه دولت دوست و برادر صربستان توانست بسیار خوب اجلاس IPU را برگزار کند، افزود: همچنین در حاشیه اجلاس فرصتی برای صحبت با رؤسای پارلمان ها و مقامات کشورهای حاضر در اجلاس به دست آمد و با ۱۷ نفر از رؤسای پارلمان های کشورهای مختلف در رابطه با مسائل منطقه ای، بین المللی بررسی و رایزنی داشته به ویژه در خصوص روابط اقتصادی مباحثی مطرح شد.

لاریجانی بیان کرد: به نظر می رسید بسیاری از مقامات کشورها از عدم تعهد آمریکا به توافق هسته ای ناراضی بوده و علاقمند به همکاری های اقتصادی با ایران هستند اما ممکن است روش کار متفاوت باشد.

وی گفت: برخی از حوادث رخ داده در مناطقی مانند سوریه و عراق مورد انتقاد آن ها بود و علاقمند بودند ریشه این حوادث توسط ایران شرح داده شود و ایران نظرات خود را در این خصوص بیان کند.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه با برخی از مقامات صربستان نیز گفت وگوهایی داشته است که بخشی از این گفت وگوها دوجانبه بود، اظهار کرد: رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان و وزیر امورخارجه صربستان شخصیت های دیگری بودند که با آن ها به گفت وگو نشسته و در زمینه مسائل مختلف و به ویژه راهکارهای افزایش همکاری های اقتصادی و تمرکز بر زمینه هایی که باید برای گسترش همکاری ها انجام داد بحث و تبادل نظر کردیم.

لاریجانی ادامه داد: رئیس جمهور صربستان نکات دقیق و سنجیده ای در رابطه با روابط اقتصادی و تجاری ایران و صربستان مطرح کرده و به دنبال تسهیل رفت و آمدهای توریستی و تجاری میان دو کشور است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور صربستان طی ماه آینده به ایران می آید، ابراز امیدواری کرد که در این سفر بتوانند راهکارهای مناسبی برای افزایش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور پیدا کنند.

لاریجانی در پایان از میهمان نوازی دولت، ملت، مسئولان و مقامات صربستان در سفر ۴ روزه خود به این کشور قدردانی کرد.

نظر شما