شناسهٔ خبر: 157880 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

در مورد آزادسازی قیمت بلیط هواپیما و مصوبات مجلس چه می دانید؟

قیمت بلیط هواپیما همواره مورد سوال و شکایت از سوی مسافران بوده است. چرا که اعتقاد دارند این میزان بالا بودن قیمت با توجه به خدمات ارائه شده منصفانه نیست. از طرفی سازمان های هوایی و ایرلاین ها اعتقاد دارند با افزایش نرخ ارز در این زمان ها باید هزینه ها حتی بالاتر نیز برود.

در سال 94 با اعلام برخی از نمایندگان این اقدام صورت گرفت که نرخ بلیط های هواپیما از طرف ایرلاین ها تعیین شود و به اصطلاح آزادسازی صورت پذیرد. این امر را در واقع به نفع این صنعت و مسافران می دیدند. در ابتدای کار این آزادسازی روند خوبی داشت و اعتراضی در کار نبود.

پس از بالارفتن نرخ ارز و حذف ایرلاین ها از دریافت ارز دولتی 4200 تومانی ایرلاین ها که بخش عمده ای از صنعت خود را وابسته به مبادلات ارزی میدانستند اقدام به بالا بردن قیمت بلیط ها کردند تا جایی که حتی قیمت بلیط یکی از پروازهای داخلی تا 1 میلیون تومان نیز رسید.

باری دیگر برای حل این مشکل و شکایاتی که از طرف مسافران فرستاده می شد دولت تصمیم به مداخله گرفت و ابتدا بلیط های چارتری را به جز چند مسیر کیش، قشم، اهواز و مقاصد نفتی عسلویه، سیری و لاوان از سایر مسیرها حذف کرد. سپس اقدام به تعیین کف و سقف قیمت بلیط های مسیرها برای ایرلاین ها کرد.

برای مشاهده قیمت و خرید انواع بلیط مقاصد پرطرفدار اهواز، کیش و مشهد می توانید به طور مستقیم از سایت های زیر اقدام کنید.

با این که این اقدام ها صورت گرفت اما باز هم کف و سقف از طرف ایرلاین ها رعایت نشد و دولت و ایرلاین ها مجبور شدند تا باری دیگر این حدود را برنامه ریزی کنند با این حال قیمت های پیشنهادی از طرف ایرلاین ها بسیار بالا بود.

آزادسازی قیمت ها در سایر کشورهای جهان همواره موجب ایجاد رقابتی بر سر جلب مشتریان بیشتر شده که این امر موجب کاهش قیمت ها نیز می شود. اما کارشناسان اقتصادی ایران اعتقاد دارند که آزادسازی قیمت بلیط ها موجب شده تا ایرلاین ها نه تنها رقابت نکنند بلکه با یکدیگر دست به تبانی بزنند و لذا این امر موجب شده تا قیمت بلیط ها نه تنها کاهش بلکه افزایش یابد.

در واقع می توان گفت یکی از عواملی که موجب شده تا در این سال ها جمعیت افراد زیر خط فقر به 40 درصد برسد همین آزادسازی قیمت کالاها و محصولات و خدمات بوده است، و یا شاید بتوان گفت عدم مدیریت صحیح در این زمینه افراد را جری کرده تا قیمت هایی توافقی در صنف خود را بر مردم تحمیل کنند.

  • سود یا ضرر:

شاید پس از خواندن این موارد با خود بگویید که ایرلاین ها در این مدت زمان که نرخ بلیط هواپیما آزاد شده است سود فراوانی برده اند. شاید این همان فکری است که وزیر سابق راه و شهرسازی نیز با پافشاری بر آزادسازی قیمت بلیط هواپیما می کرد.

 اما آنچه امروزه آمار نشان می دهد چیزی کاملاً برعکس است چرا که اقشار حتی متوسط جامعه نیز دیگر نمی توانند از سیستم حمل و نقل هوایی استفاده کنند و لذا فروش بلیط های ایرلاین ها تنها به 2 درصد از مردم جامعه تعلق می گیرد.

  • خدمات ضعیف:

برای اتخاذ هر تصمیمی باید تمام جنبه های آن سنجیده شود و در صورت صحیح بودن آن تصمیم گرفته شود و جامه ی عمل بپوشد.

اما گویا در این خصوص این موارد رعایت نشده است. چرا که بر اساس نظر کارشناسان هوایی زمانی با آزادسازی نرخ بلیط ها می توان تعادلی در این بازار ایجاد کرد که خدمات متنوعی از سوی ایرلاین ها ارائه شود و تقاضا کمتر از عرضه باشد.

اما همانطور که می دانید این روزها ایرلاین ها نه تنها خدماتی متنوع ارائه نمی کنند بلکه میزان عرضه نسبت به تقاضا کاهش چشمگیری داشته است و همین امر موجب شده تا ایرلاین ها نه تنها بر سر مشتریان با یکدیگر رقابت کنند بلکه تبانی پنهانی رخ داده که موجب شده تا دولت باری دیگر در این خصوص ورود پیدا کند و عملاً آآآزادسازی قیمت ها در این صنعت شکسته شود.

  • ضعف مدیریت:

با توجه به نظر کارشناس هوایی عمده ی افزایش این قیمت ها به ضعف مدیریتی مدیران ایرلاین ها بازمیگردد چرا که نمی توانند میان منابع و هزینه های خود ارتباط درستی برقرار کنند و موجب بروز خسارت و تحمیل هزینه ها بر مسافران می شوند. در واقع نمی توان گفت که تحریم ها عملا ًهیچ نقشی در خصوص افزایش قیمت ها نداشته اند با این حال تحریم ها آنچنان که ایرلاین ها اعلام کرده اند نمی توانند در افزایش نرخ بلیط ها تاثیر داشته باشند.

همچنین این که دولت لیستی را برای قیمت های بالا و پایین تمام ایرلاین ها ارائه کرده است بسیار اشتباه است. چرا که میزان هزینه های مربوط به هر ایرلاین متفاوت بوده و نمی توان هزینه های ایرلاین بزرگی مثل ایران ایر را با ایرلاین های کوچک تر مقایسه کرد.

  • مشکل کجاست:

می توان گفت که قانون آزادسازی نرخ بلیط هواپیما به خودی خود مبرا از مشکل است چرا که در سایر کشورها به خوبی به مرحله ی اجرا درآمده است. مشکل را در واقع می توان به عدم توانایی مدیران ایرلاین ها نسبت داد چرا که میزان هزینه ها با ارائه ی خدمات همخوانی ندارند.

در واقع دولت به جای مداخله در این صنعت که تنها 2 درصد از قشر مرفه جامعه از آن استفاده می کنند و موجب می شود تا این صنعت مشمول یارانه شود که کاری بس بیهوده است بهتر است تا مانند سایر کشورهای جهان اقدام به تهیه ی قانونی در خصوص سقف هزینه های مربوط به خرید قطعات و... کنند تا ایرلاین ها با مدیریت صحیح هزینه های خود بتوانند قیمت مناسبی برای بلیط های خود تعیین کنند.

نظر شما