شناسهٔ خبر: 157870 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تاریخ گواه ارادت آشوریان به امام حسین (ع) و حضرت علی (ع) است

بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس با بیان اینکه تاریخ گواه ارادت آشوریان به امام حسین (ع) و حضرت علی (ع) است گفت: رهبران دینی مسیحیان و مسلمانان با یکدیگر روابط بسیار نزدیکی دارند.

به گزارش «نماینده»، یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی، درباره راهپیمایی ایام اربعین گفت: من از نوادگان افرادی هستم که پیکر مطهر شهیدان تاسوعا و عاشورای حسینی را در سال 61 هجری قمری از روی زمین جمع کرده و سپس به شیعیان برای خاکسپاری تحویل دادند و اجازه ندادند تا در بیابان‌ها این اجساد مطهر باقی بماند که البته این کار انجام شده به دلیل ابراز علاقه و ارادت به اهل بیت انجام شده است. 

وی افزود: مسیحیان چون ارادت خاصی به امام علی (ع) داشتند به فرزندان ایشان هم ارادت داشتند چرا که مسیحیان با امیرالمومنین قراردادی منعقد کردند و به نظرم یکی از منشورهای بزرگ بین‌المللی محسوب می‌شود و اصل این عهدنامه هم در یکی از موزه‌های اصفهان نگهداری می‌شود. 

نماینده آشوریان در مجلس تصریح کرد: از صدر اسلام تاکنون تا جامعه آشوریان روابط بسیار نزدیکی بین یکدیگر وجود دارد و رهبران دینی مسیحیان و مسلمانان با یکدیگر روابط بسیار نزدیکی دارند. 

بت کلیا گفت: روابط بسیار نزدیک و نشست و برخواست‌های ویژه‌ای بین رهبران دینی (مسیحیان و اسلام) وجود داشته و دارد. 

وی خاطرنشان کرد: طبق نظر حضرت عیسی مسیح (ع) باید نسبت به همسایه احترام ویژه‌ای قائل شد و برهمین اساس است که مسیحیان ارادت و علاقه ویژه‌ای به مسلمانان دارند. 

بت کلیا گفت: وقتی حادثه ناگوار کربلا رخ داد مسیحیان بسیار ناراحت شده و برای اینکه اخوت و تعهدشان که از اجدادشان به آنها رسیده بود را در قبال مسلمانان نشان دهند احترام ویژه‌ای را برای پیکر مطهر شهدا قائل شدند. 

وی گفت: از نظر مسیحیان امام حسین (ع) برای خدا و برای دفاع از حق به شهادت رسیده است و مردمی هم که این امام بزرگوار را شهید کردند بویی از انسانیت نبرده‌اند. 

نماینده آشوریان در مجلس گفت: در جامعه امروزی هم برخی رفتارهای ضدبشری را مشاهده می‌کنیم که واقعا از آن ناراحت می‌شویم که می‌توانم به حمله ترکیه به کردهای سوریه به دستور اردوغان اشاره کنم که بویی از انسانیت نبرده است. 

وی گفت: امام حسین (ع) برای مقابله به ظلم ایستادگی کرد و تلاش کرد تا ظالمان را از این کار باز بدارد. وقتی مسیحیان برای همسایه خود حرمت ویژه‌ای قائل هستند طبیعتا برای فردی که در راه خدا به شهادت می‌رسد و برای نجات بشریت تلاش کرده ارادت و حرمت ویژه‌تری قائل هستند. 

نماینده آشوریان در مجلس گفت: در دنیای امروز متاسفانه شاهد آن هستیم برخی افراد در قبال ظلم ایجاد شده خود را در سوراخی پنهان کرده و نشان می‌دهند که این موضوع برایشان اهمیتی ندارد اما امام حسین (ع) با اقدامش نشان داد که به هیچ وجه نباید در برابر ظلم ایستادگی کرد. 

بت کلیا افزود: امام حسین (ع) در سال 61 هجری قمری برای آزادی و انسانیت در برابر ظلم ایستادگی کرد و همه جامعه بشری باید یاد و نام او را گرامی بدارند و تلاش کنند تا آرمان‌های او را حفظ کنند. 

وی گفت: اگر نامی از اسلام در دنیا وجود دارد به دلیل تظلم خواهی امام حسین (ع) و یاران شهیدش در کربلا بوده است. ضمن اینکه امام سجاد (ع) هم تلاش زیادی کرد تا آرمان‌های تاسوعا و عاشورا را زنده نگه دارد. 

نماینده آشوریان در مجلس گفت: تعدادی از مسیحیان و روحانیون صلیب به دست در راهپیمایی اربعین شرکت کرده و حرمت ویژه‌ای را برای این روز قائل هستند. 

وی افزود: در مسیحیت حرمت، احترام و ارادت ویژه‌ای برای فردی که از دنیا رفته می‌گذارند و مراسم چهلم او را ویژه‌تر گرامی‌ می‌دارند. 

برچسب‌ها:

نظر شما