شناسهٔ خبر: 157840 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اعطاء مجوز ساخت وساز در حریم رودخانه به طور کامل باید ممنوع شود

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اعطاء مجوز برای ساخت وساز در حریم رودخانه باید به طور کامل ممنوع شود،‌ گفت: شهرداری در برخی موضوعات روشنگری کند.

به گزارش «نماینده»، زهرا صدراعظم نوری در جریان یک صد و شصت و هشتمین جلسه این کمیسیون که با موضوع « ارائه گزارشی از وضعیت رود دره‌های شهر تهران توسط معاونت فنی و عمران، برگزار شد»، گفت: در برخی از مناطق سلیقه‌ای عمل می‌شود و بعضا در پروژه‌هایی هزینه‌ می‌شود که از نظر فنی دچار مشکل هستند.

وی با بیان اینکه محیط بکر و طبیعی برخی از فضاهای شهری موجود باید حفظ شود،اضافه کرد: در هر نقطه‌ای که فضای سبز و درخت وجود دارد باید ایجاد سازه به صورت طبیعی باشد و چهره محیط با ورود انسان و ساخت سازه‌های غیر طبیعی برهم نخورد.

نوری همچنین به حفظ منابع آبی اشاره کرده و گفت: آب رحمت خدادادی  و محور اصلی بسیاری از شهرهای دنیا از جمله پاریس است، مابقی روند توسعه بر مبنای مسیر رودخانه شکل گرفته و تصمیمات حول محور حضور آب است.

رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه آب در عین  فرصت، تهدید است و منجر به ممات می‌شود، ادامه داد: به مسئله آب و رود دره‌ها باید به صورت جدی رسیدگی کنیم. در حال حاضر به جای آنکه حضورشان باعث بهبود فضای شهری شود، خود تبدیل به محیطی خطرزا از جهت انتقال فاضلاب و یا بروز سیلاب‌های شدید شده‌اند.

نوری اضافه کرد: وقتی ما با سیل درست برخورد نمی‌کنیم و به مجاری و محل آن تجاوز کرده و ساخت و ساز انجام می‌دهیم، ناگهان سیل باعث مرگ تعدادی از هم‌وطنانمان در سه استان کشور می‌شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: در همین دربند و فرحزاد با ساخت سازه‌های بعضا سنگین به حریم و بستر رودخانه تجاوز شده و این اقدامات به جای آنکه باعث توسعه شود،ضد توسعه است.

نوری ادامه داد: در حریم رودخانه به هیچ عنوان نباید بارگذاری شود و اعطای مجوز به طور کامل باید ممنوع شود. باید دستورالعمل ویژه‌ای در این‌باره تدوین و به مناطق ابلاغ شود.

نوری در پایان ضمن تاکید بر این نکته که تمام نهادهای شهرداری در این باره باید هماهنگ باشند،گفت: در عین حال شهرداری باید در برخی موضوعات روشن‌گری به جای ورود به مسئله کند. درباره مسئله روددره‌ها شرکت آب و فاضلاب،وزارت نیرو و سایر نهادها مسوول هستند و آن‌ها باید ورود کنند. ورود شهرداری و شورا صرفا جهت انجام وظیفه نمایندگی مردم است نه اینکه وظیفه‌ای دارند.شورای شهر به عنوان نماینده مردم خواستار رسیدگی موضوع از جانب مسؤولان اصلی مربوطه است.

در این جلسه همچنین درباره لایحه اصلاحیه مصوبه مجوز ورودیه وحق توقف (ساعتی) از وسائط نقلیه وارده به میدان مرکزی و میادین فرعی سازمان میادین میوه و تره‌بار نیز تصمیم‌گیری، بحث و بررسی شد.

نظر شما