شناسهٔ خبر: 157835 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اقتصاد مقاومتی با گران کردن بنزین اجرا نمی‌شود

حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس گفت: صادرات کشاورزی و فرآورده‌های پتروشیمی به کشورهای همسایه و برداشت از مخازن مشترک، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است نه گران کردن بنزین و آب و برق.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل حسن بیگی، در خصوص وضعیت یارانههای پیدا و پنهان در اقتصاد کشور، گفت: دولت حدود یک تریلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سوبسید و یارانه پیدا و پنهان پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه عده ای از نمایندگان معتقدند با توجه به شرایط موجود کشور باید درآمدهای جدیدی را برای دولت خلق کرد،افزود: بودجه دولت حدود یک تریلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است. آقایان در دولت به دنبال حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان، اعتبارات جدید هستند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: حذف یارانه بنزین و حامل های انرژی در سال های گذشته در قالب لایحه بودجه و یا پیشنهادات نمایندگان در کمیسیون تلفیق چندین بار مطرح شد اما کمیسیون تلفیق مخالفت کرد. به نظر می رسد گروهی مجدداً به دنبال حذف یارانه‌های پنهان و افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی هستند.

حسن بیگی تصریح کرد: برخی نمایندگان مجلس به شدت مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند، در شرایطی که تورم در کشور بالاست اگر بخواهند قیمت بنزین، گازوئیل و گاز را افزایش دهند کمر ملت در تورم سال ۹۹ می‌شکند. به نظرم من تحت هیچ شرایطی نباید یارانه حامل‌های انرژی قطع شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت برای افزایش درآمد پایدار باید اقدامات اساسی انجام دهد، اظهار داشت: طبق برآوردهای انجام شده اگر جمعیت ایران ۱۰۰ میلیون نفر باشد، به اندازه ۲۰۰ سال کشور ایران دارای مخازن عظیم نفتی است و می توان جمعیت خود را تامین کرده و صادرات نفت را نیز ادامه دهد.

نماینده مردم دامغان در مجلس تأکید کرد: مخازن عظیم نفت و گاز در ایران وجود دارد و ایران از نظر برخورداری از این منابع در رتبه اول جهان قرار دارد. اگر جمعیت کشور ۱۰۰ میلیون نفر باشد حدود ۴۰۰ سال منابع گازی کشور می‌تواند این جمعیت را تامین کرده و صادرات گاز کشور نیز ادامه می یابد.

حسن بیگی گفت: با توجه به پیشرفت علوم، استفاده از انرژی هسته‌ای، برق، آب و باد، کشور و موقعیت ژئوپولیتیک کشور ایران، نیازی نیست که به مردم تا این حد فشار وارد کنیم.

وی با اشاره به اینکه علی رغم همه تحریم ها کشور ما  امسال از نظر تولید فرآورده های نفتی در شرایط رونق تولید به سر می برد و ۳۰ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی تولید شده است،افزود: اگر فروش این محصولات به خوبی ساماندهی شود و درآمد های ناشی از آن به صندوق توسعه ملی واریز شود به راحتی می تواند کسری بودجه دولت را پوشش دهد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: ۶۰۰ میلیون نفر در کشورهای همسایه ایران زندگی می کنند و می توانیم سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به این کشورها داشته باشیم و بخش کشاورزی را در این زمینه فعال کنیم، این اقدامات به معنای اجرای سیاست های  اقتصاد مقاومتی است نه حذف یارانه ها و تهدید به حذف سوبسید ها  در شرایط سخت اقتصادی.

حسن بیگی گفت: مردم امروز در جنگ شدید اقتصادی با آمریکایی ها روبرو هستند و گردنه های سختی را پشت سر گذاشتند اما عده ای به دنبال ایجاد فشار بیشتر بر مردم هستند. حذف یارانه حامل های انرژی موجب افزایش ۱۰ برابری تورم و ایجاد فشار کُشنده بر قشر  مستضعف جامعه خواهد شد.

وی این اقدام را حرکتی مذبوحانه و غیرتخصصی خواند و گفت: بیست سال است که مقام معظم رهبری تاکید دارند که باید دولت از مخازن مشترک برداشت بیشتری داشته باشد و فرآورده های نفتی را صادر کند. در حال حاضر بنزین و گازوئیل تولیدی کشور صادر می شود، دولت برای صادرات باید از مخازن مشترک استفاده کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب برداشت ایران از فلات قاره چیزی حدود ۸۰۰ هزار بشکه بود و کل کشورهای عربی کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه برداشت می‌کردند، امروز کشورهای عربی حدود یک میلیون بشکه از فلات قاره برداشت می‌کنند و جمهوری اسلامی سهم کمتری دارد.

حسن بیگی با بیان اینکه باید این عقب افتادگی جبران شود نه اینکه به مردم فشار بیاوریم،گفت: تحمیل تورم مجدد حق مردم نیست. قیمت برق و حامل‌های انرژی مانند گاز باید کاهش یابد تا همه مردم کشور بتوانند از این انرژی سالم و پاک استفاده کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما