شناسهٔ خبر: 157817 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

استان‌های محروم از استانی شدن بودجه ۹۹ استقبال نمی‌کنند

هادی قوامی43 نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید در حال حاضر استان‌های محروم از استانی شدن بودجه ۹۹ استقبال نمی‌کنند، چراکه نیمی از درآمدهای مالیاتی کشور از تهران به دست می‌آید که با استانی شدن بودجه، تنها تهران از این درآمد برخوردار شده و سهمی به سایر استان ها نمی‌رسد.

به گزارش «نماینده» هادی قوامی نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره اصلاح ساختار بودجه، گفت: اصلاح ساختار بودجه به معنای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است و برای تحقق این امر باید جایگزینی مانند مالیات برای نفت در نظر گرفته شود.

حذف دستگاه‌های موازی در امور یکسان شفافیت ایجاد می‌کند

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی افزود: حذف دستگاه‌های موازی در امور یکسان یکی دیگر از مولفه‌های اصلاح ساختار بودجه است به طور مثال باید وزارت بهداشت و درمان تنها متولی ساماندهی امور مربوط به بهداشت باشد تا با تحقق این امر بسیاری از ردیف بودجه ها حذف شده و شفافیت ایجاد شود.
نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره استانی شدن بودجه ۹۹، اضافه کرد: اگرچه استانی شدن بودجه سال ۹۹ ممکن است اما اجرای آن بسیار مشکل خواهد بود، در این شرایط استان‌ها باید برمبنای بودجه خود برنامه‌ها را اولویت بندی کرده و اجرا کنند.

نیمی از درآمدهای مالیاتی کشور از استان تهران به دست می‌آید

وی ادامه داد: در حال حاضر استان‌های محروم از استانی شدن بودجه ۹۹ استقبال نمی‌کنند، چراکه حدوداً نیمی از درآمدهای مالیاتی کشور از تهران به دست می‌آید که با استانی شدن بودجه، تنها تهران از این درآمد برخوردار شده و سهمی به استان های کم برخوردار نمی‌رسد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: برخی استان‌های کوچک حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در سال هزینه داشته و تنها ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد دارند حال با استانی شدن بودجه چگونه می‌توانند ۶۰۰ میلیارد تومان کسری را جبران کنند؟ در حال حاضر که بودجه ملی است بودجه این استان‌ها از تهران، اصفهان و... تامین می‌شود.

بررسی دو سالانه بودجه به تصویب قانونی دائمی نیاز دارد

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره بررسی بودجه دو سالانه در مجلس، اظهار کرد: براساس قانون، بررسی بودجه یک ساله است بررسی دو سالانه بودجه تنها در صورتی ممکن است که قانونی دائمی برای آن تصویب شود.

نظر شما