شناسهٔ خبر: 157803 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

وحدتی در حاشیه بازدید از تحریریه نماینده:

حاکم شدن ثبات اقتصادی به معنای حل مشکلات اقتصادی نیست/ نتوانستیم مطالبات رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی را برآورده کنیم/ بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، باید به جوانان میدان بدهیم؛ هم در دولت، هم در مجلس و هم در قوه قضائیه/ یک عده افراد سودجو در کشور داریم که یا خودشان کاندیدا می‌شوند یا یک عده‌ای را خریداری و از آنها حمایت می‌کنند/ نقش قوه قضائیه در مبارزه با پول‌های فاسد بسیار مهم است

محمد وحدتی هلان نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: نتوانستیم مطالبات مد نظر رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی را برآورده کنیم.

محمد وحدتی‌هلان نماینده مردم بستان‌آباد و نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد  مجلس دهم، اظهار داشت: در این رابطه باید بگویم نکات برجسته‌ای در مجلس دهم وجود دارد که از جمله این نکات، حساسیت نمایندگان مردم به حق و حقوق ملت ایران بود که این را در فرازهای مختلف دیدیم، در حرکت‌های جمعی بر علیه آمریکا و کسانی که می‌خواستند به این ملت و کشور زور بگویند همیشه بدون در نظر گرفتن منافع گروهی و حزبی نمایندگان با هم متحد شدند و در مورد حرکت‌هایی که جنبه استعماری، جنبه استثماری و جنبه زورگویی داشت ایستادند و این نکته برای ما خیلی مهم بود و شاید در کمتر مجلسی این نکته دیده می‌شد.

وی ادامه داد: در برخی مجالس ما شاهد بودیم که وقتی فشاری وارد می‌­شد احتمالاً یک عده‌­ای متفرق می‌شدند و یا سکوت می‌کردند ولی این دوره زمانی که آمریکا فشار را بر علیه ایران زیاد کرد در یکی از روزها شاهد این بودیم که همه نمایندگان مجلس لباس سپاه به تن کردند و حضور خود را اعلام کردند، این واقعاً مهم و برای ما قابل اهمیت بود.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در هر سه فراکسیونی که در مجلس وجود دارد با طیف‌های سیاسی خاص موجود، وقتی که لایحه و یا طرحی در مجلس مطرح می‌شود این لایحه اگر به نفع قشر ضعیف و محروم جامعه و یا طیف متوسط جامعه باشد و یا اگر یک لایحه و طرحی مطرح می‌شود و ضداستثماری و ضد استعماری باشد و منافع آمریکا را به خطر بیندازد و در مقابل منافع مسلمانان و مستضعفین جهان را تأمین کند، مطمئناً باز همانطور که نمایندگان لباس بسیجی پوشیدند باز با یکدیگر متحد می‌شوند. من تعداد کمی از نمایندگان را دیدم که در این مسائل متفرق می‌شوند و با بقیه متحد نیستند.

وحدتی با اشاره به افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بروز مشکلات اقتصادی در بین مردم، گفت: تحریم‌های آمریکا و بزرگتر از آن، تبلیغات تحریم‌های آمریکا را شاهد بودیم. از یک طرف با تحریم به ایران فشار وارد می‌کردند و از طرف دیگر ترس و وحشت جنگ بر علیه جمهوری اسلامی ایران را به وجود آورده بودند. از طرف دیگر دائم می‌گفتند 13 آبان این تحریم‌ها را به اوج می‌رسانیم و یک وحشت تبلیغاتی راه انداخته بودند که همه نگران بودند. در اوج تبلیغاتشان مجلس انصافاً در مقابل اینها ایستاد.

وی تاکید کرد: رهبری‌های داهیانه مقام معظم رهبری در این مقطع از زمان مثال زدنی بود. زمانی که نگرانی جنگ را از طریق جهان به ما تحمیل می‌کردند و می‌خواستند با  این تبلیغات ما تسلیم آنها شویم، مقام معظم رهبری خیلی راحت و با صلابت فرمودند نه مذاکره‌ای انجام خواهد شد و نه جنگی صورت خواهد گرفت. این یک مسئله بسیار مهمی است.

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: نمایندگان هم از پیام مقام معظم رهبری الهام گرفتند و بر این عقیده بودند که متحد در مقابل این مسائل و در جهت حل مشکلات مردم ایستادگی کنند و درحال حاضر که با مشکلات اقتصادی روبرو هستیم،  حتماً باید تلاشمان را بیشتر کرده و سنجیده‌تر حرکت کنیم.

وحدتی افزود: با روش‌هایی مثل صرفه‌­جویی در مصارف و هزینه‌ها و در رونق تولید و در صادرات و موضوعاتی که بتواند ارزآوری داشته باشد و با جلوگیری از برون‌رفت ارز از کشور تلاش کردیم تا با قانون‌گذاری و... همکاری کرده تا الحمدالله امروز به روزی رسیدیم که از نظر اقتصادی ثبات در کشور حاکم شده است.

وی با اشاره به نقش مجلس دهم در رفع مشکلات مردم و اقشار کم‌درآمد جامعه، خاطرنشان کرد: با اینکه مردم متحمل فشارهای اقتصادی شدند و کمر آنها خم شده است و متاسفانه امروز خانواده‌هایی وجود دارند که شاید حداقل یک فرزندشان بیکار است و ازدواج نکرده و نمی‌تواند ازدواج کند زیرا درآمد آنچنانی برای زندگی ندارد و یا حتی خانواده هایی هستند که شاید ماهانه 200هزار تومان برای تأمین وسایل اولیه زندگی مثل نان و .. ندارند، ولی با همه این تلاش‌ها که از سوی مجلس شده و قوانین مصوب، سعی شد قسمت‌های ضعیف جامعه تا حدودی بتوانند مسائل ضروری و اولیه خودشان را حل کنند و به حق و حقوق اولیه خودشان برسند.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حاکم شدن ثبات اقتصادی به معنای حل مشکلات اقتصادی نیست، افزود: این موضوع به آن معناست که ما شاید یک سال قبل اگر قصد داشتیم به بازار وارد شویم و کالایی را خرید و فروش کنیم، مردم سعی داشتند در زندگی روزانه خودشان یک حرکت اقتصادی انجام دهند، نگران بودند و نمی توانستند زیرا ثبات اقتصادی در کشور حاکم نبود و این موضوع باعث سردرگمی مردم شده بود.

وحدتی تصریح کرد: الحمدالله امروز ثبات اقتصادی به جامعه بازگشته و همین موضوع باعث آرامش نسبی در مردم شده است و ان­شاءالله امیداوریم با اینکه عمر مجلس دهم کوتاه است بتوانیم در بودجه سال 99 فرازهایی را ببینیم که در زندگی و معیشت مردم کمک‌های بیشتری کنیم تا مردم بتوانند مقداری از مسائل و مشکلات اقتصادی زندگیشان را حل کنند تا کمی راحت­تر زندگی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تاکنون چه میزانی از احکام برنامه ششم توسعه که به موضوع آسیب‌های اجتماعی پرداخته، محقق شده و آیا مطالباتی که رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی داشتند برطرف شده یا نه؟، گفت: نه متأسفانه! مقام معظم رهبری با بینش عمیقی که در رابطه با آسیب‌های اجتماعی دارند جلسه ویژه‌ای را با سران قوا، صاحب نظران، رئیس کمیسیون اجتماعی و چند کمیسیون دیگر برگزار کردند، مد نظررهبری این بود که مشکلات جامعه را مخصوصاً در حوزه آسیب‌های اجتماعی در یک جدول طراحی کنیم و برای حل این جدول شروع به حرکت کنیم. هرکس وظایفش مشخص شود و حرکت‌هایش را انجام بدهد.

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: مقام معظم رهبری معمولاً در سخنرانی‌هایشان به این مسائل اشاره می‌کردند که وقتی وارد این جدول می­شویم، شروع به حل جدول کنیم. به عنوان مثال بگوییم این سطر عمومی را ما در طول شش ماه حل کردیم. این سطر افقی را ما در طول این سه ماه حل کردیم. هرکس متولی یک کاری شود و این حرکت‌ها را انجام بدهد و برنامه زمان‌بندی داشته باشیم و بگوییم این جدول که در حال حل شدن است شاید 5 سال طول بکشد، شاید بیست سال طول بکشد منتهی وقتی ما حرکت می‌کنیم و قدمی را برمی‌­داریم، این قدم‌ها ملموس باشد و کارهایی که انجام می‌دهیم مؤثر باشد و خروجی داشته باشد.

وحدتی با بیان اینکه در حل آسیب‌های اجتماعی آنچنان که باید و شاید موفق نبودیم، گفت: این موضوع دلایلی دارد و یکی از عمده دلایل آن این است که وضعیت و ثبات اقتصادی جامعه مطلوب نیست. واقعیت این است که یک مقدار از حل مشکلات نیاز به مسائل مالی دارد. ما اگر در بعضی مواقع یک مقدار هزینه کنیم از بروز آسیب‌های اجتماعی جدید جلوگیری می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عدم ثبات اقتصادی در کشور باعث عقب ماندن از اجرای برنامه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی شد.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: واقعیت این است که ما باید یک حرکت و تحول اداری ایجاد کنیم. ما اعتقادمان این است که همانطور که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند، کسانی که دیگر پیر شده‌اند و به موضوعات روز آشنا نیستند، به مشکلات روز جامعه و آسیب‌های امروزی آشنایی ندارند اینها نمی‌توانند برنامه بدهند و حرکت کنند.

وحدتی گفت: اینها نمی‌توانند با سرعت به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی با همان سرعت با آن مبارزه کنند و نمی‌توانند جامعه را در حالت تعادل نگه دارند. لازمه پرداختن به این مسائل سرمایه گذاشتن روی جوانان است.

وی تاکید کرد: باید روی جوانان سرمایه­‌گذاری کنیم، همانطوری که هشت دفاع مقدس، جنگ را جوانان اداره کردند، جوانان شاید در یک جایی خطا هم کنند منتها اثرات مثبتشان خیلی بالاتر از خطاهایشان خواهد بود.

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، افزود: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، باید به جوانان میدان بدهیم؛ هم در دولت، هم در مجلس و هم در قوه قضائیه، طرح‌ها و برنامه‌هایی داشته باشیم که جوانان روی کار بیایند و از فکر و انرژی آنها استفاده کنیم و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که از تجربه بزرگترها استفاده کنیم و جوان‌هایمان را طوری آموزش دهیم که تجربه بزرگترها را برای خودشان سرمایه بدانند و از آنها استفاده کنند و با اطلاعات و انرژی خودشان ترکیب کرده و بتوان مشکلات در رابطه با تمام حوزه‌­ها مخصوصاً با آسیب­های اجتماعی یکی پس از دیگری با برنامه‌ریزی دقیق و زمانبندی‌شده طبق جدول زمانبندی و برنامه‌ریزی شده، ان‌شاءالله مشکلات را حل کنیم و یک جامعه‌ای بسازیم که برازنده ملت ایران باشد.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هزینه‌کرد پول‌های هنگفت و فاسد در انتخابات، گفت: زمانی که پول‌های حرام از راه­های مختلف بین مردم پخش می­‌شود و این  نقدینگی پخش می­‌شود یک عده افراد سودجو در کشور داریم که یا خودشان کاندیدا می­‌شوند یا یک عده‌­ای را خریداری می‌­کنند و از آنها حمایت می­کنند به نام اسپانسر که کار بسیار اشتباهی است.

وحدتی ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی روش‌های متفاوتی داریم ما مثل آمریکا و اروپا نیستیم که اسپانسر داشته باشیم، ما انقلاب کردیم که مستقیم با مردم در تماس باشیم. با مردم بنشینیم، با مردم صحبت کنیم و مردم نیز ما را بشناسند، معیار در جمهوری اسلامی تقواست. اگر مردم دیدند که این آدم متقی است، این آدم مورد اعتماد است، این آدم رأی را با پول نمی­خرد، این آدم با پول‌های حرام دیگران نمی­خواهد نماینده شود، اگر مردم به ما رأی دادند تشکر می­کنیم مسئولیت بزرگی بر گردن ما می­شود و می‌رویم و خدمت می­کنیم.

وی افزود: وقتی پولی به راحتی به دست انسان بیاید و می­خواهد پولش را افزایش دهد می‌رود روی نماینده یا فردی که پتانسیل رئیس­‌جمهور شدن دارد، هزینه می‌­کند و کارهای غلط بیشتر می­‌شود، باید اینها شناسایی شود و قوه قضائیه در این رابطه نقش بیشتری دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به نقش مجلس در مقابله با این موضوع اشاره کرد و گفت: مجلس نیز باید وظیفه نظارتی خود را انجام دهد، دولت هم بیشتر باید به این مسئله بپردازد تا ان­شاءالله بتوانیم یک جامعه­ عالی از لحاظ اقتصادی بسازیم و به اهداف شهدا و انقلاب اسلامی برسیم.

وحدتی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نمایندگی چه آورده‌ای برایشان دارد که هزینه‌های گزاف می­‌کنند؟،گفت: دو تفکر در پشت این عمل می‌­تواند باشد، اولی، قصد داری نماینده شوی برای خدمت به مردم که آن موقع اصلاً پول خرج کردن لازم نیست، قبلاً شناخته شده و به مردم خدمت کرده و مردم او را دوست دارند و مردم ما اینها را تشخیص می­دهند و مردم انتخاب می‌کنند و به مجلس می­فرستند و این نمایندگان هم در مجلس هم موفق خواهند شد و به هیچ حرکت خلاقی هم دست نخواهند زد.

وی ادامه داد: ولی مورد دوم کسانی هستندکه تفکر غلطی دارند و معتقد هستند زمانی که وارد مجلس شوند از طریق رانت، از طریق زد و بند، از طریق پارتی بازی و... بتوانند به نان و نوایی برسند، آن موقع شروع غلط‌کاری‌ها آغاز خواهد شد، رانت­خواری‌ها، رشوه­خواری­ها، پارتی­بازی‌ها از این جا شروع می­شوند و آن مسئول بالادست چون از طریق این آقایان از لحاظ مالی تأمین شده است نمی‌تواند حرفش را رک بگوید و در مقابل خلاف‌کاری‌های اینها بایستد.

نماینده بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد مردم ما افرادی را انتخاب کنند که با مسائل مالی ارتباط ندارند و سالم به مجلس بیایند تا یک مجلس سالم داشته باشیم و خروجی­های درست و سالمی را به وجود بیاوریم.

نظر شما