شناسهٔ خبر: 157793 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دزدی المان‌های شهری، دزدی از تک‌تک مردم تهران است

خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: دزدی از المان‌های شهری، دزدی از تک‌تک مردم تهران است و مردم نیز نسبت به حفظ اموال عمومی حساسیت بیشتری داشته باشند.

به گزارش «نماینده» ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران  با اشاره به سرقت برخی از المان‌های شهری مانند دیواره‌های صوتی بزرگراه چمران گفت: دستبرد از المان‌های شهری، از دیواره‌های صوتی گرفته تا کابل‌های برق و تلفن، معضل بزرگی است و به نوعی دزدی از کل منافع مردم شهر محسوب می‌شود و شهرداری نیز ابزاری برای پیشگیری ندارد.

وی با بیان اینکه دیواره‌های صوتی در نقاطی نصب شده‌اند که آلودگی صوتی بالاست و این دیواره‌ها خانه‌های آن محدوده را از صدای بالایی که در اتوبان‌ها تولید می‌شود، محافظت می‌کنند، افزود: مردم نیز باید حساسیت‌های لازم را در خصوص حفاظت از این المان‌های شهری داشته باشند؛ نه شهرداری و نه نیروی انتظامی نمی‌توانند در هر نقطه‌ای که یک المان شهری وجود دارد، یک محافظ بگذارند و به نظر می‌رسد در این مورد مردم نقش اساسی‌تری دارند و باید با حساسیت بیشتری نسبت به منافع، املاک و اموال عمومی شهر رفتار کنند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تمام این دزدی‌ها نیز به دلیل فقر نیست، ادامه داد: برخی از کسانی که این المان‌ها را می‌دزدند، وضع اقتصادی‌شان بد نیست بلکه کسب و کارشان این است. اما این افراد بدانند که این دزدی یعنی دزدی از تک‌تک مردم تهران.

خداکرمی در پاسخ به این پرسش که مدتی پیش در یکی از خیابان‌های تهران، فردی در روز روشن در حال درآوردن پارکومتر از زمین بود و پلیس نیز در واکنش به تماسی که از سوی شهروندان گرفته شده بود، اعلام کرد وظیفه‌ای در این رابطه ندارد، آیا نیروی انتظامی وظیفه‌ای در قبال تأمین امنیت المان‌های شهری ندارد؟ گفت: هر روز از این جنس اتفاقات در تهران می‌افتد و به دلیل سختی کار نیروی انتظامی و شهرداری، پاسخگویی در این رابطه دشوار است. اگر تذکری نیز از سوی مدیریت شهری داده شود، ممکن است این تذکر منجر به اختلاف‌ نظرهایی شود که این اختلاف‌ نظرها در فضای مجازی، جریانیعلیه شهرداری خواهد بود بنابراین مردم نگهبانان اصلی امکانات شهری باشند.

وی تأکید کرد: تهران به قبله آمال تولیدکنندگان آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است البته این خاصیت تمام شهرهای بزرگ دنیاست و مختص ایران نیست. شاهد هستیم اگر خشکسالی در منطقه‌ای رخ دهد، نیروی کار آن منطقه به تهران می‌آیند، معتادان رانده شده از خانه به تهران می‌آیند و ... که باید در یک همفکری جمعی برای این مشکل چاره‌اندیشی شود.

مدتی است ساکنان حاشیه بزرگراه چمران، پایین‌تر از بوستان گفتگو و بالاتر از پمپ‌ بنزین کوی نصر نسبت به دزدیده‌ شدن دیواره‌های صوتی محدوده اعتراض دارند. به گفته آنها سال‌هاست که این دیواره‌ها در حال دزدیده شدن است و شهرداری نیز نسبت به گزارش شهروندان توجه لازم را نمی‌کند و باعث شده هر روز بیشتر این دیواره‌های صوتی ناپدید شوند.

نظر شما