شناسهٔ خبر: 157782 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مصرف روزانه 100 میلیون لیتر سوخت، دود کردن سرمایه و فاجعه زیست محیطی است

«امیر خجسته» نماینده همدان در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با انتقاد از بی‌توجهی وزارت صمت برای بهینه‌سازی مصرف سوخت خودروها، گفت: مصرف ۱۰۰ میلیون لیتر در روز دود کردن سرمایه‌های مردم و یک فاجعه زیست محیطی است.

به گزارش «نماینده»، امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی ، اظهار داشت: مصرف ۱۰۰ میلیون لیتر در روز دود کردن سرمایه‌های مردم و یک فاجعه زیست محیطی است.

وی افزود: با اصلاح مصرف سوخت در کل کشور می توان بیش از ۳۰ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی کرد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با انتقاد شدید از عملکرد وزارت صنعت و معدن و تجارت، گفت: وزارت صنعت و معدن و تجارت چرا هیچ اقدامی برای بهینه سازی مصرف سوخت خودروها نکرده است.

خجسته با استناد به مصاحبه مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت که گفته بود «در کشورهای همسایه، مثل ترکیه با جمعیت و خودرو برابر ایران روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود»، گفت: در حالیکه در ایران با بیش از هفت برابر بیشتر قریب به ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین به صورت روزانه مصرف می شود.

 رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی از شرکت‌های خودروسازی به عنوان کاسبان اصلی یارانه‌ها یاد کرد و گفت: خودروسازان با سوء استفاده از انحصار بازار خودرو در کشور و با بهره‌گیری از قیمت ارزان سوخت، هیچ اقدام اساسی برای اصلاح مصرف سوخت خودروهای تولید داخلی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: خودروسازان هیچ انگیزه‌ای برای بهینه سازی مصرف سوخت خودروها ندارند. چون از ارزان بودن سوخت در کشور و انحصار بازار نهایت سوء استفاده را می کنند.

خجسته افزود: مردم زیان دیده‌گان اصلی ادامه روند وضع موجود است. مدیران ناکارآمد ایران خودرو و سایپا در این سالها به جای دریافت حقوق و مزایا و پاداش‌های کلان بدون عملکرد مثبت، باید فکری برای کاهش مصرف سوخت خودروها می‌کردند و یا اینکه موظف به انجام کارهایی می‌شدند که کشور را به شرایط کنونی نکشاند. 

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس بیان کرد: ادامه روند کنونی یعنی دود شدن هزاران هزار میلیارد تومان سرمایه های مردم که می تواند بسیاری از خلاءهای بودجه‌ای و نیاز کشور را مرتفع سازد و در این راستا باید پرسید چه کسی پاسخگوی این معضل بزرگ است و وزارت صنعت و معدن و تجارت به عنوان متولی کی می‌خواهد تغییری در نگرش کاری و آینده نگری های اقتصادی و یا زیست محیطی خود بکند و زین پس چه برنامه ای دارد یا اینکه باز هم می‌خواهیم به روند سالهای گذشته پیش برویم. 

خجسته بیان کرد: آیا این عدالت است که اقشار مرفه جامعه بیشترین سهم را از یارانه‌های سوخت دریافت می‌کنند و به بهانه حمایت از دهک‌های کم درآمد فکر اساسی برای جلوگیری از این روند فاجعه بار صورت نمی گیرد؟

وی در پایان تاکید کرد: با اصلاح مصرف سوخت در کل کشور می توان بیش از ۳۰ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی کرد.

نظر شما