شناسهٔ خبر: 157781 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پاپی‌زاده: تشکیل وزارت بازرگانی تولید محصولات کشاورزی را نابود می‌کند

پاپی زاده2 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه عجز دولت از تنظیم بازار بهانه تشکیل وزارت بازرگانی با انبوهی از مغایرت‌های قانونی است، گفت: تشکیل این وزارتخانه به نابودی تولیدات کشاورزی و خودکفایی‌های چند سال اخیر منجر می‌شود.

به گزارش «نماینده»، عباس پاپی‌زاده عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، درباره معایب تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: اگر تاریخچه شکل‌گیری وزارت بازرگانی را مرور کنیم متوجه می‌شویم که هر وقت چنین وزارتخانه‌ای تشکیل شده است، نمودار واردات به شدت بالا رفته و صادرات محصولات کشاورزی هم به شدت پایین آمده است و عملا تراز تجاری در کشورمان منفی‌تر شده است و در حقیقت به صورت افزایشی ارز از کشور خارج شده و عملا ارز کمتری به دست آورده‌ایم.

وی افزود:‌ تشکیل وزارت بازرگانی نشان داده که این اقدام منجر به نابودی تولید محصولات کشاورزی در کشورمان شده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: هنگامی که وزارت بازرگانی در کشور داشتیم در زمان برداشت محصول به یک باره شاهد بودیم که مجوز واردات داده شده و عملا با ایجاد دامپینگ، قیمت محصولات کاهش پیدا کرده است.

** تشکیل وزارت بازرگانی صادرات را کاهش و واردات را افزایش می‌دهد

پاپی‌زاده گفت: اگر آمار گمرک را در سال‌هایی که وزارت بازرگانی در کشورمان وجود داشته است استخراج کنیم، متوجه خواهیم شد وضعیت واردات و صادرات بسیار عجیب شده و افزایش چشمگیر در واردات داشته‌ایم و صادرات‌مان کمتر شده است.

وی تاکید کرد:‌ تشکیل وزارت بازرگانی با نگاه افزایش واردات بوده است لذا نباید فریب نام این وزارتخانه را خورد. 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وقتی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی تصویب شد اثرات بسیار خوبی را در کشورمان گذاشت به طوری که خودکفایی ایجاد شده و دانه‌های روغنی تا 4 برابر افزایش پیدا کرد به طوریکه از 4 درصد به حدود 20 درصد رسیدیم. همچنین در تولید شکر و گندم به مرز خودکفایی رسیده‌ایم. همچنین در محصولاتی مانند صیفی‌جات و سبزیجات که گاهی اوقات وارد کننده بودیم به صادرکننده تبدیل شده و ارزی از کشورمان خارج نمی‌شود.

پاپی‌زاده با بیان اینکه وقتی این قانون اجرایی شد تولید در داخل کشورمان بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. این در حالی است که پولی که دولت به کشاورز ایرانی می‌دهد نصف کشاورز خارجی است.

وی گفت: اگر دولت بخواهد گندم از خارج وارد کند باید کیلویی حداقل 3500 تومان هزینه کند در حالی که هم اکنون گندم را به نرخ 1700 تومان از کشاورز ایرانی خریداری می‌کند که معنایش آن است که نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان کشاورز ایرانی به دولت یارانه داده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: کل یارانه‌ای که دولت به نهاده‌های دامی و کود پرداخت کرده است 400 میلیارد تومان است در حالی که در یک محصول مانند گندم کشاورزان 20 هزار میلیارد تومان پول داده‌اند و این کار عملا منجر به سود چشمگیر برای دولت شده است.

پاپی‌زاده گفت: چون دولت از کنترل و تنظیم بازار عاجز است و مدیریت لازم را در اختیار ندارد هر چند که ابزار آن موجود است و از آن استفاده نمی‌کند، چندین بار بحث تشکیل وزارت بازرگانی را به مجلس ارائه کرد که با شکست مواجه شده بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت تاکنون سه بار در سال 97 تلاش کرد تا وزارت بازرگانی را تشکیل دهد اما نتوانست مجلس را قانع کند. هر چند که تشکیل وزارت بازرگانی با طرح نمایندگان پیشنهاد شد اما این عملا این طرح همان هدف دولت را تامین کرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: برخی افراد حامی دولت در مجلس هدف قوه مجریه را در زمینه تشکیل وزارت بازرگانی محقق کردند.

** تشکیل وزارت بازرگانی خلاف قانون اساسی است

پاپی‌زاده با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی طبق آئین‌نامه داخلی مجلس باید دو سوم آراء یک سهم را داشته باشد، عنوان کرد: عملا در روز رای‌گیری درباره این وزارتخانه تصمیم خلافی انجام شد و این قانون رعایت نشد و متاسفانه رئیس مجلس در این زمینه کوتاهی کرده است ضمن اینکه تشکیل وزارت بازرگانی مخالف اصل 75 قانون اساسی است و چون بار مالی دارد و نباید طرح نمایندگان برای دولت بار مالی داشته باشد.

وی گفت: تشکیل وزارتخانه جدید خلاف قانون برنامه ششم توسعه است زیرا در این قانون تاکید کرده‌ایم که باید در دولت کوچک سازی صورت گیرد.اما با این وجود دولت در نامه‌ای به شورای نگهبان اعلام کرده است که بار مالی تشکیل این وزارتخانه را می‌پذیرد و معنایش آن است که این طرح همان هدف دولت است نه طرح نمایندگان. 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: حداقل زمانی که برای عملیاتی شدن یک وزارتخانه لازم است دو سال است. تازه این کار به صورت نیم بند است که سوابق گذشته در مورد تشکیل وزارتخانه جدید این موضوع را نشان می‌دهد. این در حالی است که تا پایان دولت دوازدهم کمتر از 2 سال فرصت داریم.

پاپی‌زاده گفت: اگر ما از رئیس‌جمهور سؤال کنیم که تنظیم بازار و اقدامات وزارت بازرگانی چه شد قطعا پاسخ می‌دهد تا این وزارتخانه شکل بگیرد و سرو سامان پیدا کند زمان زیادی می‌برد لذا عملا بهانه جدیدی شکل گرفته است تا عدم تنظیم بازار را توجیه کنند.

نظر شما