شناسهٔ خبر: 157762 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

روند کاهش قیمت مسکن تدوام دارد/سفته‌بازی کاهش یافته است

علیم یارمحمدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران با بیان اینکه روند کاهش قیمت مسکن تداوم دارد، گفت: مهم‌ترین راهکار دولت برای کنترل قیمت مسکن، تولید مسکن انبوه با متراژ پایین و مناسب زوج‌های جوان است.

علیم یارمحمدی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت بازار مسکن، گفت: بازار مسکن در شرایط کنونی پس از مدت‌ها التهاب و افزایش دچار ثبات و آرامش شده است.

وی درباره دلایل روند کاهش قیمت مسکن، افزود: علت اصلی ثبات در بازار، اشباع شدن قیمت‌ها از تورم فزایند 2 سال گذشته و همچنین عدم تمایل خریداران برای خرید مسکن است که به دلیل همین کاهش تقاضا، قیمت‌ها کمی تعدیل شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تأثیر مثبت برنامه‌ریزی دولت برای تولید انبوه مسکن بر بازار، اظهار داشت: وزارت مسکن راه و شهرسازی نیز در چند ماه اخیر برنامه‌ریزی‌های را برای تولید انبوه صورت داده که این مسئله از نظر روانی در مدیریت بازار مسکن اثرگذار بوده است.

یارمحمدی با تأکید بر اینکه برای تداوم شرایط موجود و ادامه روند کاهشی قیمت مسکن، دولت باید برای مدیریت بازار مسکن اقدامات سیاستی و بازدارنده داشته باشد، اضافه کرد: در شرایط کنونی شاهد روند کاهشی قیمت مسکن هستیم و این روند تداوم دارد؛ البته این شرایط زمانی می‌تواند پایدار باشد که دولت برنامه تولید انبوه و در کنار آن برنامه‌های حمایتی و سیاستی را به‌صورت مداوم داشته باشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه مهم‌ترین راهکار دولت برای کنترل قیمت مسکن، تولید مسکن انبوه با متراژ پایین و مناسب زوج‌های جوان است، تصریح کرد: با این اقدام عرضه افزایش یافته و و تقاضا وضعیت معقولی به خود می‌گیرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس افزود: البته امروزه  دلالان و سوداگران بخش مسکن برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها و جلوگیری از کاهش قیمت، اقدام به معاملات صوری می‌کنند. از این رو در شرایط کنونی بخش قابل توجهی از معاملات توسط این افراد صورت می‌گیرد، هر چند همین میزان معاملات سفته‌بازانه و مخرب نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

یارمحمدی گفت: با این حال امیدواریم برنامه مالیاتی دولت برای کنترل سفته بازی در اقتصاد کشور به‌زودی پیاده‌سازی شود و بازار مسکن از این محل به آرامش برسد.

نظر شما