شناسهٔ خبر: 157752 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

خام فروشی بیکاری را تشدید می‌کند/اشتغال‌زایی با شعار محقق نمی‌شود

قره خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: کسانی که به دنبال خام‌فروشی برای کسب سود هستند، دغدغه اشتغال‌زایی و به‌ طور کلی منافع ملی را ندارند.

به گزارس «نماینده» اسدالله قره‌خانی، با اشاره به تصمیم دولت برای افزایش تعرفه صادرات مواد خام معدنی، گفت: خام‌فروشی بیش از حد در کشوری که نیروی متخصص زیادی دارد و از سوی دیگر با نیروی بیکار بسیار زیادی هم مواجه است و به هیچ وجه پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه کشور در حال حاضر باید به سمت و سویی حرکت کند که بتواند مواد خام خود را تبدیل به محصول نهایی کند، افزود: در این راستا ما نیازمند ورود برخی تکنولوژی‌ها به کشور هستیم و هر چند در این سال‌ها برخی زیرساخت‌ها ایجاد شده است، اما همچنان نیاز است که سرمایه‌گذاری‌های جدیدی صورت گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: با توجه به اینکه کشور با تحریم‌های سخت بین‌المللی مواجه است، ضرورت دارد که همه تلاش خود را انجام دهیم تا چرخه تولید در کشور کامل شود چرا که این روند منجر به بالا رفتن ارزش افزوده می‌شود.

قره‌خانی با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای به‌دنبال ساده‌ترین مسیر برای کسب سود هستند و از این‌رو می‌خواهند خام‌فروشی را با سرعت انجام دهند، گفت: این افراد دغدغه بالا رفتن ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و به‌ طور کلی منافع ملی را ندارند.

وی افزود: زمانی که تعرفه صادرات مواد خام معدنی بالا می‌رود، دیگر صادرات این مواد ارزشمند برای این افراد مقرون به صرفه نیست و این روند به رونق تولید کشور کمک شایانی خواهد کرد.

اشتغال‌زایی در حرف و شعار محقق نمی‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اشتغال‌زایی باید دغدغه اصلی مسئولان باشد و در حرف و شعار محقق نمی‌شود، اظهار داشت: به‌طور مثال اگر خام‌فروشی تا حد قابل ملاحظه‌ای متوقف شود، مجبور می‌شویم که برای تبدیل آن به محصول نهایی تلاش دوچندانی کنیم و مطمئناً با چنین رویکردی اشتغال‌زایی هم رخ خواهد داد.

قره‌خانی متذکر شد: طی سال‌های گذشته برخی سرمایه‌گذاران، ماشین‌های مخصوص کار روی مواد خام معدنی را وارد کشور کرده‌اند اما نکته حائز اهمیت آن است که نباید با صادرات بیش از حد این مواد، راه کار کردن را روی سرمایه‌گذاران بست.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید تقویت شود و این اتفاق با اعطای وام ۱۸ و ۲۰ درصد شدنی نیست، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌ها زمانی ایجاد می‌شود که تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

نظر شما