شناسهٔ خبر: 157737 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عزمی در دولت برای ساماندهی یارانه‌ها وجود ندارد/ مجلس بُعد نظارتی خود را اعمال می‌کند

اسدالله عباسی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: متأسفانه عزمی از سوی وزرای اقتصادی دولت برای ساماندهی یارانه‌های پیدا و پنهان به خصوص برای اقشار پردرآمد جامعه وجود ندارد.

به گزارش «نماینده»، اسدالله عباسی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه سه ساعته‌ای که روز گذشته در مجلس به صورت غیرعلنی در خصوص یارانه‌ها داشتیم عنوان شد که یارانه‌ها به 3 یا 4 گروه تقسیم می‌شود که یکی از آنها بر اساس بودجه سنواتی است که 100 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: یک بخش دیگری از یارانه‌ها مربوط به یارانه‌هایی است که به صورت نقدی پرداخت می‌شود و دسته دیگر بخشی از یارانه‌هایی است که تحکمی است یعنی حکم دارند اما منابعی برای آنها پیش‌بینی نشده است که حدود 140 هزار میلیارد تومان است که باید منابع برای آن پیش‌بینی شود.

عباسی ادامه داد: بخشی از یارانه‌های تسهیلات است که مبلغ آن به 73 هزار میلیارد تومان می‌رسد که از طریق بانک‌ها اعمال می‌شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: بخش مهمی از یارانه‌ها، یارانه‌های پنهان است که بین 1300 هزار میلیارد تا 1380 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و این بدان معناست که بر اساس فوب خلیج‌فارس ما حامل‌های انرژی مانند نفت، گازوئیل، بنزین و نفت و گاز و غیره را ارزان در اختیار مردم قرار می‌دهیم و در اینجا عادلانه توزیع نمی‌شود.

وی افزود: حدود 23 برابر مصرف انرژی ثروتمندان نسبت به دهک پایین است یعنی دهک بالای جامعه 23 برابر بیشتر مصرف می‌کنند یا اینکه در خصوص یارانه دارو 19.5 برابر ثروتمندان از آنهایی که قشر پایین جامعه هستند بیشتر مصرف دارند که باید چارچوب برای آنها تعیین و ساماندهی شود و دولت باید همکاری کند.

عباسی افزود: ما موارد فوق را در جلسه غیرعلنی دیروز مطرح کردیم و کارگروهی که در مجلس به ریاست آقای مصری تشکیل و پیگیر شد؛ سازمان برنامه و بودجه هم مباحث خود را مطرح کرد و نمایندگان نیز نظرات خود را ارائه کردند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: انتظار داریم دولت در خصوص یارانه‌ها، پرداخت و بازتوزیع آن بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها اقدام کند. 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا دولت عزمی برای حذف یا کاهش یارانه اقشار پردرآمد جامعه داشته و در این خصوص در جلسه مزبور اعلام آمادگی کرده است یا خیر، گفت: متأسفانه وزرای اقتصادی دولت در جلسه علی‌رغم اینکه دعوت شده بودند حضور نیافتند و معاونان آنها آمده بودند اما اراده‌ای در اینها ما ندیدیم که بخواهند در خصوص تعیین وضعیت یارانه‌های پیدا و پنهان بخواهند بر اساس قانون عمل کنند.

عباسی ادامه داد: تلاش ما بر این است که مجلس بُعد نظارتی خود را اعمال کند و از دولت می‌خواهیم بر اساس چارچوب قانون عمل کند و به این شیوه‌ای که اکنون یارانه را پرداخت می‌کنند و با توجه به تورم موجود برای مردم هیچ ارزش افزوده یا واقعی ندارد و به نظرم من دولت باید در این خصوص با نظر مجلس تجدیدنظر کند.

نظر شما