شناسهٔ خبر: 157730 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برخورد قضایی با مسئولان خصوصی‌سازی‌های غلط مورد انتظار است

حسن نژاد2 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در بحث کنتورسازی قزوین تخلفی در بورس اتفاق افتاد، گفت: اتاق اصناف آمده با کنتورسازی قزوین به تعداد یک میلیون کنتور قرارداد بست و بعد از مدتی سهام آن ریزش کرد و باعث بدبختی سهامداران و کارگران آن شدند.

به گزارش «نماینده»،  محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با مشکلات و معایب خصوصی‌سازی در ایران اظهارداشت: زمانی که ما می‌خواهیم قانون تصویب کنیم، بالادستی‌ها یک چیزهایی درون ذهنشان است که وقتی آن قانون به مجلس می‌رسد یک اِن‌قُلت‌هایی پیش می‌آورند و آخر سر می‌بینیم که روح قانون کلاً عوض شد.

* هدف از خصوصی‌سازی، کوچک‌سازی دولت بود

وی افزود: ما چرا دنبال خصوصی‌سازی هستیم؟ میخواستیم دولت کوچک شود؛ شما پروسه واگذاری یک کارخانه را فرض کنید، گفتیم به دلیل اینکه دولت بنگاه‌دار خوبی نبود کارخانه را به دست کسی بدهیم تا آن را به خوبی اداره کند که درآمد، تولید ناخالص ملی و اشتغال روند صعودی طی کند اما با گذشت زمان به دنبال این بودیم که چه کسی گران‌تر می‌خرد.

نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری بود بحث اهلیت بود، به جای آن که یک کارخانه را به کسی بدهیم که بهتر از دولت اداره کند، به کسی واگذار کردیم که بدتر از دولت اداره کرد، یعنی اگر دست دولت بود بهتر از این بود که به دست بخش خصوصی می‌افتاد.

*کسانی که کارخانه‌ها را خریدند برایشان مهم نبود کارگران به خیابان‌ها بریزند

حسن‌نژاد با بیان اینکه بحث و هدف اصلی ما با خصوصی‌سازی افزایش تولید کارخانه بود که بعد از مدتی فراموش شد، کسانی وارد بازی شدند که به دنبال افزایش درآمد، تولید ناخالص ملی و اشتغال نبودند، اضافه کرد: این آدم‌ها ضمن پیشنهاد قیمت بالاتر، از لابی و رانت هم استفاده کردند و کارخانه‌ها را خریدند که نه تنها تولید روند صعودی پیدا نکرد بلکه همان کارخانه نصفه و نیمه را به تعطیلی کشاندند و چوب حراج به زمین‌های آن زدند و فقط یک کارخانه بلااستفاده و کلی کارگر باقی گذاشتند و برایشان مهم نبود که کارگران به خیابان‌ها بریزند و می‌گفتند «به ما چه»!

وی افزود: حالا شما آن اشخاص را دستگیر و اعدام کنید، با اعدام آنها آیا دوباره کارخانه راه‌اندازی می‌شود؟ آیا اعدام آنها هزینه‌ها و فرصت‌های از دست رفته را جبران می‌کند؟ این‌ها مواردی بود که متأسفانه در خصوصی‌سازی ما اتفاق افتاد و یک عده با سوء مدیریت و نیت خراب وارد خصوصی‌سازی شدند و حتی شاهد ورود این آدم‌ها در بحث ورزش بودیم.

* در و پنجره کارخانه کشت و صنعت مغان را هم از جا کندند

نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: بنده رئیس هیأت بازرسی کشت و صنعت مغان هستم، اگر این کارخانه صاحب درست و حسابی داشت امروز 20 هزار میلیارد تومان قیمت داشت اما این شرکت را تبدیل به چرنوبیل کرده و درب و پنجره کارخانه‌ را هم از جا کنده‌اند.

حسن‌نژاد اضافه کرد: روی سقف گاوداری‌های این کارخانه علف روییده و 40-50 سال است که به زمین این کارخانه حتی کود هم داده نشده و سنوات 6-5 هزار کارگر انباشت شد. آنقدر بلا سر کارخانه‌ای که 50-40 هزار میلیارد می‌ارزید آوردند که به حالتی رسید که مفت آن هم گران است و باید 2-3 هزار میلیارد تومان خرج این کارخانه شود تا تازه از نقطه صفر شروع به درآمدزایی کند.

وی با بیان اینکه اگر یک جایی هم درست خصوصی‌سازی شده باشد همین است که این کارخانه کشت و صنعت مغان را به شخصی که شوره‌زارهای شبستر را آباد کرده تحویل داده شده که طی 2 سال همین کارخانه را  به 50 هزار میلیارد تومان می‌رساند اظهارداشت: حالا که این شخص این کارخانه را به آبادانی رسانده مثلاً من باید بگویم الان که به این وضع رسیده حالا کارخانه را به من برگردان که دوباره بدبختی دامن این کارخانه را بگیرد؟! حالا که یک کارخانه‌ای هم به اهلش رسیده ما باید با دست خودمان آن را آتش بزنیم و به دست نااهلان بدهیم؟

نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر فقط به اهلیت و برنامه خریدار توجه می‌کردیم نه به قیمت پیشنهادی، خیلی چیزها حل می‌شد.

حسن‌نژاد تصریح کرد: متأسفانه در این وسط یک بحثی به نام سیاسی‌کاری به وجود آمد. زمانی که یک کارخانه به دست دولت باشد به سفارش این و آن نیرو جذب می‌کند اما وقتی این کارخانه به دست یک شخصی بیفتد دیگر کسی نمی‌تواند سفارش جذب نیرو بگیرد بعد هم که کارخانه ورشکست شد مردم به خیابان‌ها می‌ریزند می‌گویند این هم آخر و عاقبت خصوصی‌سازی، پس این بحث را جمع کنید و به نام دولت برگردانید.

وی با اشاره به حواشی ماسله هپکو بیان کرد: من می‌گویم اگر کار من درست است حتی در دادگاه هم می‌روم و جواب می‌دهم و از هیچکس هم ترسی ندارم اما اگر کار من غلط بوده که با آمدن 2 کارگر در خیابان حرفم را پس می‌گیرم پس اشتباه کردم خصوصی‌سازی کردم.

نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: آقای دادستان! اگر به بحث هپکو ورود کردید و اگر می‌بینید خلافی اتفاق افتاده، بیشتر از اینکه با خریدار برخورد کنید باید با کسی که پای خصوصی‌سازی را امضاء کرده برخورد کنید.

* معضلات کنتورسازی قزوین تخلف سازمان بورس بود

حسن‌نژاد در مورد اتفاقات شرکت کنتورسازی قزوین نیز اضافه کرد: در مورد کنتورسازی قزوین که می‌گویند 25 ماه است که حقوق نگرفته‌اند، در یک برنامه تلویزیونی هم عرض کردم کنتورسازی قزوین ارتباطی به خصوصی‌سازی نداشت. در بحث کنتورسازی قزوین تخلفی در بورس اتفاق افتاد.

* مسببان وضعیت کنونی شرکت کنتورسازی قزوین

وی گفت: در قضیه صندوق مکانیزه فروش که تصویب نشده بود پای اتاق اصناف هم‌گیر است. یک اسنادی رو شد که انگار در مجلس و دولت تصویب شده همه باید صندوق مکانیزه فروش نصب کنند و اتاق اصناف آمده با کنتورسازی قزوین به تعداد یک میلیون کنتور قرارداد بسته است.

نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به همین دلیل قیمت کنتور مثلاً از 500 تومان رسید به 7 هزار تومان، بعد از مدتی ریزش کرد در نتیجه سهامداران شکایت کردند و مدیرعامل به دلیل افشای اطلاعات نادرست بازداشت شد از این رو شرکت بی‌صاحب شد و جای مدیرعامل هم هیچ کسی را نگذاشتند که موجب بدبخت شدن کارگران و سهامداران شد.

حسن‌نژاد با بیان اینکه تخلف شرکت کنتورسازی، تخلفی پیچیده‌تر از خصوصی‌سازی است، افزود: اتاق اصناف، سازمان بورس و ... باید جواب دهند و بگویند ما چه کاری کردیم که این کارخانه به این روز افتادند.

* به جهت اقدامات قوه قضائیه دست آقای رئیسی را می‌بوسم

وی با اشاره به تجلیل از اقدامات اخیر قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی، گفت: من دست آقای رئیسی را می‌بوسم، مملکت به جایی رسیده بود که مثلاً منِ نماینده می‌گفتم که خودرو ندارم به من می‌گفتند که عجب آدم خنگی هستی که یک ماشین نداری، یعنی عدم سوء استفاده از پست و مقام مصداق بی‌عرضگی شده بود.

نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود قاضی و در نتیجه اطاله دادرسی اظهارداشت: به نظر من باید قاضی‌ها را 2 یا 3 برابر کنیم، می‌توانیم خیلی از زندانی‌های 100 هزار یا 200 هزار تومانی را آزاد کنیم و دادگاه‌های زیادی را برای مفاسد تشکیل دهیم.

حسن‌نژاد با اشاره به پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال 96 قوه قضائیه و عدم تخصیص بودجه جهت به کارگیری این افراد گفت: ما همه چیز را در اختیار سران قوا گذاشتیم، رئیس قوه قضائیه هم منصوب رهبری هستند، همانگونه که از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های گوناگون 1000 میلیارد تومان برداشت می‌کنند، برای جذب این تعداد پذیرفته شده هم از صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش با داد و فریاد از دولت بودجه گرفته است، تصریح کرد: رئیس قوه قضاییه برای جذب 50 قاضی به جلسه سران قوا برود و درخواست بودجه بدهد. اگر به 6 هزار حقوقدان سالی 100 میلیون تومان بدهیم جمعاً می‌شود 600 میلیارد تومان، آقای دولت! شما سالی 300 هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد پرداخت می‌کنید، فقط یک روز از این مبلغ کم کنید به جذب قاضی اختصاص بدهید، طوری می‌شود؟

نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ما در خیلی چیزها باید روابط و تعارفات را کنار بگذاریم، اگر رئیس جمهور اجازه جذب قضات را نمی‌دهد به ملت اعلام کنید، بعداً می‌بینید که رئیس جمهور راضی می‌شود.

نظر شما