شناسهٔ خبر: 157711 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دولت برای گسترش ارتباط با همسایگان فعال‌تر باشد

چمران عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با تاکید برلزوم ارتباط با کشورهای همسایه گفت: دولت در زمینه روابط با همسایگان کند عمل می‌کند، در صورتی که باید فعال‌تر باشد.

به گزارش «نماینده»، مهدی چمران عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در رابطه با لزوم ارتباط دولت با کشورهای منطقه و همسایگان اظهار داشت: متاسفانه دولت در زمان برجام روابط با همسایگان را خیلی جدی نمی گرفت، همان‌طور که روابطمان را با شرق را زیاد جدی نمی گرفت. در صورتی که ما هم تعداد همسایگان زیادی داریم و هم می‌توانیم میزان مراودات و تجارت خود را به صورت فراوان با همسایگان افزایش دهیم. 

وی عنوان کرد: به عقیده من به دلیل برخی از موارد مانند تشدید تحریم‌ها و ریاست جمهوری ترامپ روابط ما با همسایگان مانند عراق، قفقاز یا تاجیکستان رو به گسترش است. به هر حال یکی از امکانات در دسترس ما که تحریم‌ها روی آن تاثیری ندارد همسایگان ما هستند و ما خیلی خوب می‌توانیم با اینها تجارت بسیار بالایی داشته باشیم و فرضا نیازی نیز به تجارت با اروپا یا خرید و فروش با آنها به جز در موارد خاص نداشته باشیم.

این فعال سیاسی با تاکید بر این مطلب که ما می توانیم تولیدات خود را در کشورهای همسایه به فروش برسانیم گفت: از این طریق می‌توانیم صادرات خوبی داشته باشیم و نیازمندی‌های خود را تامین کنیم، همانطور که درحال حاضر می‌توانیم با پول‌های محلی خود ارتباط داشته باشیم و نیازی به دلار نیست. بنابراین هنوز خیلی بیش از اینها ظرفیت داریم تا بتوانیم از همسایگانمان استفاده کنیم که هنوز انجام نشده اما شرایط نسبت به حدود ۴ یا ۵ سال گذشته بهتر شده است. 

چمران در رابطه با لزوم تغییر رویکرد وزارت خارجه جهت ارتباط با همسایگان تصریح کرد: به عقیده من در وزارت خارجه در این زمینه کندکاری می‌شود و بایستی بیشتر از این فعال باشند. علی الخصوص ما در زمینه محصولات صادرات می‌توانیم خیلی بیشتر از این بازاریابی کنیم و این اقدام بازاریاب‌های قوی می خواهد. خود تجار علاوه بر بازاریابی باید تامین اطمینان را نیز در روابط لحاظ کنند، زیرا بعضی مواقع کارهایی صورت می گیرد که اطمینان آنها را سلب می‌کند و منجر می‌شود آنها خریدهای خود را از جای دیگر انجام بدهند.

وی افزود: فرض کنید برای مثال در قطر که برای آن شرایط تحریم را به وجود آوردند و با توجه به اینکه از طریق دریا فاصله نزدیکی با آن داریم می‌توانیم حتی سبزی تازه صادر کنیم، لیکن پس از تحریم توسط عربستان بیشتر بازار قطر در اختیار ترکیه قرار دارد. ما باید از این شرایط به خوبی، با سرعت و با برنامه ریزی خوب استفاده کنیم. در صورت استفاده از این شرایط سود فراوانی به دست می‌آوریم که اصلا با تجارت با اروپا قابل قیاس نیست.

نظر شما