شناسهٔ خبر: 157680 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

وزیر و مسئولان وزارت ارتباطات استارتاپ‌ها را به نقابی برای خودنمایی تبدیل کرده‌اند

علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزیر و مسئولان وزارت ارتباطات از دستاوردهای استارتاپ‌ها به منظور خودنمایی استفاده می‌کند و فضای کسب و کار را تبدیل به فضای رقابتی سیاسی کرده‌اند.

به گزارش «نماینده»، معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از عملکرد منفی در ایجاد امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه مشاغل استارتاپی، گفت: متاسفانه مسئولان کشور استارتاپ‌ها را به نقابی برای چهره خود با هدف پنهان شدن پشت مشکلات و مسائل کشور تبدیل کرده‌اند و حتی این مشاغل نوپا را ابزاری برای نمایان کردن خودشان و خودنمایی در یک سری مسائل کرده‌اند.

پیچ و خم‌های بروکراسی اداری پاسخگوی جوانان استارتاپی نیست

به گفته نماینده مردم شبستر در مجلس جوانان استارتاپی اکثرا در دنیای اینترنت چشم به جهان گشوده و به آن‌ها نسل اینترنتی می‌گویند که این نسل می‌خواهند سریع به قله رسند اما پیچ و خم‌های بروکراسی اداری و سیستم اداری داخل کشور پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست.

افزایش تنش اجتماعی؛ نتیجه شعارها و وعده و وعیدهای مسئولان در رابطه با استارتاپ‌ها

وی تاکید کرد: شعارها و وعده و وعیدهای مسئولان پاسخگوی نیازهای جوانان استارتاپی نیست که این مسئله افزایش تنش‌های اجتماعی، زیر سوال بردن قوای  سه‌گانه کشور و تمام شدن صبر این جوانان خواهد شد.

آقاپور با بیان اینکه فعالان و کارآفرینان استارتاپی از عدم توانایی وزیر و مسئولان وزارتخانه ارتباطات در حل مشکلات گسترده استارتاپ‌ها و عملکرد مسئولان مربوطه در ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گله‌مند هستند، ادامه داد: موج مهاجرت‌های نخبگان استارتاپی شدت یافته و سرمایه‌گذاران داخلی این بخش نیز کمتر احساس امنیت می‌کنند و ترجیح می‌دهند در حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند یا سرمایه‌ها از کشور خارج می‌شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعتقاد به اینکه مسئولان از دستاوردهای استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌منظور نمایش و خودنمایی استفاده می‌کند، تصریح کرد: این بخش از دولت فضای کسب و کار را تبدیل به فضای رقابتی سیاسی کرده‌اند اما در این میان متضرر اصلی بخش خصوصی استارتاپی است که علاقه و تمایلی برای فعالیت سیاسی ندارد و دغدغه‌ توسعه اقتصادی دارند.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: صنعت کشور در حوزه مدیریت و تجهیزات هنوز سنتی اداره می‌شود اما استارتاپ‌ها از تکنولوژی روز استفاده می‌کنند لذا حلقه مفقوده‌ای در رابطه با اتصال استارتاپ‌ها به صنعت کشور وجود دارد که باید یک آشتی میان آن‌ها اتفاق افتاد.

به گفته وی راه‌حل آشتی صنعت و تکنولوژی استارتاپی در شرایط کنونی در دستان اتاق‌های بازرگانی است، به بیان دیگر اتاق‌های بازرگانی می‌تواند این آشتی را رقم زند.

آقاپور توضیح داد: راه‌حل دیگر آن است که بخش صنعت درخواست‌های خود را به صورت واقعی بیان کند و استارتاپ‌ها به دنبال حل مشکلات آن‌ها باشند و پس از جلب اعتماد دو طرفه به‌دنبال ایده‌های جدید برای بخش صنعت باشد.

استارتاپ‌ها زیر 3 سال ورشکسته می‌شوند

وی با بیان اینکه تاکنون تعامل صنعت و استارتاپ‎ها در کشور اتفاق نیفتاده است چراکه استارتاپ‌ها سرمایه کافی ندارند و بخش صنعت به آن‌ها اعتماد نمی‌کند، افزود: اکثر استارتاپ‌ها زیر 3 سال ورشکسته می‌شوند و صنایع جدید و قدیمی عموما یا در تهدید به سر می‌برند یا بحران.

دولت در مسیر حل مشکلات استارتاپ‌ها قدم بردارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دولت باید در مسیر حل مشکلات و مسائل استارتاپ‌ها قدم بردارد در غیر این صورت هزینه‌های صرف شده برای آن‌ها بیش از این هدر خواهد رفت و اعتماد اجتماعی و بخش صنعت را جذب نخواهند کرد، این درحالی است که استارتاپ ها و صنایع گرفتار انواع مشکلات همچون سرمایه در گردش، پیگیری مطالبات، فروش و... هستند.

نظر شما