شناسهٔ خبر: 157670 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بازخوانی دستاوردهای 40 ساله قانون اساسی و بازیابی ظرفیت‌های معطل مانده

ره پیک// یک عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: در چهلمین سال تصویب قانون اساسی، پیش بینی شد که برای بررسی دستاوردهای چهل ساله قانون اساسی و چشم اندازی که برای آینده وجود دارد و ظرفیت‌های موجود در قانون اساسی اقداماتی انجام شود.

به گزارش «نماینده»، سیامک ره پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان در نشست خبری با موضوع 40 سال قانون اساسی جمهوری اسلامی، ظرفیت‌ها، دستاوردهاد چشم اندازها طی سخنانی اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشتراکی با قوانین اساسی سایر کشورها دارد، ضمن آن اختصاصیاتی هم دارد.

وی افزود: معمولا در قانون اساسی موضوعات مهم برای کشورها ذکر می‌شود که نقش اساسی در تکالیف اساسی نظام‌های سیاسی دارد مانند تبیین آرمان‌ها و ارزش‌های بنیادین و حقوق ملت و شناسایی اقسامی از حقوق ملت، شکل حکومت و قوای حاکم نحوه تصمیم گیری های کلان در کشور، نحوه جل اختلاف در مسائل اساسی کشور و موضوعات گوناگون دیگر، وجود قانون اساسی در کشور یک ستون فقرات برای مدیریت کشور.

ره پیک در ادامه عنوان کرد: در جمهوری اسلامی هر قانونی که می‌خواهد تصویب شود محور اصلی آن قانون اساسی است؛ در سایر تصمیمات هم همین‌گونه است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه بیان کرد: ما در چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از ویژگی هایی که داشتیم این بود که قانون اساسی را به سرعت تصویب رساندیم. البته یک بار در سال 68 هم بازنگری شده و اکنون نیز در اصل قانون اساسی امکان بازنگری در آن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده شورای نگهبان وظایف مختلفی دارد که یکی از آنها پشتیبانی علمی و کارشناسی از شورای نگهبان است.

ره پیک یادآور شد: کلیه مصوبات مجلس اتدا در این مرکز بررسی شده و بعد به صحن شورا می‌رود، علاوه بر این پشتیبانی، توجه به توسعه قانون اساسی و مطالعات قانون و حقوق جمهوری اسلامی مد نظر است.

وی تصریح کرد: در چهلمین سال تصویب قانون اساسی، پیش بینی شد که برای بررسی دستاوردهای چهل ساله قانون اساسی و چشم اندازی که برای آینده وجود دارد و ظرفیت‌های موجود در قانون اساسی اقداماتی انجام شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: ما شاید در سطح آموزش عمومی در این زمینه هنوز کار داریم. اگر نتایج خوبی بر این همایش مترتب شود بنیانی برای سال‌های بعد خواهد شد. امیدواریم این همایش به عنوان یک نهاد تشکیل شود.

ره پیک بر همین اساس اضافه کرد: در پژوهشکده شورای نگهبان تلاش و آمادگی های زیادی ایجاد کردند و شورای سیاستگذاری با مشارکت قوای سه گانه تشکیل و چکیده مقالات بر اساس فراخوان ارسال شده است. امیدواریم با کمک رسانه بتوانیم مهم ترین سند تاریخی انقلاب را اجرا کنیم.


ادامه دارد..

نظر شما