شناسهٔ خبر: 157658 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بعضی که فرایند مالی‌شان روشن نیست، در پی مانع‌تراشی برای شفافیت هستند

گودرزی عضو هیات‌رئیسه فراکسیون نمایندگان مجلس گفت: یک عده هرچه فضا مخدوش‌تر و غیرشفاف‌تر باشد به نفع‌شان است؛ چراکه فرایند مالی آنها روشن نیست.

به گزارش «نماینده»، عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، با تقدیر از اقدامات قوه قضائیه در مبارزه با فساد گفت: همیشه این روال وجود داشته افرادی که می‌خواهند با فسادستیزی مقابله و تیغ عدالت را کُند و مبارزه با فساد را مختل کنند، فضا را دوقطبی می‌کنند.

وی ادامه داد: دوقطبی‌سازی یک روش کهنه‌ای برای فرار از پاسخ‌گویی است. مقابله با فساد یک مسئله سیاسی نیست که چپ و راست و اصولگرا و اصلاح‌طلب بشناسد و دو قطبی در این باره وجود ندارد. اگر دو قطب هم وجود داشته باشد یا فاسد است و یا سالم.

عضو هیات‌رئیسه فراکسیون نمایندگان مجلس اظهار داشت: افرادی که با فسادستیزی مقابله می‌کنند برای اینکه فضا را مغشوش و مخدوش کنند و فضا را تحت تاثیر اظهارنظرهایشان قرار دهند تا امر مبارزه با فساد را از ریل خود خارج کنند، مسائل این چنینی را مطرح می‌کنند و به امر مبارزه با فساد انگ سیاسی و جنایی‌کاری می‌زنند و هدفشان از این اقدام فرار از پاسخ‌گویی است.

گودرزی خاطرنشان کرد: هنر دستگاه قضایی این است که بدون توجه به این اظهارنظرها آنچه را که وظیفه انقلابی خودش است، قاطعانه انجام دهد و البته دستگاه قضایی هم در عملکرد خود نشان داده که چپ و راست و اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسد.

وی با اشاره به ایجاد سامانه ثبت اموال و دارایی‌ها مسئولان گفت: راه‌اندازی این سامانه توسط قوه قضائیه یکی از افتخارات دستگاه قضایی در دوره اخیر است و این اقدام یکی از برگ‌های زرین اقدامات مثبت دستگاه قضایی در رزومه و عملکرد آنهاست.

عضو هیات رئیسه فراکسیون نمایندگان مجلس اظهار داشت: اینکه مسئولان لیست اموالشان را اعلام کنند به پیشگیری از فساد کمک می‌کند، چراکه وقتی لیست اموال مسئولان مشخص باشد و شاهد شفافیت در این زمینه باشیم، ملازم پاسخ‌گویی است و اگر این اموال رشد ناگهانی داشت باید بداند در مرجعی باید پاسخ‌گو باشد و این باعث می‌شود مسئول دست و پایش را بیشتر جمع کند.

گودرزی خاطرنشان کرد: اصل بر برائت و سلامت همه مسئولان است، اما این بدان معنا نیست که دستگاه‌های نظارتی کار خودشان را انجام ندهند. این مرّ قانون اساسی است که اموال همه مسئولان باید مورد رسیدگی قرار گیرد که اموالشان را از کجا آورده‌اند.

وی افزود: نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که کسانی که نانشان در بی‌عدالتی است، با عدالت دشمنند. یک عده‌ای هستند هرچه فضا مخدوش‌تر و غیرشفاف‌تر باشد به نفع‌شان است؛ چراکه فرایند مالی آنها، فرایند روشنی نیست.

عضو هیات رئیسه فراکسیون نمایندگان مجلس اظهار داشت: من معتقدم ما نه تنها باید اموالمان را به دستگاه قضایی اعلام کنیم، برعکس آنهایی که می‌گویند این اطلاعات جزو اسرار و اطلاعات شخصی ماست و ممکن است لو رود، من معتقدم ما خودمان باید این اطلاع‌رسانی را انجام دهیم و این اطلاعات را به مردم منتقل کنیم. این حق مردم است که در جریان قرار گیرند که کسی که قرار است در چارچوب نظام جمهوری اسلامی وکیل آنها در تعیین سرنوشت‌شان شود، در چه سطحی از توان مالی قرار دارد.

گودرزی خاطرنشان کرد: عده‌ای نه تنها حاضر نیستند اموال‌شان را به مردم اعلام کنند، حتی حاضر نیستند این اطلاعات را به دستگاه قضایی بدهند و به بهانه‌های مختلف از این کار سر باز می‌زنند؛ مثل اینکه این اطلاعات لو می‌رود و ...

وی افزود: شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست که مسئولش نگران لو رفتن اموالش باشد و به نظر من چنین افرادی در تراز انقلاب و جمهوری اسلامی نیستند و شایستگی گرفتن مسئولیت را در نظام جمهوری اسلامی ندارند.

عضو هیات رئیسه فراکسیون نمایندگان مجلس اظهار داشت: مسئول جمهوری اسلامی باید سطح زندگی‌اش در حد متوسط رو به پایین جامعه باشد و حال اگر مسئولی ارثی به وی رسیده و یا اموالی از گذشته داشته باشد،‌ چه اشکالی دارد که علنی اعلام کند و البته قانون تصریح کرده که فقط به دستگاه قضا اعلام شود و نه علنی.

گودرزی خاطرنشان کرد: کدام عقل سلیمی قبول می‌کند که یک مسئول در دوران مسئولیتش با این همه مشغله و با یک حقوق مشخص بتواند اموالش را از سطح زمین به عرش برساند. کسی که نه ارث خاصی به وی رسیده باشد و نه دارایی از گذشته داشته، اگر اموالش رشد غیرمتعارفی داشته باشد طبیعتا نظام جمهوری اسلامی باید سازوکاری را پیش بینی کند که بتواند این فرد را مؤاخذه کند.

وی افزود: به عنوان مثال در خصوصی‌سازی شرکت‌ها که به تعبیر بهتر خصوصی‌خواری بود و در این رویه‌های مبادلات اقتصادی چند سال اخیر چه اتفاقاتی افتاد و حال که دستگاه قضایی روی بعضی از این موارد دست گذاشته، چه وضعیت بغرنجی به اثبات می‌رسد و نشان داده می‌شود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون نمایندگان مجلس اظهار داشت: البته ناگفته نماند این برخوردهایی که دستگاه قضایی دارد باعث تقویت امیدواری مردم به نظام می‌شود، برعکس آنهایی که از فساد فریاد می‌زدند، امروز قوه قضائیه از فسادستیزی صحبت و آن را علنا اعلام می‌کند.

گودرزی خاطرنشان کرد: اگر قرار است که گام دوم انقلاب را به درستی برداریم و اگر قرار است بیانیه گام دوم انقلاب محقق شود، لاجرم دستگاه قضایی باید در تراز انقلاب عمل کند. همه دستگاه‌ها اعم از دولت و مجلس باید در تراز انقلاب باشند.

عضو هیات رئیسه فراکسیون نمایندگان مجلس در پایان گفت: دستگاه قضا بدون توجه به برخی مباحث به وظیفه‌اش عمل کند و پشتوانه آنها مردم هستند و حتما خداوند متعال هم آنها را یاری خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما