شناسهٔ خبر: 157611 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

آیا بودجه جاری سال ۹۹ بدون منابع نفتی تامین می‌شود؟

بازدید «محمد حسینی» نمایندۀ تفرش از تحریریه «نماینده» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس درباره نحوه تنظیم بودجه سال ۹۹ و درآمدهای ان توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش «نماینده» محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس  درباره صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه بودجه جاری سال آینده بدون منابع نفتی تامین می‌شود، گفت: شرایط فعلی کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش وابستگی به منابع نفتی رویکرد بودجه‌ریزی برای سال ۹۹ را مشخص می‌کند اما باید دید منابع جایگزین درآمدهای نفتی از چه محلی تامین می‌شود.

درآمد حاصل از مالیات در بودجه ۹۸ حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی افزود: منابع پیش بینی شده از محل اخذ مالیات‌ها در بودجه سال ۹۸ حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بوده و هزینه‌های جاری اجتناب ناپذیر دولت  حدود ۳۷۵ هزار میلیارد تومان است، که اختلاف میان ۳۷۵ هزار میلیارد و ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رقم بزرگی است و باید دید دولت برای تامین آن چه برنامه ای دارد؟

وی اظهار کرد: نمی‌توان فاصله میان درآمدهای مالیاتی و هزینه های جاری اجتناب ناپذیر دولت را با رشد درآمدهای مالیاتی جایگزین کرد، اگرچه در حال حاضر فرار مالیاتی وجود دارد و می توان درآمدهای مالیاتی را افزایش داد اما این افزایش چشم گیر نیست.

وصول ۱۰۰ درصد درآمدهای مالیاتی با اما و اگر همراه است

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اگرچه درآمدهای مالیاتی در سال ۹۸ حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده اما وصول ۱۰۰ درصد آن نیز با اما و اگر همراه است، اضافه کرد: مستثنی کردن بودجه جاری سال ۹۹ از درآمدهای نفتی امر بسیار مشکلی است چراکه ما نمی توانیم بیش از این اقدام موثری برای کاهش هزینه ها انجام دهیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با بیان اینکه افزایش درآمد در بودجه ۹۹ با تکیه بر رشد مالیات و افزایش قیمت حامل‌های انرژی مشکل است، ادامه داد: دولت باید میزان کسری بودجه را صریحا اعلام کند تا ایران نیز مانند سایر کشورها با انتشار اوراق قرضه یا استقراض از بانک ها این کسری را جایگزین کند.

نظر شما