شناسهٔ خبر: 157542 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

واکنش کدخدایی به حضور برخی از حامیان فتنه ۸۸ در انتخابات آتی مجلس؛

ملاک شورای نگهبان، قانون است

کدخدایی کدخدایی در پاسخ به خبرنگار "نماینده" دربارۀ دورخیز فتنه گران ۸۸ و برخی ساختارشکنان مجلس ششم برای حضور در انتخابات مجلس گفت: ملاک شورای نگهبان قانون، قانون و قانون است؛ تفاوتی ندارد که در کدامیک از ادوار مجلس یا عضو کدامیک از گروههای سیاسی بودند

به گزارش «نماینده»، کدخدایی ضمن تسلیت ایام محرم و صفر و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، به عدم مغایرت ۵ مصوبه با شرع و قانون اساسی اشاره کرد که مهمترین انها طرح استفساریه ماده ۳۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی و لایحه مدیریت بحران کشور بود.

وی ادامه داد: یکی از این مصوبات دارای مغایرت، طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور است که با ابهامات و ایراداتی از سوی اعضای شورا مواجه شد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: طرح‌های «ساماندهی صنعت خودرو» و «تشدید مجازات اسیدپاشی» نیز همچنان با اشکال مواجه است.

وی پس از اعلام نتیجه بررسی نامه‌های دیوان عدالت اداری در شورای نگهبان در بخش پرسش و پاسخ این نشست گفت: مسائلی در خصوص ورود پولهای کثیف به انتخابات از سوی آیت‌الله جنتی مطرح شده که نشان دهنده خطوط قرمز شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: در شورای نگهبان مفاسد اقتصادی و اخلاقی و همچنین مخالفت با حاکمیت جمهوری اسلامی ایران جزو مواردی است که بر اساس آن صلاحیت افراد به هیچ عنوان تایید نخواهد شد.

کدخدایی در پاسخ به خبرنگار "نماینده" دربارۀ دورخیز فتنه گران ۸۸ و برخی ساختارشکنان مجلس ششم برای حضور در انتخابات مجلس گفت: ملاک شورای نگهبان قانون، قانون و قانون است؛ تفاوتی ندارد که در کدامیک از ادوار مجلس یا عضو کدامیک از گروههای سیاسی بودند

وی اضافه کرد: هر آنچه در قانون منع شده است، شورای نگهبان هم آن را منع می‌داند و هر آنچه مجاز شمرده شده باشد، برای ما مجاز است.


سخنگوی شورای نگهبان در خصوص شفافیت آرای کاندیداهای مجلس نیز گفت: باید موضوع شفافیت آرای وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و پس از آن در شورای نگهبان در خصوص این اتفاق اعلام نظر خواهد شد.

کدخدایی با انتقاد از وجود نقص در قانون انتخابات کشور بیان داشت: متاسفانه هنوز قانون انتخابات در کشور به صورت جامع تدوین و تصویب نشده است و بر اساس همین موضوع هنوز مشکلاتی در زمینه بررسی صلاحیت ها و همچنین برگزاری انتخابات وجود دارد.

وی تاکید کرد: با وجود نواقص موجود همچنان شورای نگهبان تلاش می‌کند تا در نهایت قانون را اجرا کند.

کدخدایی بار دیگر در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات آیت‌الله جنتی در مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت الله جنتی در مقام رییس مجلس خبرگان رهبری و نه در جایگاه دبیر شورای نگهبان در خصوص مسائل کشور صحبت کرده‌اند. ایشان اگر انتقادی را نیز مطرح کرده به تمامی ارکان حاکمیت اشاره داشته است.

وی اظهار داشت: بدون شک همه در کشور موافق جوانگرایی هستند و آیت الله جنتی نیز در خصوص مجلس شورای اسلامی به این امر تاکید داشته اند.

کدخدایی پس از پرداختن به رصد رفتار نمایندگان در فضای مجازی گفت: رفتار وکلای ملت و همچنین کاندیداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی همانند فضای واقعی بررسی و مورد رصد قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص سوال دیگری در موضوع شفافیت آرا اظهار داشت: شورای نگهبان در خصوص شفافیت آرا پیشقدم بوده و بسیاری از مصوبات خود را در خروجی درگاه اینترنتی این شورا قرار می دهد. باید توجه داشت در حوزه انتخابات قانون اعلام نظر اعضای شورای نگهبان در خصوص صلاحیت کاندیداها را محرمانه اعلام کرده و به همین جهت نمی‌توانیم آنها را اعلام عمومی کنیم. هر چند اگر قانون جدید تصویب شود ما بر اساس آن این موضوع را نیز اعلام عمومی خواهیم کرد.

کدخدایی تصریح کرد: برخی از افراد به دنبال این هستند که وضعیت موجود عامل رفتار کدام دسته و گروه سیاسی است. ما نظر خود را در خصوص سهمیه شورای نگهبان گفته ایم اما به نظر من وضعیت موجود مولد رفتار گروه‌های سیاسی و کسانی است که نامزدها را به گروه‌های مختلف به مردم معرفی کردند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص دایره مصونیت نمایندگان مجلس و جنجال هایی که بر سر دستگیری دو نماینده مجلس و اظهار نظر وکلای ملت در خصوص «مرحومه خدایاری» شده است، گفت: اصل ۸۶ قانون اساسی تاکید می‌کند که یک نماینده در اعلام نظر و رای خود در مجلس کاملا آزاد است اما اینگونه نیست که همان نماینده اگر جرمی را مرتکب شد کسی با او برخورد نکند.

نظر شما