شناسهٔ خبر: 157531 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

رئیسی: تحول جدید در تربیت نیروی قضایی در راه است

رئیسی رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه باید طرحی نو در امر تربیت نیروی انسانی ایجاد شود، گفت: نیروها بدون حرکت سلیقگی باید در سه حوزه علم، حرفه‌ای بودن در امر قضا و اخلاق تربیت شوند.

به گزارش «نماینده»  ، مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری با حضور آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه برگزار شد.

آیت الله رئیسی در ابتدای این مراسم با قدردانی از زحمات همه کسانی که مدیریت دانشگاه علوم قضایی را از گذشته تا به امروز بر عهده داشته و افرادی که نسبت به این دانشگاه عنایت دارند، اظهار کرد: بدون تردید ایشان همواره تلاش می‌کردند که دانشگاه، تراز دانشگاهی با تربیت کادر علمی، با تقوا و متناسب با قضای اسلامی را داشته باشد و موفقیت‌هایی هم داشته‌اند.

وی گفت: امروز آن دسته از قضاتی که دانش آموخته در این دانشگاه بودند در دستگاه قضایی همه نمونه‌های موفق آموزش در این دانشگاه هستند که در قوه قضاییه نیز این دسته از قضات کم نیستند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه عنوان کرد: بحمداله در جایگاه‌های مختلف دستگاه قضایی دانشجویان دانش آموخته دانشگاه علوم قضایی داریم که افتخار دستگاه قضایی و نیروهای موثری هستند.

آیت الله رئیسی با ارج نهادن نسبت به اقدامات همه مدیران و اساتید و دانشجویان پرتلاش دانشگاه علوم قضایی، تصریح کرد: در حال حاضر با نگاه به حرکت ۴۰ ساله‌ای که انجام شده دوره جدیدی را در پیش داریم که دوره تحول و اجرای سند بالادستی اشت که امر مقام معظم رهبری است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در دوره تحول، دستگاه قضایی و همه اجزای آن باید در این زمینه نقش آفرین باشند، ادامه داد: تحول در دستگاه قضایی بدون تحول در در دانشگاه علوم قضایی، در بخش‌های تربیت نیروی انسانی و حوزه‌های آموزش و پژوهش امکانپذیر نیست.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه هرجا پیشرفتی وجود دارد در گرو اعتلای کادر تربیت شده آن مجموعه است، اظهار کرد: حتما تربیت نیروی انسانی در این دوره باید با همه ادوار گذشته متفاوت باشد، ضمن اینکه باید از تجربیات پیشینیان و نکات ارزشمند و تجربیات خوبی که گذشتگان داشته‌اند درس گرفت؛ اما باید طرحی نو در انداخت.

آیت الله رئیسی ادامه داد: این طرح نو باید حتما با اتقان علمی همراه باشد نه حرکت سلیقه‌ای، باید اساتید و فرهیختگان در هسته‌های علمی دور هم جمع شوند و بحث کنند که چه کار انجام دهیم تا دانشگاه علوم قضایی تربیت نیروی انسانی کند و در سه حوزه نخست علم، دوم حرفه‌ای بودن در امر قضا و سوم اخلاق، برتری داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: حال چه باید کرد تا در این سه حوزه معلوم شود که دانشگاه علوم قضایی با همه دانشکده‌ها و همه بخش‌های علمی و پزوهشی خود، نیرویی تربیت می‌کند که با مراکز علمی دیگر تفاوت داشته باشد.

وی افزود: اگر این تفاوت نباشد این سئوال مطرح می‌شود که چرا شما بخش تخصصی و نیروی تخصصی را پرورش می‌دهید در حالی که دانشگاه‌های دیگر در حال انجام چنین کاری هستند حتی یک رقابتی هم وجود دارد، زیرا به هرحال دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور همان کاری که دانشگاه علوم قضایی می‌کند را انجام می‌دهند، در واقع مزیت نسبی شما چییست و ما در چه بخشی باید مزیت نسبی داشته باشیم.

آیت الله رئیسی افزود: ما باید بتوانیم بگوییم که اینجا از جهت علمی سخنی برتر دارد، در حوزه کار و تلاش و حرفه و امر قضا یک جایگاه برتر دارد و نیروهای آن حرفه‌ای هستند و وقتی وارد امر قضا می‌شوند پرونده را خیلی خوب و دقیق می‌توانند رسیدگی کنند و حتی درحوزه اخلاق و فضایل اخلاقی نیز جایگاه برتری دارند؛ در بین این افراد، نیرویی که بخواهد دچار مشکل شود کمتر داریم و دلیل آن هم این است که در مقدمات کار، تمام آنچه که باید، فراهم شده است.

وی افزود: شورای تحول در این دانشگاه بسیار مبارک است و دانشگاه علوم قضایی باید این بخش را داشته باشد و همواره به تحول فکر کند؛ موضوع تحول در دانشگاه علوم قضایی با ارج نهادن بر همه آنچه که پیشینیان انجام دادند امر بسیار مهم و ضروری است.

خبر در حال تکمیل است... ت.

نظر شما