شناسهٔ خبر: 157524 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

کمالی پور در حاشیه بازید از تحریریه «نماینده»:

عمل نکردن مجلس به وظایف نظارتی، باعث ایجاد مشکلاتی شده است/ متورم‌ترین کشور در قانونگذاری هستیم/ مجلس توجهی به تنقیح مقررات ندارد

یحیی کمالی پور نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه نتوانستیم ابهامات ایجاد شده در مردم را برطرف کنیم، تصریح کرد: عدم تنقیح مقررات در حوزه های مختلف از سوی مجلس باعث بروز برخی مفاسد شد.

یحیی کمالی پور نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در حاشیه بازدید از سایت و ماهنامه «نماینده»، با اشاره به نقش رسانه ها در انتشار اخبار حوزه پارلمان، اظهار داشت: آنچه که برای جامعه ما می تواند ملموس باشد یک نگاه بی طرفانه در نگاه به عملکرد مجلس است، زمانی که این نگاه بی طرفانه بود مطمئنا زوایای پیدا و پنهان عملکرد مجلس بیشتر بروز و نمود پیدا میکند.

وی ادامه داد: امروز در جامعه و شرایطی که در حوزه های مختلف با آن روبرو هستیم ، نگرانی ها، دغدغه ها و مشکلات مردم را شاهدیم و در کنار این مشکلات انتظاراتی که مردم از نمایندگان خودشان دارند، حال اینکه تا چه اندازه می توانیم عملکرد مجلس را مبتنی بر انتظارات مردم منتشر کنیم این می تواند پاشنه آشیلی ایجاد شده و هرکس قصد دارد کسی دیگر را هدف بگیرند آن را ازبین ببریم.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: مطمئنا اگر در فضای بی طرف رسانه ای گفته شود که چه میزان از اقدامات صورت گرفته در کشور متاثر از عملکرد نمایندگان است ما شاهد این از هم گسیختگی نخواهیم بود؛ امروز دشمن با تمام توان ارکان نظام را نشانه گرفته و برایش فرقی ندارد که کدام یک از دستگاههای نظام را مورد حملات مخرب خود قرار دهد، بنابراین مجموعه های رسانه ای بیطرف همچون پایگاه خبری «نماینده» می توانند یک رسالت عظیم اطلاع رسانی را داشته باشند.

کمالی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از عملکرد مجلس دهم چیست و نقاط قوت و ضعف آن را در چه می بینید؟، گفت: وظایف نمایندگان را به دسته تقسیم میکنیم اول وظیفه قانونگذاری است که هر جایی در کشور در مسیر توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... خلأ قانونی وجود داشته باشد مجلس این وظیفه را دارد که خلأها را برطرف کند.

وی افزود: نمایندگان در بحث قانون گذاری در حوزه های مختلف بد عمل نکردنند، به عنوان مثال اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر را داشتیم که با تصویب این قانون ۱۵ هزار نفر از اعدام نجات یافتند و این کار کوچکی نبود یا در بحث قانون امهال وامهای کشاورزی که در کمیسیون کشاورزی مجلس رسیدگی شد مشکل تعداد زیادی از کشاورزان ما که گرفتار شده بودند را حل کرد.

نماینده مردم جیرفت در مجلس به بازار ارز هم گریزی زد و گفت: تعادل امروز بازار ارز حاصل تلاشهای مجلس دهم بود که خوشبختانه باعث ایجاد ثبات در بازار ارز شد.

کمالی پور با بیان اینکه در لابلای مصوبات مجلس دهم گره گشایی از مشکلات مردم وجود دارد، گفت: ممکن است رسیدگی ها چون صنفی صورت گرفته و به صورت صنفی هم رفع مشکل می‌شود، اخبار آن عمومیت پیدا نکند و جامعه متوجه آن نشود اما مجلس در جهت رفاه مردم اقدامات گسترده ای در حوزه فانوگذاری انجام داده است.

وی با اشاره به تصویب قانون جامع ایثارگری در مجلس دهم، گفت:در بحث ایثارگان که جمعیت عظیمی را در کشور تشکیل میدهند قانون جامع ایثارگری در همین مجلس به تصویب رسید، گرچه در اجرای آن با مشکل روبرو هستیم ولی نهایتا این قانون دائمی شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه در دو حوزه معیشت و اشتغال مردم با چالش روبرو هستیم، گفت: این مشکلات به چند موضوع بازمیگردد موضوع اول این است امروز در شرایط تنگناهای اقتصادی قرار گرفتیم که دنیا بر ما وارد کرده است، ما در گذشته روزانه چند میلیون بشکه نفت میفروختیم و متاسفانه امروز به زیر یک میلیون بشکه رسیده است.

کمالی پور ادامه داد: عدم توسعه متوازن مناطق مختلف کشور دیگر چالش پیش روی ما در کشور می باشد و به این دولت یا دولت قبل مربوط نیست؛ بلکه به ادوار مختلف دولتها باز می‌گردد.

وی چالش سومی که باعث مشکلات معیشتی و اشتغال در کشور شده است را صاحبان قدرت و ثروت در کشور عنوان کرد و گفت: به روایتی بدهکاران بانکی ما ۲۵۰ هزار میلیارد تومان هستند که پس از بررسی این مبلغ که نصف بودجه سالیانه کشور است بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر هستند، اینکه چرا قدرت مبارزه با این افراد وجود ندارد مسئله دیگری است، از آن طرف اختلاس های شکل گرفته در کشور و یا حقوق های نجومی و... باعث بدبین شدن نگاه مردم به مسئولین شده است.

نماینده مردم جیرفت در مجلس با بیان اینکه نتیجه عملکرد برخی مسئولین که مجلس هم در آن بی تقصیر نیست در کشور باعث ایجاد فضای یاس و بدبینی شده است، گفت: متاسفانه مجلس به یکی از وظیفه اصلی خود که نظارت است به نحوه احسن عمل نکرده است و این موضوع باعث ایجاد مشکلات در کشور شده است.

کمالی پور تصریح کرد: به همان اندازه که مجلس در عملکرد نظارتی خود ضعیف عمل کرده و باعث ایجاد منافذ فساد شده است در کنار آن قوه قضائیه با ضعف برخورد مرتکب این نقصیر شده است، دولت نیز با بی توجهی به این مسائل نقش دیگری را در این موضوع داشته است. عدم شفافیت در تصمیم گیری های مسئولین، حصار چند لایه ای بین مردم و مسئولین ایجاد کرده است و باعث بروز مشکلات حال حاضر در کشور شده است.   

وی معتقد است: کسانی که باعث بوجود آمدن سلاطینی مثل سلطان شکر، قیر و ... شده اند آنها مقصر هستند و ما نیز نتوانستیم ابهامات ایجاد شده در مردم را برطرف کنیم، درصد اعظمی از جرائم، اختلاس ها و بی قانونی هایی که در حوزه مالی انجام شده ناشی از چند موضوع است، انحراف از قانون، تفسیر نابجا کردن از قانون، وجود قوانین مزاحم و.. بخشی از این موضوع است.

عضو نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه ایران متورم ترین کشور دنیا در حوزه قانونگذاری است، افزود: ۴۰ هزار قانون در کشور قطعا باعث بروز مشکلات متعددی همچون فساد خواهد شد.

کمالی پور گفت: یکی از مسائلی که مجلس باید به آن توجه زیادی داشته باشد و متاسفانه تاکنون نداشته و عامل برخی از این مفاسد نیز شد همین عدم تنقیح مقررات در حوزه های مختلف است.

وی به بازگشت اعتماد مردم به مسئولین اشاره کرد و گفت: این اعتماد بازنمی‌گردد، مگر اینکه هر سه قوه نقش خود را به درستی ایفا کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس با اشاره اقدامات اخیر قوه قضاییه در مبارزه با فساد،گفت: عملکرد قوه قضائیه عملکرد بسیار خوبی است اما نباید به گونه ای باشد که این عملکرد باعث آسیب دیگری شود، به عنوان مثال نباید سرعت بررسی ها و مبارزه با فساد به گونه ای شود که خود آن نیز فساد دیگری را ایجاد کند.

کمالی پور راه نجات کشور را دل کندن برخی ها از میزها و جوان سالاری عنوان کرد و افزود: پیر سالاری در کشور، عدم بها دادن به نسل جوان جامعه و... جز موارد  آسیب زا برای کشور است.

وی تصریح کرد: نباید در کشور برای قشر خاص یا مسئولی که تخلف کرده است تخصیص قائل شد زیرا باعث عدم اعتماد مردم می شود اگر نماینده ای دچار تخلف شده است، مجلس باید با آن فرد برخورد کند و اجازه ندهد که فرد دیگری نیز تخلف کند، این موضوع باید در همه دستگاهها باشد تا کشور به سمت آرامش و فضای سالم سوق پیدا کند.

نماینده مردم جیرفت در مجلس به موضوع اشتغال هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما در کشور به رونق تولید، توسعه پایدار و ..توجهی نداریم، در صورتیکه باید به منابع داخلی بیشتر توجه کنیم و باید از دراز کردن دستمان به سمت بیگانه خودداری کنیم متاسفانه سالهاست که نگاه مان به بیرون است که از انجا چیزی برای ما نازل شود.

کمالی پور تصریح کرد: وقتی از یک مسئول ژاپنی سوال میکنند نحوه مبارزه شما با آمریکایی ها چیست، می گوید همین که تلفن پاناسونیک ما بر روی میز رئیس جمهور آمریکاست این یعنی مبارزه، ما باید با ابتکار جوانان با دنیا رقابت کنیم.

وی ادامه داد: امروز جوانان انقلابی ما در حوزه موشکی درخشیدند، اگر همان نیرو و توان و امید در حوزه اقتصادی هم باشد قطعا ما حرفی برای گفتن داریم.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه قوه قضائیه به تازگی لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت را تهیه کرده است، نظر شما در این خصوص و این موضوع که آیا وضعیت بانوان ما در کشور آن چیزی است که بیگانگان از فضای کشور ترسیم کرده اند؟، گفت: نگاهی که دنیای استکبار به بانوان ما دارد، نگاهی مبتنی بر ارزشهای جامعه خودشان است.

کمالی پور ادامه داد: جامعه و انقلاب ما متاثر از ارزشهای دین و اسلام است،بنابر این قوانین ما در حوزه های مختلف خصوصا حوزه بانوان مبتنی بر  قوانین است و نگاه غربی ها نگاه ولنگاری و بی بندباری است که جامعه ما خودش این نگاه را پس زده و نپذیرفته است.

وی افزود: یکی از دلایلی که ما نتوانستیم با دنیای استکبار کنار بیاییم این است که آنها دینمان را از ما می خواهند،آیا آزادی زنان در یک جامعه نداشتن روسری است؟، ما منبطق بر چارچوب مقرارت شرعی و دینی خودمان از بیشترین آزادی ها برخوردار هستند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی تاکید کرد: در جامعه ما هیچ محدویتی برای بانوان قائل نیستم و حرفهایی که غربی ها مطرح میکنند بیشتر هدفشان دین و اسلام است.

کمالی پور لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت را باعث ایجاد بازدارندگی دانست و گفت: زنان میزان مقاومتشان در مقابل خشونتها کمتر از مردان است و این مجلس نیز دهها قانون در حوزه زنان به تصویب رسانده است.

نظر شما