شناسهٔ خبر: 157440 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پیشنهاد معافیت مالیاتی تسهیلات خرید از شرکت های لیزینگی

انارکی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس پیشنهادی را تدوین و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کرده اند، که بر اساس این پیشنهاد تسهیلات خرید از شرکت های لیزینگی، مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود.

به گزارش «نماینده» احمد انارکی محمدی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس درباره موضوع حذف معافیت مالیاتی از تسهیلات خرید از شرکت های لیزینگی در لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: به نظر من این مصوبه نتیجه ای جزء افزایش فشار اقتصادی بر مردم ندارد، زیرا با تصویب این مصوبه، خریداران باید در دو مرحله مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعدادی از نمایندگان مجلس پیشنهادی را تدوین و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کرده اند، که بر اساس این پیشنهاد تسهیلات خرید از شرکت های لیزینگی مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود.

مراجعه‌کنندگان شرکت های لیزینگ افراد با توان مالی ضعیف هستند/ چرا باید خریداران دو مرتبه مالیات پرداخت کنند

وی ادامه داد: آن چه که مشخص است، مشتریان شرکت های لیزینگ افرادی هستند که به دلیل پایین بودن قدرت مالی توان خرید مستقیم خودرو را ندارند، از این رو به این شرکت ها مراجعه کرده و به صورت قسطی خودرو خریداری می کنند، حال چرا باید این افراد دو مرتبه اقدام به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کنند.

انارکی محمدی گفت: در صورت تصویب مصوبه فعلی کمیسیون اقتصادی مجلس، تسهیلات خرید از شرکت های لیزینگی مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود، با احتساب این مسئله، خریداران خودرو از شرکت های لیزینگ باید یک بار بر روی خودرو و یک مرتبه برای دریافت تسهیلات لیزینگ مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.

اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر تسهیلات خرید از شرکت های لیزینگی موجب گرانی خودرو می شود

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: نظر نمایندگان این است که برای خرید محصول از شرکت های لیزینگ، فشار اقتصادی کمتری بر روی خریداران وارد شود، زیرا در صورت اخذ مشمول مالیات بر ارزش افزوده از تسهیلات خرید از شرکت های لیزینگی، قطعا باید شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار باشیم.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: خوشبختانه مجلس قدم های بسیار خوبی را برای شفاف سازی مالیاتی در عرصه های مختلف برداشته است، اما به نظر می رسد که اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر حوزه لیزینگ به نفع مردم و خریداران تمام نخواهد شد، از این رو تعدادی لز نمایندگان مجلس به دنبال اعمال معافیت مالیاتی بر تسهیلات مرتبط با شرکت های لیزینگ هستند.

نظر شما