شناسهٔ خبر: 157400 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین

همتی: سوئیفت را دور می‌زنیم

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به توافق اخیر پولی میان ایران و روسیه اظهار داشت: ما به دنبال تقویت مبادلات پولی دوجانبه با کشورها هستیم و با توسعه این اقدام، عملاً سوئیفت نقشی نخواهد داشت و از چرخه مبادلات ما کنار خواهد رفت.

به گزارش گروه اقتصادی «نماینده» ناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هئیت دولت درباره توافق با روسیه  برای حذف دلار از مبادلات دوجانبه گفت: تلاش دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌های متعدد کمک کرده دلار از صحنه مبادلات ما حذف شود. در همین راستا در رایزنی‌هایی که اخیرا با ترکیه و روسیه داشتیم بحث اصلی این بود دو کشور هم از سوئیفت و هم از مبادله با دلار اجتناب کنند و با پول ملی مبادله کنیم.  

وی با یادآوری اینکه الان با ترکیه و عراق هم  این کار را می‌کنیم و می‌توان این روند را توسعه داد، تصریح کرد: در صحبت با رئیس‌جمهور روسیه گفتیم با توجه به اینکه ایران اخیرا عضو اتحادیه اوراسیا شده با همین سیستم امور بانکی با این ۶ کشور را انجام دهیم که مورد تایید آقای پوتین هم بود.

در روابط بانکی کشورهای منطقه شرایط جدیدی حاکم می‌شود که به دنبال توقیت آن هستیم و از پیام‌رسان‌های داخلی حجم مبادلات انجام می‌شود و سوئیفت نقشی در مبادلات نخواهد داشت و ما آنرا دور می‌زنیم.

رئیس کل بانک مرکزی دباره محدودیت ۳۳ درصدی مالکیت سهام بانک ها برای اشخاص و خانواده آنها گفت: آیین نامه این قانون منتشر شده  و مصوبه شورای پول و اعتبار است و بر اساس قانون هیچ فرد حقیق و حقوی و وابستگان انها نمی‌توانند بیش از ۳۳ درصد سهام داشته باشند. قبلا این ۱۰ درصد بود و گفته شده با تأیید بانک مرکزی تحت شرایطی تا ۳۳ درصد مجاز باشند و افراد تا ۶ ماه مهلت دارند تا سهام خود را بفروشند. بعد از این مهلت تمام سود سهام مازاد آنها به عنوان مالیات  برداشت خواهد شد و مازاد بر این سهام را به وزارت اقتصاد حق و اختیار می‌دهد که به نیابت کند در مجمع بانک برای انتخاب هیئت مدیره. بنابراین کسانی که بیش از ۳۳ درصد سهم داشته باشند نه قدرتی در انتخاب هیئت مدیره خواهند داشت و نه امکان استفاده از سود آنرا.

همتی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره طرح تخصیص خط اعتباری ۱۵ میلیاردی اروپا در قالب اینستکس و تخصیص این رقم در سه قسط، گفت: این توضیح جدی را بدهم که  در چارچوب اینستکس مذاکرات و رفت و آمدهایی هست و ما هم نهاد متناظر را تشکیل داده ایم اما کار جدی و موثری از طرف کشورهای اروپایی انجام نگرفته است.

وی افزود: ما نه امیدی به این طرح داریم و نه وابستگی به آن اما قبول کردیم که منتظر عمل آنها بمانیم. اینکه به نتیجه برسیم را اما خیلی روی آن حساب نکرده ایم و برنامه ارزی و پولی و درآمدی خود را بر اساس داشته ها و ظرفیت های خودمان برنامه ریزی کرده این و اینستکس را یک طرح حاشیه‌ای می‌دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که ایران تأکید دارد باید پول نفت در اختیارش قرار گیرد، آیا خط اعتباری ۱۵ میلیاردی فرانسه این خواسته اصلی ایران را براورده می‌کند یا نه؟ گفت: خیلی راجع به این موضوع نمی‌شود صحبت کرد  چون هنوز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است

خبرگار از همتی پرسید آیا هنوز ساختار این طرح برای شما روشن نیست؟ همتی در پاسخ اظهار داشت، نه! اما این موضوع مهم نیست، اینکه آنها این اقدام را منوط کردن به اجازه دولت آمریکا قابل تأمل است. اگر قرار است دولت آمریکا اجازه دهد طبق فرمایش دیروز مقام معظم رهبری  باید اتفاق بیفتد. خارج از آن (بازگشت به برجام) بعید است که اتفاقی رخ دهد.

انتهای پیام/ 

نظر شما