شناسهٔ خبر: 157351 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نقدهای سازنده مانع از تخریب جایگاه مجلس می‌شود

سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها گفت: افرادی که بیرون گود نشسته‌اند و تریبون در اختیارشان است، باید شرایط مجلس را در نظر بگیرند و اگر نقدی دارند، با زبان و بیانی خوب و نقدی سازنده بگویند تا جایگاه مجلس تخریب نشود.

به گزارش «نماینده»، اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها، در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی لزوم شفافیت آرای نمایندگان در برنامه رویداد رادیو گفت وگو گفت: در کشورهایی که آرا شفاف است، احزاب فعال و حزب ها مشخص هستند و اعضای پارلمان نیز با شفافیت عضو احزاب هستند.

این نماینده مجلس با بیان این مطلب افزود: احزاب قدرتمند و فعال هنوز در کشورمان فعال نیست؛ با این حال اکثر نمایندگان با کلیات شفافیت رای موافق هستند و اگر قرار است این طرح تصوب شود، بایستی دو سوم رای نمایندگان را دریافت کند.

سلیمی همچنین در خصوص دلایل مخالفانِ شفاف شدن آرای نمایندگان اظهار کرد: نخستین دلیل اینست که حزب فراگیر در مجلس وجود ندارد. سه فراکسیون فعال است و قطعا اگر حزب وجود داشته باشد، اعضا را نیز مجبور می کند که رای شفاف ارائه دهند.

سخنگوی کمیسیون شوراها ادامه داد: در حال حاضر اگر نماینده ها بخواهند در مسئله بنزین رای گیری کنند، اول باید شرایط مردم را در نظر گیرند و در وهله بعدی باید وضعیت ملی را بسنجند. در این برهه تصمیم گیری بین منافع ملی و خواست های مردم، نماینده را با سختی روبرو می سازد.

سلیمی گفت: همچنین برخی نماینده ها بر ضد دولت رای می دهند که طبیعتا مسائلی را پیش می آورد. شفافیت در کل خوب است اما باید بررسی کارشناسی انجام شود و مرکز پژوهش ها روی این موضوع کار کند.

وی ادامه داد: فراکسیون های سیاسی باید نسبت به این موضوع کارشناسی کنند و نماینده ها نیز باید اظهار نظر کنند تا طرحی خوب و جامع تصویب شود اما نمی توان احساسی تصمیم گرفت.

سلیمی افزود: افرادی که بیرون گود نشسته اند و تریبون در اختیارشان هست، باید شرایط مجلس را در نظر بگیرند و اگر نقدی دارند، با زبان و بیانی خوب و نقدی سازنده بگوید تا خدای ناکرده جایگاه مجلس را تخریب نکنند و بگذارند مجلس تصمیم خود را بگیرد.

این نماینده مجلس با اعلام اینکه نظر نمایندگان نیز موافق شفافیت رای است، خاطرنشان کرد: امروز نماینده ها در بسیاری شهرستان ها با آرای منطقه ای بالا می آید و اگر یک نماینده بخواهد در صحن رای دهد، شاید بین منافع منطقه خود یا کل کشور تعارض ایجاد شود.

سلیمی همچنین به نگرانی نماینده هایی که با رای قومی و قبیله ای بالا می آیند اشاره ضمنی کرد که ممکن است با شفاف شدن رأیشان در مجلس، در مناطق انتخابیه دچار مشکل یا ریزش آرای مردمی شوند.

نظر شما