شناسهٔ خبر: 157329 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

بختیار: باید نظارت دقیق و هوشمندانه بر قیمت کالاها اعمال شود

علی بختیار رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس شورای اسلامی گفت: باید نظارت هوشمندانه‌ای از ابتدای زنجیره تولید تا انتهای آن شکل بگیرد و بر روی قیمت مواد اولیه، هزینه های تولید و نگهداری و هزینه های توزیع، نظارت حاکم باشد.

به گزارش «نماینده» علی بختیار با اشاره به ضرورت کاهش قیمت کالاها متناسب با کاهش نرخ ارز بیان کرد: متاسفانه اقتصاد ایران کاملا از قیمت ارز متاثر بوده و ما شاهد بودیم که نوسانات بازار ارز به طور مستقیم بر روی کالاهای اساسی و حتی کالاهایی که در داخل نیز تولید می شوند، اثر می گذارد.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه در بعد نظارتی نیز آنطور که باید عمل نمی شود و نظارت دقیق، هدفمند و هوشمندانه بر روی قیمت کالاهای اساسی وجود ندارد. ما شاهد بودیم حتی قیمت کالاهایی که ارز دولتی و ارز نیمایی دریافت کرده بودند همپای ارز بالا رفت. حتی مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۹۷ و ۹۸ برای تامین کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داد اما تاثیر آن در بازار مشاهده نشد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با بیان اینکه متاسفانه بخش نظارتی وزارت صنعت و معدن و تجارت و جهاد کشاورزی آن طور که باید نظارت ندارند، تصریح کرد: باید نظارت هوشمندانه از ابتدای زنجیره تولید تا انتهای آن شکل بگیرد و بر روی قیمت مواد اولیه، هزینه های تولید و نگهداری و هزینه های توزیع نظارت حاکم باشد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نه حمایت هوشمندانه ای از تولید کنندگان دارد و نه از مصرف کنندگان  آنطور که باید حمایت می کند. در طی ۱۰ سال گذشته ما دوبار شاهد افزایش جهشی قیمت ارز بودیم که تاثیر خود را بر روی کالاهای اساسی نیز گذاشته و قیمت آن ها را نیز چند برابر کرده است. بخشی از این موضوع نیز به حوزه تصمیم گیری در اقتصاد کلان باز می گردد.

رئیس فراکسیون پاسخگوی مجلس افزود: متاسفانه در بازه زمانی کمیسیون اقتصادی مجلس آنطور که باید عمل نکرد تا بتواند جلوی افزایش قیمت جهشی ارز را بگیرد اما اکنون کمیسیون اقتصادی مجلس با دولت و بانک مرکزی در تعامل بوده و اقدامات مثبتی صورت گرفته است. دستگاه های نظارتی باید به بحث کنترل و کاهش قیمت کالاها ورود پیدا کنند.

نظر شما