شناسهٔ خبر: 157320 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حق مردم است بدانند کیفیت رای نماینده‌شان چگونه است

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره شفافیت آرا نمایندگان گفت: این مطالبه عمومی مردم کاملا به حق است زیرا منجر به شناخت بهتر وکیل خود در پارلمان می‌شود.

به گزارش «نماینده»، محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم شفافیت آرای نمایندگان گفت: این موضوع مطالبه‌ای به حق از سوی مردم است.

وی افزود: تنها ایراد شفافیت آرای نمایندگان که آفت هم محسوب می‌شود آن است که نمایندگان شهرستانی در برخی طرح‌ها و لوایح در صورتی که مخالفت یا موافقتی با موضوعی داشته باشند در حوزه انتخابیه خود  دچار دردسر می‌شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: نماینده‌ای که به موضوعی رای مثبت یا منفی داده است می‌تواند از سوی مخالفین مورد بازخواست قرار گیرد و گاها هم ممکن است به مذاق این مخالفین خوش نیامده و انتقادات تندتری به این نماینده داشته باشند.

قمی گفت: با آنکه شفافیت آرای نمایندگان مطالبه عمومی مردم بوده و کاملا به حق هم هست اما ممکن است مخالفین در برخی موضوعات، آرای نماینده را برجسته کرده و علیه او سوءاستفاده کنند.

وی ادامه داد: نماینده بر اساس اعتقاد، اختیار، شناخت و نظرات کارشناسان به جمع‌بندی رسیده و ممکن است به یک موضوع رای مثبت یا منفی بدهد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: رئیس مجلس و اعضای هیات رئیسه باید با بررسی تنها ایراد موجود در طرح شفافیت آرای نمایندگان با ورود به این مسئله، موضوع را برای مردم تبیین کرده و در این باره توضیحات لازم را ارائه کند.

قمی گفت:‌ مسئولان کشور می‌توانند با حمایت لازم از شفافیت آرای نمایندگان کار را به سمتی سوق دهند که مخالفت‌ها کمتر شده و حمایت لازم را از نمایندگان در باره این مسائل مختلف به عمل آورند.

نظر شما